Hvordan løser du problemer med innsending av Næringsrapport skatt som skyldes manglende kontakt med Altinn?

  • Skriv ut

Noen brukere får feilmelding under utfylling eller innsending av Næringsrapport skatt. 

Feilmeldingen som kommer opp er:

"Vi klarte ikke å få kontakt med Altinn.

Klikk på Sjekk Altinn for å prøve på nytt.

Om du ser denne meldingen flere ganger kan du:

  • Sende inn ved hjelp av en annen nettleser, pc, mobil eller nettbrett
  • Gå til altinn.no og sjekk at du er logget inn
  • Sjekke i personverninnstillingene for nettleseren din at den tillater 3. parts cookies (informasjonskapsler)
  • Kontakte Skatteetaten på telefon +47 800 80 000

Du kan fortsette utfyllingen, men for å sende inn må nettleseren ha kontakt med Altinn sine systemer."


Hvis du har en annen nettleser på maskinen din vil det ofte være lettest å gjøre selve innsendingen på nytt i denne. Du kan også prøve å benytte en annen datamaskin, smarttelefon eller et nettbrett. Hvis du ønsker å rette problemet, kan du prøve oppskriften nedenfor.

Slik endrer du innstillingene i nettleseren slik at den akseperer informasjonskapsler (cookies) fra 3. part

Vi anbefaler at du endrer innstillingene i nettleseren og aksepterer informasjonskapsler (cookies) for siden Næringsrapport skatt.

Slik gjør du det

Chrome, norsk versjon

Se under overskriften «Tillat eller ikke tillat informasjonskapsler»

Chrome, engelsk versjon

Se under overskriften «Allow or don’t allow cookies»

Internet Explorer, norsk versjon

Internet Explorer, engelsk versjon

Firefox, norsk versjon

Firefox, engelsk versjon

Gå alltid inn i Næringsrapport skatt via Skatteetaten eller Altinn

Noen brukere har fått feilmeldingen ved innsendingen når de benytter direktelenker (f.eks. lagret i Favoritter) til Næringsrapport skatt. Vi anbefaler at du går inn i Næringsrapport skatt direkte via www.skatteetaten.no eller www.altinn.no.

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.