Hvordan endrer jeg skattekortet mitt?

  1. Gå til ”Endre skattekort
  2. Usikker på om du må endre skattekortet? Les om når du bør vurdere å endre skattekortet.
  3. Logg inn.
  4. Fyll ut lønn, pensjon og betalt skatt hittil i år. Disse opplysningene finner du på den siste lønnsslippen fra arbeidsgiver, eventuelt på den siste oppgaven fra pensjonsutbetaler.
  5. Enkelte pensjonsutbetalere oppgir ikke dette i et samlet beløp. Da må du i såfall selv legge sammen skatten som har blitt trukket fra hver utbetaling.
  6. Hvis du verken har fått lønn, pensjon eller inntekt av lott (inntekt av fiske på fiskebåt) - og du heller ikke har betalt skatt hittil i år, kan du skrive 0 i feltene. Hittil-feltene vises fra 1. januar hvert år.
  7. Fyll ut forventet inntekt for hele året. Noen av opplysningene er utfylt på forhånd basert på ditt siste skatteoppgjør eller din siste endring av skattekortet. Dersom beløpene ikke stemmer med dine opplysninger, kan du fylle inn nye beløp.
  8. Fyll ut forventede fradrag, det vil si beløp du kan trekke fra på skatten. Som hovedregel har du rett til fradrag for alle gjeldsrenter. Dersom flere er ansvarlige for gjelden, har du bare rett til fradrag for renter for din egen andel av gjelden. Reiseutgifter og utgifter til pass av barn (foreldrefradrag) er andre eksempler på fradrag.
  9. Fyll inn det du forventer å ha av formue og gjeld ved utgangen av året.
  10. Du kan legge til nye poster ved å bruke søkefeltet øverst i skjermbildet eller ved å klikke på "Legg til......" under de forskjellige kategoriene. For å fjerne en post kan du sette verdien til 0 eller klikke på søppelkasseikonet over feltet.
  11. Nederst på siden kan du se hvordan endringene dine påvirker det nye skattekortet ditt
  12. Trykk ”Send inn” nederst på siden.

Arbeidsgiver får det nye skattekortet ditt elektronisk. Du får informasjon om skattekortet ditt (skattetrekksmelding) i Altinn. Du trenger ikke å levere noe til arbeidsgiver.

Før du endrer skattekortet bør du finne fram dokumentasjon på:

  • Lønn. Lønnslippen får du enten på papir eller elektronisk fra din arbeidsgiver.
  • Pensjon. Er du pensjonist trenger du dokumentasjon fra NAV eller fra den som betaler ut din pensjon.
  • Gjeld/formue. Dokumenter fra banken som viser din gjeld, gjeldsrenter og eventuelt formue.