Rettledning for utfylling og innlevering av oppgaver over Skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter

  • Skriv ut

I denne rettledningen gjennomgås innrapporteringsreglene for Skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter. Revidert oktober 2016.

Innledning

I denne rettledningen gjennomgås innrapporteringsreglene for opplysninger om skattefrie utbetalinger fra offentlig myndighet (videre kalt skattefrie utbetalinger), herunder hvilke utbetalinger som gir kommuner, statlige myndigheter osv. plikt til å levere oppgaver, og hva som omfattes av opplysningsplikten. Rettledningen inneholder både praktiske, juridiske og datatekniske opplysninger vedrørende utfylling og innsending av oppgavene.

Innrapportering av skattefrie utbetalinger brukes til kontroll av skattyteres inntektsforhold og inngår i Skatteetatens kontrollgrunnlag. For at kontrolloppgavene skal kunne benyttes, må kvaliteten på opplysningene være god. Det avhenger av at:

  • Oppgavene innrapporteres fullstendige ut fra det som framgår av underliggende systemer og regnskap.
  • Oppgavenes innhold er korrekte i forhold til de krav som er satt i skattelovgivningen.
  • Oppgavene lar seg identifisere på en entydig og korrekt måte.
  • Oppgavene er sendt inn i rett tid i henhold til gjeldende innleveringsfrister

Det skal leveres inn opplysninger om utbetalt beløp samt hvilken måned beløpet er utbetalt.

For at Skatteetaten skal ha et mest mulig korrekt grunnlag er det viktig at innleveringsfristen 31. januar overholdes, og at feil som oppdages rettes opp så snart som mulig.

 

Nytt for 2016

Skattefri stønad til barnetilsyn og skattefrie tilleggsstønader fra folketrygden skal rapporteres i ordningen Skattefrie utbetalinger fra offentlig myndighet.

Rapportering av disse stønadene i RF-1319 eller RF-1301gjelder fra og med inntektsåret 2016. Opplysninger om stønad til barnetilsyn og tilleggsstønad skal ikke gis i a-melding etter inntektsåret 2015.

 

Nytt fra 1. januar 2017:

Ved brudd på opplysningsplikten  skal tvangmulkt brukes av Skatteetaten for å få oppgavegivere til å levere pliktige oppgaver som mangler, jf skatteforvaltningsloven § 14-1. Tvangsmulkten skal erstatte det tidligere gebyret på 10 kr per dag per oppgave som ble levert for sent. (se ”Tvangsmulkt ved for sent eller ikke leverte oppgaver).

Opplysningsplikt

Opplysningsplikten følger av ligningsloven § 6-3 nr 2 bokstav a og nr 3, jf. forskrift av 17. april 2008 nr. 386 om erstatninger, tilskudd, bidrag, trygder, stønader mv. Opplysningsplikten videreføres i ny skatteforvaltningslov § 7-9 første ledd, jf. 10-5 annet ledd bokstav a, og ny skatteforvaltningsforskrift som trer i kraft 1. januar 2017.

I den nye skatteforvaltningsloven brukes  begrepene "tredjepartsopplysninger" eller "oppgaver" om likningsoppgaver og "skattemelding" om selvangivelsen. De nye begrepene brukes i rettledningen.

Offentlige myndigheter og innretninger som utbetaler erstatninger, tilskudd, bidrag, trygder, stønad mv. til enkeltpersoner, er pålagt å levere oppgave med opplysninger om utbetalingene. Opplysningsplikten gjelder beløp som er utbetalt i inntektsåret og som ikke er innrapporteringspliktig etter annen bestemmelse i skatteforvaltningsloven. Opplysningene skal leveres ukrevd, og skal være identifisert med mottakers fødselsnummer (11 siffer). Skattedirektoratet fastsetter regler om opplysningspliktens omfang.

Skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter omfatter følgende stønadsordninger:

  • Bostøtte (etter lov om Den Norske Husbank § 16 og kommunal bostøtte utenfor arbeidsforhold)
  • Sosialstønad (etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen kap 4)
  • Barnetrygd (barnetrygdloven)
  • Kontantstøtte (kontantstøtteloven, kommunestyrevedtak )
  • Engangsstønad (ved fødsel og adopsjon etter folketrygdloven § 14-17)
  • Men-del krigspensjon
  • Menerstatning yrkesskade (etter folketrygdloven § 13-17)
  • Men-del uførepensjon (for yrkesskader inntruffet før 1. januar 1971)
  • Skattefri stønad til barnetilsyn  (folketrygdloven §§11-2, 15-11,16-9,17-9 og arbeidsmarkedsloven § 13 annet ledd) NY
  • Skattefrie tilleggsstønader (folketrygdloven §§11-2, 15-11,16-9,17-9 og arbeidsmarkedsloven § 13 annet ledd) NY

I de tilfeller der utbetalingen er en kommunal ordning skal den enkelte kommune innrapportere opplysningene, f.eks.:

  • stønad etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen kap 4,
  • kommunal bostøtte utenfor arbeidsforhold eller
  • kommunal kontantstøtte

Bostøtte etter lov om Den Norske Husbank § 16 skal innrapporteres av Husbanken.

