Skatteetaten har utviklet ny tjeneste for endring av skattekort

Skatteetatens tjenester i Altinn vil ikke være tilgjengelig mellom fredag 9.12. kl. 20.00 og søndag 11.12. kl. 13.00 på grunn av planlagt vedlikehold i Altinn.

Bestille skattekort

Skjema Gjelder for inntektsåret 2016

  • Skriv ut

Arbeidsgiver henter skattekortet ditt elektronisk fra Skatteetaten etter at du har bestilt det. Det betyr at du ikke får det hjem i posten. Hvis du tjener 50 000 kroner eller mindre i løpet av 2016, trenger du ikke betale skatt og må bestille frikort isteden.

Informasjon om skattekortet ditt

Etter at du har bestilt skattekortet, får du informasjon om skattekortet ditt (skattetrekksmelding), normalt innen 5 virkedager. Er du registrert e-bruker, får du informasjonen i meldingsboksen din i Altinn. Hvis du ikke er e-bruker, sender vi informasjonen til din folkeregistrerte adresse.

Før du bestiller skattekort bør du finne fram dokumentasjon på:

  • Lønn: lønnslippen får du enten på papir eller elektronisk fra din arbeidsgiver. Er det første gang du bestiller skattekort må du oppgi hvor mye du tror du kommer til å tjene i løpet av året.
  • Pensjon: er du pensjonist trenger du dokumentasjon fra NAV eller fra den som betaler ut din pensjon.
  • Gjeld/formue: dokumenter fra banken som viser din gjeld, gjeldsrenter og eventuelt formue.
  • Du kan sjekke hva arbeidsgivere har rapportert om arbeidsforhold og lønnsopplysninger hittil i år.

Utenlandsk arbeidstaker?

Utenlandske arbeidstakere må møte opp på skattekontoret for å søke om skattekort. Det finnes noen unntak

Får du ikke logget inn for å bestille skattekort elektronisk?

Bestill papirsøknadsskjema her uten innlogging 

(skjemaet blir fylt ut med grunnlag fra ditt siste skattekort) eller last ned skjemaet under her, fyll ut og lever til oss :

Trenger du hjelp? Chat med oss

Vi kan hjelpe deg med spørsmål om skattekort og frikort.

Start chat med oss

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.