Kontakt oss
Lurer du på noe, er du velkommen til å ta kontakt med oss.
Nå lurer mange på dette
Du kan se, bestille og endre skattekortet ditt selv. Du må sjekke om tallene i skattekortet stemmer, og oppdatere hvis noe er feil eller mangler.
Se hvor tallene i skattekortet hentes fra.
Det er tallene i skattekortet ditt som bestemmer om du får tabelltrekk eller prosenttrekk.
De fleste har tabelltrekk. Har du fått prosenttrekk, kan det være fordi du har flere arbeidsgivere eller har blitt pensjonist. Da gir prosenttrekk riktigst skatt. Hvis du har fått prosenttrekk, kan du ikke selv endre til tabelltrekk.
Så lenge opplysningene i skattekortet er riktige, er skattetrekket også riktig.
Hvis du vil trekke mer skatt enn det skattekortet viser, kan du be arbeidsgiver om å trekke ekstra skatt.
Når du begynner å ta ut pensjon, er det viktig at du sjekker at informasjonen i skattekortet ditt er riktig. Hvis pensjonsinntekten ikke er lagt inn i skattekortet, må du legge den til. Hvis du tidligere har hatt lønnsinntekt og ikke skal ha det lenger, må du fjerne denne.
Les mer om skattekort for pensjonister.
Hvis du har fått restskatt, får du en faktura med betalingsinformasjon i god tid før forfallsfristen. Du trenger ikke å vente til fakturaen kommer før du betaler.
Du kan betale inn det du kan med en gang, og betale litt og litt frem til fristen. På den måten kan du lage din egen nedbetalingsplan.
Logg inn for å se oversikt over dine krav og betalinger. Der finner du også betalingsinformasjon.
Har du fått restskatt, er det vanligvis fordi det har blitt trukket for lite skatt i løpet av året. For å unngå restskatt til neste år, bør du sjekke tallene i skattekortet for 2025.
Hvis du tjener 100 000 kroner eller mindre i løpet av året, kan du få frikort. Hvis du tror at du kommer til å tjene mer enn 100 000 kroner i løpet av året, er det viktig at du bestiller skattekort istedenfor frikort.
Har du mer enn én arbeidsgiver, må du huske å fordele frikortbeløpet.
Chat
Du kan skrive til chat-roboten vår.
Ring oss
Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Det er gratis å ringe dette nummeret.
- 1 Skattekort og forskuddsskatt
- 2 Alle andre spørsmål om skatt, skattemelding og skatteoppgjør
- 2-1 Privatperson
- 2-2 Personlig næringsdrivende
- 2-3 Aksjeselskap og andre virksomheter
- 2-4 Revisor, regnskapsfører, advokat eller advokat
- 3 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
- 4 A-ordningen
- 5 Merverdiavgift
- 6 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre særavgifter
Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
Når du ringer oss fra utlandet, gjelder egne priser.
For bidragskrav og andre krav fra Nav, Helfo og Garantikassen for fiskere, ringer du 21 05 11 00.
Åpningstiden vår er 09:00–15:00 alle hverdager.
Skriv til oss
Hvis du må kontakte oss skriftlig, må du logge deg inn. Du kan ikke sende e-post til oss.
Hvis du skal sende oss brev i posten, bruker du adressen:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn:
Postadresse
Hvis du skal sende oss noe på papir, send det til:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
9917 Kirkenes
Besøk oss
Hvis du trenger å møte opp på et skattekontor, må du bestille time.
Hvis du skal møte opp hos oss, kan du se oversikten over skattekontor for å finne ditt nærmeste:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (tidligere NAV innkreving)
Registerinfo (Serviceenhet for byggenæringen)
Sekretariatet for Skatteklagenemnda
Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA)
Skatteinnkreving kildeskatt pensjon
Saksbehandlingstider
Vi behandler din henvendelse eller søknad så raskt som mulig.
Bestill attest
Det kan være mange grunner til at du trenger en attest eller utskrift. Ved å svare på noen raske spørsmål, får du hjelp til å bestille riktig attest for ditt behov.
Klage til Skatteetaten
Hvordan du skal gå frem for å klage, avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv i stedet for å klage.