Øvrige opplysninger skal innrapporteres av NAV.

Opplysningene skal leveres via Altinn på internett.

Ingen dispensasjonsadgang ved opplysningsplikt

Etter gjeldende lover og forskrifter har ikke Skatteetaten adgang til å gi dispensasjon fra opplysningsplikten. Oppgaver som ikke er levert innen fristen 31 januar kan ilegges tvangsmulkt.

Hvordan bli oppgavegiver

Offentlige myndigheter og innretninger som er pliktige til å innrapportere opplysninger til Skatteetaten, blir registrert i Skatteetatens oppgavegiverregister. Den offentlige virksomheten registreres med organisasjonsnummeret til den juridisk overordnede enheten.

Oppdatering av kontaktinformasjon for oppgavegiverregisteret

Oppgavegivers organisasjonsnavn og adresse oppdateres automatisk fra Enhetsregisteret i Brønnøysund til Skatteetatens oppgavegiverregister.

Endringer av kontaktinformasjon, dvs. navn og telefonnummer/mobilnummer for personen som er hovedkontakt, må meldes til oss. Oppdateringer meldes via Altinn-skjema RF-1312 Tredjepartsopplysninger - nye opplysninger til oppgavegiverregisteret .

Oppgavens innhold 

Organisasjonsnummer

Alle oppgavegivere som innrapporterer opplysninger om skattefrie utbetalinger til Skatteetaten, blir registrert med et organisasjonsnummer i Skatteetatens oppgavegiverregister. Organisasjonsnummeret som skal benyttes er identisk med det organisasjonsnummer som den offentlige virksomhetens juridisk overordnede enhet er registrert med i Enhetsregisteret i Brønnøysund.

Organisasjonsnummer skal alltid benyttes ved innsending av opplysninger, samt ved alle henvendelser til Skatteetaten.

Riktig identifisering av oppgaven

Det er svært viktig for identifisering av utbetalingsmottaker at fødselsnummer (elleve siffer) for mottaker er utfylt. For utlendinger som kun har fått tildelt D-nummer, skal dette benyttes. For å få en korrekt behandling av den enkelte mottaker (skattyter), er det viktig at korrekt nummer blir oppgitt.

Dersom fødselsnummer mangler eller er oppgitt feil, vil oppgaven bli regnet som uidentifisert, og ansett som ikke levert (avvist). Disse opplysningene vil da ikke godkjennes som levert.

Se også ” Korrigere en oppgave”.

Identifikasjonsnummer for bosatt/hjemmehørende i Norge

Alle personer som er bosatt i Norge skal ha et elleve-sifret fødselsnummer eller D-nummer. D-nummer tildeles av Personregisteret, og er et identifikasjonsnummer på lik linje med fødselsnummer. Oppgaven skal inneholde enten fødselsnummer eller D-nummer.

Oppgaver som innrapporteres uten fullstendig fødselsnummer eller D-nummer vil alltid være uidentifiserte, og de vil fremkomme på feillisten oppgavegiver mottar i tilbakemeldingen fra Skatteetaten.

Identifikasjonsnummer for ikke bosatt/hjemmehørende i Norge

Dersom skattyter har norsk fødselsnummer eller er tildelt et D-nummer skal dette alltid benyttes.

Opplysninger om skattytere som ikke er bosatt i eller er hjemmehørende i Norge, og som verken er tildelt et gyldig fødselsnummer eller D-nummer, skal ikke innrapporteres.

Navn og adresse

Mottakers fullstendige navn oppgis. Det er ikke nødvendig å opplyse om mottakers bostedsadresse i oppgaven. Med mottaker menes den som mottar den skattefrie utbetalingen.

Beløp

Utbetalt beløp skal innrapporteres. Innrapporteringen følger kontantprinsippet og utbetalt beløp skal innrapporteres for den måneden det er utbetalt og beløpet skal oppgis i hele kroner.

Det skal oppgis hvilken type ytelse beløpet gjelder. Dersom mottaker får flere ytelser fra samme oppgavegiver, skal beløpene for hver ytelse innrapporteres samlet, i én oppgave per måned.

