Slik blir du elektronisk bruker

Som elektronisk bruker mottar du viktig informasjon fra Skatteetaten - uansett hvor du er.

Du blir varslet på sms eller e-post når skatteoppgjøret og skattemeldingen er klar. Får du penger tilbake på skatteoppgjøret, mottar du også beskjed om dette elektronisk.

Slik blir du elektronisk bruker:

  1. Du må ha et norsk identitetsnummer.
  2. Du må skaffe deg elektronisk ID. Her kan du velge mellom løsningene MinID og BankID. For å få MinID må du bestille PIN-koder (se informasjon lenger nede). BankID får du ved å kontakte banken din.
  3. a) Dersom du benytter MinID: Når du har mottatt mottatt PIN-kodene, må du opprette en MinID-bruker. Det gjør du ved å registrere deg med PIN-kodene her b) Dersom du har BankID: Logg deg på med BankID
  4. Du er nå elektronisk bruker, og vi vil varsle deg på mobil og/eller e-post når du får informasjon fra oss elektronisk.

Slik får du tak i PIN-koder:

For å bestille PIN-koder, gå til bestillingssiden for PIN-koder og følg instruksjonene der. Før du bestiller PIN-kodene, sjekk at:

  • Du er registrert med riktig adresse i folkeregisteret. Dette gjelder for deg som har fødselsnummer.
  • Du er registrert med riktig postadresse hos Skatteetaten. Dette gjelder for deg som har d-nummer.
  • Navnet ditt står tydelig på postkassen din.

Brevet med PIN-koder blir sendt til adressen du er registrert med i folkeregisteret. Det vil ta et par dager fra du bestiller kodene til du mottar brevet med PIN-kodene.

Hvis du har D-nummer og ikke har registrert en norsk postadresse, vil du motta PIN-kodebrevet til adressen du har oppgitt i hjemlandet.