• Skriv ut

I de fleste tilfeller kan du nå endre skattemeldingen selv om leveringsfristen er passert.

  • Du skal endre hvis du oppdager feil eller har mottatt nye eller forsinkede opplysninger fra arbeidsgiver, bank, NAV eller andre som er opplysningspliktige.
  • Du kan klage hvis du har mottatt et vedtak fra Skatteetaten om at vi har endret skattemeldingen din. For å klage trenger du et vedtaksnummer. Hvis du ikke har mottatt et vedtak, skal du endre skattemeldingen selv.

Hvordan vet jeg at jeg har fått et vedtak fra Skatteetaten?

Når vi har gjort endringer, sender vi deg et vedtak. Et vedtak er en beslutning fra Skatteetaten om at vi har endret opplysningene i skattemeldingen din. Dette kalles myndighetsfastsetting. 

Når du får et vedtak vil det fremgå enten

  • i eget brev eller
  • som en merknad på skatteoppgjøret ditt

Når du får et vedtak vil det fremgå i eget brev eller på skatteoppgjøret ditt, at vi har gjort et vedtak.

Vedtaket kan se slik ut:

 

Hvis du ikke har fått et vedtak fra Skatteetaten, kan du svare nei på dette spørsmålet.

Hvis du ikke har mottatt et slikt vedtak, skal du endre skattemeldingen selv dersom du vil endre eller har nye opplysninger.

Jeg har fått et varsel om at Skatteetaten vil gjøre endringer

Du får først et varsel om at Skatteetaten vil endre opplysningene. Du kan ikke klage på varselet, men du kan gi beskjed eller sende oss nye opplysninger hvis du mener det er feil.

Opplysninger om hvordan du går frem finner du i varselet du mottok.

 

Hva vil du gjøre?

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.