Les mer om ulike typer utbetalinger og hvordan de skal innrapporteres i avsnittet "Opplysningsplikt".

Levering av oppgaver

Leveringssted og frist for å levere oppgaver

Opplysningene leveres på internett via Altinn ved å benytte skjema

RF-1319 Tredjepartsopplysninger - skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter eller skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg, forutsatt at man har de nødvendige utfyllings- og innsendingsrettigheter (se "Oppgaver via Altinn").

Opplysningene skal sendes via Altinn på internett til Skatteetaten innen 31. januar året etter inntektsåret. Opplysningene for hver måned kan alternativt sendes fortløpende gjennom inntektsåret. (Se også "Valg mellom månedlig eller årlig rapportering").

Dersom oppgavegiver ikke har oppgaver å levere, skal det hukes av for dette i skjema RF-1319 på Altinn. Skjemaet leveres til Skatteetaten innen fristen 31. januar (se "Ingen oppgaver å levere").

Vi gjør oppmerksom på at det ikke blir gitt utsettelse på innleveringsfristen (se Ingen dispensasjonsadgang ved opplysningsplikt”).

Dersom oppgavegiver får problemer med å overholde innleveringsfristen, skal Skatteetaten kontaktes via e-postadresse grunnlagsdata@skatteetaten.no.

Valg mellom månedlig eller årlig rapportering

Innrapportering skal skje enten månedlig eller årlig. Det skal innrapporteres en oppgave per mottaker for hver måned en utbetaling har blitt gjort. Dette kan innrapporteres fortløpende per måned eller samlet i januar året etter inntektsåret.

Tvangsmulkt ved for sent eller ikke leverte oppgaver.

Opplysningspliktige som ikke har levert oppgaver innen fristen, kan ilegges tvangsmulkt, jf skatteforvaltningsloven § 14-1 (trer i kraft 1. januar 2017).

En oppgave betraktes som ikke levert når den blant annet:

  • Er helt uteblitt 
  • Er sendt eller levert til lokalt skattekontor
  • Mangler 11-sifret fødselsnummer for personlige skattytere 
  • Mangler 9-sifret organisasjonsnummer 
  • Mangler fullt navn til personer som ikke er tildelt fødselsnummer
  • Er levert på en måte som ikke følger Skatteetatens bestemmelser

Vedtak om tvangsmulkt sendes ut noen dager etter ordinær frist med orientering om at mulkt vil løpe fra en bestemt fremtidig dato hvis oppgaver ikke blir levert. Tvangsmulkten utgjør 1 rettsgebyr pr. dag  uteblivelsen er gjeldende.

Oppgavegiver unngår tvangsmulkt ved å levere oppgavene innen den nye fristen som er gitt i vedtaket. Da starter ikke den varslede tvangsmulkten å løpe.

Årsoppgave til skattyter

Den enkelte mottaker skal motta en årsoppgave over de opplysninger som sendes likningsmyndighetene innen 1. februar året etter inntektsåret, jf. ny skatteforvaltningsforskrift (trer i kraft 1.januar 2017). Det skal alltid fremgå av årsoppgaven at opplysningene også er sendt Skatteetaten.

Årsoppgaven kan utformes slik oppgavegiver finner det hensiktsmessig, men det er en forutsetning at den er identisk med hensyn til identifikasjon og summen av oppgitte beløp. Flere innrapporteringer av samme type ytelse kan summeres og oppgis samlet.  Oppgavegiver må sende årsoppgaven på en betryggende måte til skattyter.

Årsoppgaven skal inneholde:

  • navn og fødselsnummer på mottaker
  • innrapportert beløp
  • navn og organisasjonsnummer på oppgavegiver
  • opplysning om at likelydende opplysninger er sendt Skatteetaten

 

Oppgaver via Altinn

Opplysninger om skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter sendes inn via Altinn på internett, se www.altinn.no. Det er to måter å sende inn oppgaver på i Altinn:

1. RF-1319 Tredjepartsopplysninger - skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter

Manuelt utfyllingsskjema ment for oppgavegivere som har få oppgaver å levere.

2. RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg

I dette skjemaet kan du laste opp en eller flere XML-filer med oppgaver og sende inn (se "Beskrivelse av filformatet").

Oppgaver kan leveres fortløpende månedsvis. Frist for innlevering er 31. januar påfølgende år.

 

Ingen oppgaver å levere

Oppgavegivere som ikke har hatt utbetalinger i løpet av året, kan nå rapportere elektronisk at de ikke har noen oppgaver å levere. Dette gjøres i Altinn-skjemaet for manuell registrering RF-1319 Tredjepartsopplysninger - skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter.

