Bestille skattekort

Skjema Gjelder for inntektsåret 2018

  • Skriv ut

Arbeidsgiver henter skattekortet ditt elektronisk fra Skatteetaten etter at du har bestilt det. Det betyr at du ikke får det hjem i posten. Hvis du tjener 55 000 kroner eller mindre i løpet av 2018, trenger du ikke betale skatt og må bestille frikort isteden.

Informasjon om skattekortet ditt

Etter at du har bestilt skattekortet, får du informasjon om skattekortet ditt (skattetrekksmelding), normalt innen 5 virkedager. Er du registrert e-bruker, får du informasjonen i meldingsboksen din i Altinn. Hvis du ikke er e-bruker, sender vi informasjonen til din folkeregistrerte adresse.

Skattekortet for 2018 inneholder flere trekkoder

De aller fleste vil ha 2-6 forskjellige skattetrekk i skattekortet.
Det vil fremgå tydelig av skattekortet hvem som skal benytte de ulike trekkodene og hva slags type inntekt de skal benyttes på.
Endringen innebærer ingen annen konsekvens enn at det blir enklere for arbeidsgivere og pensjonsutbetalere å velge riktig skattetrekk for forskjellig type inntekt.

Mottar du syke-, foreldre-, svangerskaps-, omsorgs- eller pleiepenger fra NAV?

Da kan skattetrekket ditt bli endret sammenlignet med fjoråret

Før du bestiller skattekort bør du finne fram dokumentasjon på:

Utenlandsk arbeidstaker?

Utenlandske arbeidstakere må møte opp på skattekontoret for å søke om skattekort. Det finnes noen unntak

Trenger du hjelp? Chat med oss

Vi kan hjelpe deg med spørsmål om skattekort og frikort.

Start chat med oss

Fant du det du lette etter?

Maks 255 tegn. Kun tall og bokstaver.