Kontakt oss
Lurer du på noe, er du velkommen til å ta kontakt med oss.
Åpningstiden vår er 09:00–15:00 alle hverdager.
Nå lurer mange på dette
Skattemeldingen sendes ut frem til og med 22. mars. Vi sender deg en e-post eller sms når du kan sjekke din skattemelding.
Etter at skattemeldingen din er levert, må vi behandle den og lage et skatteoppgjør. De fleste får skatteoppgjøret i juni. Noen får det tidligere, mens andre får det mellom august og november.
Vi kan dessverre ikke svare på akkurat når du får ditt skatteoppgjør, men du får beskjed.
Restskatt
Hvis du har fått restskatt, vil du motta en faktura med betalingsinformasjon i god tid før forfallsfristen. Du kan også finne kontonummer og lage KID-nummer selv.
Har du fått restskatt, er det vanligvis fordi det har blitt trukket for lite skatt i løpet av året. For å unngå restskatt til neste år, bør du sjekke tallene i skattekortet for 2024. Du må endre skattekortet hvis tallene er feil.
Penger til gode
Har du penger til gode, blir de utbetalt etter at skatteoppgjøret ditt er klart. Du får beskjed når ditt skatteoppgjør er klart.
For å få utbetalt penger fra Skatteetaten, må vi ha et kontonummer. Sjekk at du har registrert et kontonummer og at det stemmer.
Du kan sjekke hvilke fradrag du har rett på ved å bruke fradragsveilederen vår.
Hvis du har lån sammen med andre, blir lån og renter på lån fordelt likt.
Hvis du har solgt bolig, arvet bolig eller leier ut bolig, må du sjekke om du skal legge dette til i skattemeldingen din. Sjekk veiledningen for å finne ut hva som gjelder for deg:
Formuesverdien på boligen din blir beregnet basert på beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Sjekk at opplysningene om boligen stemmer. Hvis du mener at formuesverdien er for høy, kan du sette den ned, men da må du legge ved takst, verdivurdering eller lignende.
Hvis formuesverdien mangler i skattemeldingen, må du selv legge til opplysninger om areal og byggeår. Mer informasjon om formuesverdi for ulike boliger og eiendommer.
Chat med oss
Du kan skrive til chat-roboten vår. I åpningstiden kan du be om å snakke med en veileder.
Ring oss
Hovednummeret vårt er 800 80 000.
Når du ringer oss på 800 80 000, gir vi deg noen tastevalg. Du trenger ikke vente til alle talemeldingene er lest opp før du trykker deg videre.
1 Skattemelding, skatteoppgjør og andre skattespørsmål
1-1 Privatperson
1-2 Personlig næringsdrivende
1-3 Aksjeselskap og andre virksomheter
1-4 Revisor, regnskapsfører, rådgiver eller advokat
2 Skattekort og forskuddsskatt
3 Flytting, ekteskap, navn og andre folkeregisterspørsmål
4 A-ordningen
5 Merverdiavgift
6 Kjøretøy, omregistreringsavgift, vektårsavgift, vrakpant, tollkreditt og andre særavgifter
Fra utlandet ringer du +47 22 07 70 00.
For bidragskrav og andre krav fra Nav, Helfo og Garantikassen for fiskere, ringer du 21 05 11 00.
Skriv til oss
Hvis du må kontakte oss skriftlig, må du logge deg inn. Du kan ikke sende e-post til oss.
Hvis du skal sende oss brev i posten, bruker du adressen:
Skatteetaten
Postboks 9200 Grønland
0134 Oslo
Skal du sende oss noe, må du logge deg inn og sende en melding i Altinn:
Postadresse
Hvis du skal sende oss noe på papir, send det til:
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
9917 Kirkenes
Besøk oss
Du må bestille time. Du kan bare bestille time for tjenester som krever personlig oppmøte.
Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (tidligere NAV innkreving)
Registerinfo (Serviceenhet for byggenæringen)
Sekretariatet for Skatteklagenemnda
Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA)
Skatteinnkreving kildeskatt pensjon
Spør oss på Facebook
Saksbehandlingstider
Vi behandler din henvendelse eller søknad så raskt som mulig.
Bestill attest
Det kan være mange grunner til at du trenger en attest eller utskrift. Ved å svare på noen raske spørsmål, får du hjelp til å bestille riktig attest for ditt behov.
Klage til Skatteetaten
Hvordan du skal gå frem for å klage, avhenger av hva du skal klage på. I mange tilfeller kan du nå endre selv i stedet for å klage.