Personalliste

  • Skriv ut

Fra 1. januar 2014 må serveringssteder, frisører og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleiebransjen føre personallister. Bok til å føre manuell personalliste kan bestilles gratis her


En personalliste er en liste over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid.

Hvorfor må man føre lister?

I en del bransjer har det vist seg å være nødvendig med tiltak for å bekjempe svart arbeid. Erfaringer fra Sverige viser at personallister er et tiltak som raskt gir dokumentasjon for at arbeidsforholdene er i orden. Skatteetaten vil følge opp med kontroller, og vil gjennom samarbeid med blant annet NAV og Arbeidstilsynet kunne følge opp og avdekke useriøse aktører.

Hvilke bransjer skal føre personalliste?

  • Serveringssteder omfatter blant annet cafeer, restauranter, puber, gatekjøkken og cateringvirksomhet.
  • Frisører og skjønnhetspleie. Skjønnhetspleie er for eksempel ansiktsbehandling, manikyr, pedikyr, kroppspleie, SPA, farging av vipper og bryn, tatovering av øyebryn, øyekontur og lepper, tannbleking og piercing. Solarium er unntatt.
  • Bilverksted og bilpleie omfatterbilverksteder, bilvask og billakkering.

Det er ikke krav om å føre personalliste hvis innehaver med ektefelle og barn under 16 år er de eneste ansatte. Er det andre innleide eller innlånte, må det føres liste. Alle som skal stå i personallisten skal kunne fremlegge legitimasjon med bilde.

Les vanlige spørsmål og svar om personallister

Du kan føre personallister elektronisk

Du kan føre personallister elektronisk, for eksempel i timebestillings- og tidsregistreringssystemer, såfremt de oppfyller kravene til personaliste. Du må selv finne ut hvilke leverandører som tilbyr dette. Du kan ikke bruke regneark eller tekstbehandlingsprogram der det er mulig å rette eller endre opplysningene direkte.

Føre manuelt? 

Skatteetaten sender ut gratis bøker til alle som bestiller. Bøkene er innbundet med forhåndsnummererte sider, og har plass til å skrive navn, fødselsnummer og tid (inn/ut). Fødselsnumre og D-numre kan erstattes med unike koder. Virksomheten kan bestemme kodene selv. Det skal i så fall utarbeides en oversikt over benyttede koder med tilhørende fødselsnummer eller D-nummer. Kodeoversikten anses som en del av personallisten og må kunne vises frem ved kontroll.

Det skal føres en bok per virksomhet, ikke per avdeling og ikke per person.


Hva skjer hvis du ikke fører personalliste?

Dersom Skatteetaten avdekker uoverensstemmelser vil det ilegges gebyr. Gebyret for mangler med personallisten er 10 rettsgebyr for første overtredelse,  og 20 rettsgebyr ved gjentakelse innen 12 måneder. I tillegg kommer 2 rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Gebyret betales av arbeidsgiver, ikke arbeidstaker.

Du kan bestille personallister elektronisk
Du kan bestille personallister elektronisk

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.