"Ingen oppgaver å levere" kan også innrapporteres via fil (egen leveransetype ”ingenoppgaver”).

 

Tilbakemelding fra Skatteetaten

Når du sender inn oppgaver får du umiddelbart en kvittering med et referansenummer fra Altinn som bekreftelse på at leveransen er sendt.

I tillegg får du en tilbakemelding fra Skatteetaten når vi har mottatt og kontrollert oppgavene. Tilbakemeldingen sendes til virksomhetens meldingsboks i Altinn. Den vil blant annet vise totalsummene over beløpene som er innrapportert og eventuelle feil.

Det er viktig at oppgavegiver kontrollerer tilbakemeldingen nøye ved mottak, slik at eventuelle feil i de innleverte oppgavene kan bli rettet opp snarest mulig.

Dersom tilbakemeldingen ikke er mottatt i Altinn innen et par dager, må oppgavegiver kontakte Skatteetaten.

 

Feil på innsendte oppgaver

Eventuelle avvik på innsendte oppgaver vil fremgå av tilbakemeldingen og eventuelt feilliste som du mottar fra Skatteetaten (se ”Tilbakemelding fra Skatteetaten”). Avviste oppgaver som fremkommer på tilbakemeldingen må rettes opp og sendes på nytt.

Dersom du oppdager feil på innsendte oppgaver, må du sende inn nye oppgaver for å korrigere feilene. Nye oppgaver skal sendes til Skatteetaten så snart som mulig, uansett når på året feilen blir oppdaget.

 

Korrigere en oppgave

For å korrigere opplysninger i en oppgave må du sende inn oppgaven på nytt. Ny innsending krever at oppgaven har samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven. For oppgaver over skattefrie utbetalinger er det mottakers fødsels- eller D-nummer (sammen med inntektsår, utbetalingsmåned og oppgavegiver) som er unik identifikator.

Når korrigert oppgave mottas av Skatteetaten vil oppgaven erstatte tidligere innsendt oppgave. Den siste oppgaven du sender inn blir da den gjeldende oppgaven.

Ved "sletting" (nullstilling) av en oppgave sender du oppgaven på nytt med beløp satt til 0.

 

Eksempel 1 (feil beløp):

Første leveranse inneholder 1 000 oppgaver. Det avdekkes at det er levert feil beløp på 40 av oppgavene.

 

Ny innsending (korreksjon):

En ny leveranse bestående av 40 oppgaver med samme unike identifikator og korrigert beløp. De 40 korrigerte oppgavene erstatter de 40 opprinnelig innsendte oppgavene i sin helhet og totalt 1 000 oppgaver er oppgitt til Skatteetaten.

 

Eksempel 2 (forveksling):

En oppgave leveres med et fødselsnummer som tilhører feil person (forveksling).

 

Ny innsending (korreksjon):

Hele oppgaven for denne personen må annulleres, det vil si at den må innrapporteres på nytt med beløpet satt til 0. Samtidig må det også leveres en ny og fullstendig oppgave med korrekt fødselsnummer og beløp.


Eksempel 3 (dublett):
Flere oppgaver i en leveranse inneholder samme fødsels- eller D-nummer (dubletter). Alle oppgavene med samme unike identifikator i en leveranse blir avvist i Skatteetatens system. Oppgaver som avvises i dublettkontroll fremkommer i tilbakemeldingen fra Skatteetaten (se "Tilbakemelding fra Skatteetaten").

 

Ny innsending (korreksjon):

For å korrigere en mottaker som har blitt avvist i dublettkontrollen må det sendes en ny oppgave med skattyterens fødsels- eller D-nummer og korrekt totalbeløp.

 

Eksempel 4 (uidentifiserte oppgaver):

Dersom det blir levert oppgaver med ugyldig eller manglende fødsels- / D-nummer, vil disse bli avvist. Disse oppgavene må innrapporteres på nytt med korrekt fødsels / D-nummer (se ”Riktig identifisering av oppgaven”).

 

Testing

For å avdekke mulige feil slik at selve innrapporteringen blir mest mulig korrekt, anbefaler Skatteetaten at oppgavegiver sender inn testoppgaver. Les mer om innsending av testoppgaver her.

 

Beskrivelse av filformatet

Formatbeskrivelsen viser hvordan en XML-fil for innrapportering av opplysninger om skattefrie utbetalinger skal bygges opp. Dokumentene finner du ved å følge denne lenken:

Formater og tekniske spesifikasjoner – Skattefrie utbetalinger

Formatbeskrivelsen skal benyttes av oppgavegivere/innsendere som skal innrapportere opplysninger via Altinn-skjemaet RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg.

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.