Elektronisk ID gir deg tilgang til offentlige tjenester på nett

En elektronisk ID er et identitetsbevis som bekrefter hvem du er. Det er en rask, effektiv og trygg måte å få tilgang til digitale tjenester fra stat og kommune på.

Slik får du elektronisk ID

Du må ha et norsk identitetsnummer (fødselsnummer eller d-nummer) for å få en elektronisk ID. Det finnes flere typer elektroniske ID-er. De vanligste er MinID og BankID.

Den elektroniske ID-en din er privat og det er bare du som skal bruke den. Det er viktig at du bruker ditt eget telefonnummer og din egen e-postadresse når du oppretter en elektronisk ID. Hvis du deler identitetsnummer og passord med venner, familie, arbeidsgiver, regnskapsfører eller andre, kan identiteten din misbrukes.

Hvis du ønsker å bruke digitale tjenester på vegne av en utenlandsk virksomhet, må du gjøre følgende:

  1. Sjekk om virksomheten er registrert i Enhetsregisteret eller sørg for å registrere virksomheten.
  2. Søk om d-nummer
  3. Når du har mottatt d-nummer, kan du registrere en MinID-bruker.
    For å få MinID må du først bestille et aktiveringsbrev. Det vil ta noen dager før du får det i posten til den folkeregistrerte adressen din. Hvis du har d-nummer, og ikke har registrert en norsk postadresse, vil du få aktiveringsbrevet sendt til adressen du har oppgitt i utlandet.
  4. Når du har fått aktiveringsbrevet i posten, kan du registrere en MinID-bruker
  5. Få tildelt riktig rolle i Altinn av den som registrerte virksomheten eller andre som har rettigheter.

  1. Sjekk om virksomheten er registrert i Enhetsregisteret, eller sørg for å registrere virksomheten.
  2. Dersom du ikke har det, registrer en elektronisk ID-bruker.

    MinID er en elektronisk ID som gir deg tilgang til de fleste offentlige tjenester.

    1. For å få MinID, må du først bestille et aktiveringsbrev. Det vil ta noen dager før du får det i posten til den folkeregistrerte adressen din.
      Hvis du har d-nummer, og ikke har registrert en norsk postadresse, vil du få aktiveringsbrevet sendt til adressen du har oppgitt i utlandet.
    2. Når du har fått aktiveringsbrevet i posten, kan du registrere en MinID-bruker.

    Mer om registrering og innlogging med MinID.

    BankID er en elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. For å bestille BankID må du kontakte banken din.

    Mer om bestilling og innlogging med BankID.

    Buypass ID er en elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. Har du aktivert et smartkort fra Buypass, har du en aktiv elektronisk ID.

    Mer om bestilling og innlogging med Buypass ID.

    Commfides er en elektronisk ID som gir deg tilgang til offentlige tjenester. Har du aktivert en USB-pinne eller et smartkort fra Commfides, har du en elektronisk ID.

    Mer om bestilling og innlogging med Commfides.

     

  3. Sørg for at du får riktig rolle i Altinn. Logg på med den elektroniske ID-en din.

Dette kan du gjøre med elektronisk ID

Når du har en elektronisk ID kan du

  • sjekke hvor mye du betaler i skatt, søke om skattekort, bestille attester og endre adresse ved å logge inn på Skatteetatens nettsider
  • sende inn mange søknader uten å møte hos Skatteetaten, og uten å sende dokumenter i posten
  • slippe å vente på at skattetrekksmeldingen, skatteoppgjøret og andre dokumenter skal komme i posten
  • ha digital dialog med Skatteetaten om en sak og svare direkte til saksbehandleren din via et svarskjema
  • sjekke hva arbeidsgivere rapporterer om deg, for eksempel inntekten din, skattetrekket ditt og arbeidsforholdene dine

Du får varsel på mobil og/eller e-post når du har fått noe fra oss.

Hold kontaktinformasjonen din oppdatert

Når du er elektronisk bruker, kontakter vi deg på SMS eller på e-post. Du må passe på at du har registrert riktig mobilnummer og e-postadresse. Du kan også velge hvilket språk du vil få dokumenter og meldinger fra oss på.

Logg inn:

Min side

Reserver deg mot digital kommunikasjon

Hvis du ønsker å motta skattemelding, skatteoppgjør og andre brev og varsler fra Skatteetaten på papir, kan du reservere deg mot digital kommunikasjon. Dette gjør du ved å oppdatere Kontakt- og reservasjonsregisteret:

Ønsker du mer informasjon eller hjelp til å reservere deg, kan du ringe 800 30 300.