CO2-utslipp ved beregning av engangsavgift

  • Skriv ut

CO2-avgiften er en miljøavgift. Som hovedregel bruker Skatteetaten kjøretøyets CO2-utslipp når vi beregner engangsavgiften.

Ved godkjenning av bruktimporterte kjøretøy vil Statens vegvesen registrere både sylindervolum og CO2-utslipp hvis informasjonen er tilgjengelig. Hvis Statens vegvesen har registrert CO2-utslipp, skal dette benyttes ved beregning av avgiftene.

Ved beregning av engangsavgiften for biler benyttes slagvolum dersom CO2-utslipp ikke er registert i motorvognregisteret.

Ved beregning av engangsavgiften for motorsykler:

Motorsykler med registrert utslippsinformasjon skal beregnes på grunnlag av CO2-utslipp og slagvolum. Motorsykler uten registrert utslippsinformasjon skal beregnes på grunnlag av motoreffekt, slagvolum og stykkavgift.

Det todelte systemet for avgiftsberegningen gjelder for motorsykler som registreres etter 1. juli 2017. Skatteetaten vil ved avgiftsberegningen forholde seg til de dataene som er registrert i motorvognregisteret.

Motorsykler med registrerte CO2-utslipp opp til og med 75 g/km skal ikke betale avgift på CO2. For utslipp fra og med 76 g/km til og med 140 g/km er satsen 630 kroner. For CO2-utslipp fra og med 141 g/km er satsen 800 kroner.

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.