E-faktura ved innbetaling av skatt

  • Skriv ut

Alle skattytere, både privatpersoner og bedrifter, kan nå inngå avtale om e-faktura i forbindelse med innbetaling av skatt. 

E-faktura betyr at du som privatperson får faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt rett i nettbanken, i stedet for i posten eller tilsendt i Altinn.

Er du bedrift kan du inngå e-faktura-avtale med oss ved å registrere deg i det offentlige fakturaregisteret ELMA. Du vil da få faktura fra Skatteetaten direkte i eget regnskapssystem.

E-faktura-avtalen med Skatteetaten gjelder foreløpig for innbetaling av skatt.

Hvordan oppretter jeg avtale om e-faktura?

For privatpersoner

Neste gang du betaler inn skatt vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en e-faktura-avtale med Skatteetaten. Ved å akseptere tilbudet, opprettes avtalen, og du vil få neste faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt i nettbanken.  

Dersom du skal betale restskatt og restskattbeløpet er delt på to fakturaer, vil du få tilbud om å inngå avtale ved betaling av første faktura, men avtalen blir ikke aktivert før begge fakturaene er betalt.

Du kan opprette e-faktura-avtale med oss, selv om du ikke skal betale skatt.

Logg deg inn i nettbanken, velg e-faktura i menyen. Søk opp Skatteetaten som tilbyder. Din e-fakturareferanse ved inngåelse av avtale er de første 11 sifrene av KID-nummeret på selvangivelsen din. E-faktura er godt beskrevet og lett å finne frem til i de ulike nettbankene.

Merk at du bare kan inngå e-faktura-avtale på vegne av deg selv. Du kan fremdeles betale skatt for en annen person (for eksempel ektefelle), men ikke opprette e-faktura-avtale.  

For bedrifter

Bedrifter og virksomheter må registrere seg i det offentlige fakturaregisteret ELMA for å kunne motta e-faktura fra Skatteetaten. Ved å være tilknyttet ELMA vil du få faktura for innbetaling av skatt automatisk inn i ditt regnskapssystem. Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT - har mer informasjon om det offentlige fakturaregisteret ELMA. Der finner du også en oppdatert oversikt over virksomheter som er registrert.  

Hva er fordelene med e-faktura?

  • E-faktura er enkelt og effektivt å benytte.
  • Du slipper å taste inn KID-nummer og andre fakturaopplysninger, e-faktura kommer ferdig utfylt.
  • Du får bedre oversikt og kontroll over betalinger.
  • E-faktura lagres i nettbanken, og du styrer selv når og fra hvilken konto den skal betales fra. Du kan betale uansett hvor du oppholder deg.
  • ELMA-registrerte bedrifter vil finne all betalingshistorik i regnskapssystemet sitt.
  • Miljøvennlig alternativ  

Spørsmål om e-faktura?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om e-faktura.

Du kan også kontakte nets.no – leverandør av e-fakturaløsningen.

Har du problemer med å finne informasjon om e-faktura i nettbanken din, ta kontakt med egen bank.

Ønsker bedriften din mer informasjon om ELMA-registeret, ta kontakt med Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.

Ved spørsmål om innbetaling/innkreving av skatt, ta kontakt med skatteoppkreveren i din kommune.

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.