Hopp til hovedinnhold
  • Kontakt oss
  • Endre skriftstørrelse

    Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).
    Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

  • Bokmål
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Logg inn
  • Logg ut
Startsiden til Skatteetaten
Startsiden til Skatteetaten
Internprising (Transfer pricing)

Særskilte temaer i internprising

Lukk Søk
Særskilte temaer i internprising

Innholdsmeny

Forside
  • Om internprising
  • Betydningen av internprisingsrisiko
  • Rapportere og dokumentere internprising
  • Skatteetatens kontrollprosess i internprisingssaker
  • Skriftlige avtaler i kontrollerte transaksjoner
  • Om sammenlignbarhetsanalysen
  • Slik gjennomfører dere sammenlignbarhetsanalysen
    • Identifiser den kontrollerte transaksjonen og velg år
    • Overordnet analyse
    • Klarlegging av den kontrollerte transaksjonen
      • Sammenlignbarhetsfaktorer
      • Identifisering av vilkår i konserninterne avtaler
      • Funksjons-, eiendels-, og risikoanalyse (FAR-analyse)
      • Beskriv særtrekk ved det overførte, økonomiske omstendigheter og forretningsstrategier
    • Sammenlignbarhet og prising
      • Hvordan sammenligne og prise kontrollerte transaksjoner
      • Finne sammenlignbare transaksjoner, forklare og dokumentere sammenligningsgrunnlag
      • Velg internprisingsmetode og fastsett armlengdes pris
  1. Særskilte temaer i internprising
  2. Slik gjennomfører dere sammenlignbarhetsanalysen

Overordnet analyse

  • Publisert: 08.09.2023

En overordnet analyse er en beskrivelse av den sammenhengen transaksjonen skjer i. Analysen tar utgangspunkt i situasjonen på transaksjonstidspunktet.

    Beskrivelsen av både generelle og spesielle forhold knyttet til bransje, omverden, konsernet, selskapet og verdikjeden, gir økt forståelse av transaksjonen. En overordnet analyse vil være lik for mange transaksjoner selskapet har, og kan derfor ofte gjenbrukes med enkle justeringer.

    Figur - Sammenlignbarhetsanalyse med fokus på Overordnet analyse

    Skatteetaten forventer at den overordnede analysen omfatter en beskrivelse av

    • omverden, bransje og marked
    • konsernet, og verdikjeden til konsernet
    • selskapet og selskapets rolle i konsernet

    Den overordnede analysen er en del av internprisingsdokumentasjonen.

    Transaksjonen blir vurdert i den sammenheng den er inngått. Vi stiller større krav til forklaringer, beskrivelser og dokumentasjon, dersom dere gjennomfører transaksjoner på en måte som ikke stemmer med de betingelsene som vanligvis gjelder for transaksjoner i bransjen, markedet mv. 

    Figur som viser hvordan en overordnet analyse kan gjennomføres

    Omverden

    Omverden er ytre faktorer som kan ha økonomisk betydning og som påvirker bransjen. Dette kan være 

    • lover og forskrifter
    • politiske beslutninger
    • internasjonale beslutninger, for eksempel økonomiske sanksjoner mot en stat
    • konjunkturer, svingninger i markedet
    • teknologisk utvikling, eksempelvis digitalisering
    • opinionsdannelse og utvikling - forandringer i den allmenne opinionen kan forsterke eller redusere ulike aktiviteter, for eksempel det grønne skiftet
    • trender - aktører kan påvirkes av trender

    Bransje og marked

    En god beskrivelse av bransjen vil si noe om hva som er verdidriverne, hvilke funksjoner og eiendeler som skaper verdi og hvilke økonomiske risikoer som foreligger.

    I denne analysen kan flere forhold være viktig å få frem, blant annet:

    • Blir produkter og/eller tjenester solgt til andre næringsdrivende?
    • Blir produkter og/eller tjenester solgt til forbrukere?
    • Er markedet geografisk avgrenset, for eksempel er markedet globalt eller lokalt?
    • Er bransjen ny, i en vekstfase eller moden?
    • Foreligger det en konsentrasjon av aktører i markedet?
    • Hva gir konkurransefortrinn i markedet? Er det pris, kvalitet eller kundeservice?
    • Generell risiko i bransjen og markedet, av vesentlig økonomisk betydning.

    Følgende spørsmål kan være fornuftige å stille for å få en helhetlig forståelse av konsernet.

    Om konsernet

    • Hva er konsernets juridiske eierstruktur?
    • Hvem inngår i konsernets ledelse og hvordan foregår beslutningsprosessene?
    • Har det skjedd vesentlige organisatoriske endringer? Det kan for eksempel være omstrukturering, endringer i funksjoner, eiendeler og risikoer?
    • Har dere særlig kompetanse eller ressurser i konsernet, for eksempel immaterielle eiendeler, som medfører en konkurransefordel i forhold til markedet?
    • Hvem er konsernets viktigste konkurrenter?
    • Hva er konsernets markedsandel fordelt på forretningsområder og geografisk tilhørighet?

    Konsernets verdikjede

    En verdikjede beskriver den fysiske flyten av varer, og de aktiviteter som utføres i konsernet for å skape verdi.

    Spørsmål dere bør besvare for å identifisere og beskrive verdikjeden er:

    • Hva er konsernets operasjonelle struktur?
    • Hvilke selskap har ansvar for de ulike forretningsområdene?
    • Hvilke funksjoner og eiendeler er verdiskapende for konsernet?
    • Hvilke selskap har ansvaret for viktige funksjoner, eiendeler og vesentlige risikoer?
    • Hvordan er ansvaret for viktige funksjoner, eiendeler og vesentlige risikoer fordelt mellom de ulike selskapene i konsernet?

    Det finnes ulike modeller for å beskrive en verdikjede, og de enkelte konsern vil ofte ha sin måte å illustrere konsernets verdikjede på.

    Nedenfor er et eksempel på en verdikjede.

    Illustrasjon av verdikjeden som beskriver den fysiske flyten av varer og aktiviteter som skaper verdi.

    Konsernets risiko

    • Hva er konsernets vesentlige risikoer?
    • Hvem håndterer konsernets vesentlige risikoer?
    • Hvordan håndterer konsernet vesentlige risikoer

    Konsernets strategi

    • Er konsernets virksomhet nyetablert, veletablert eller i en ekspansiv fase?
    • Hva er konsernets strategi for de viktigste forretningsområdene?
    • Hva er bakgrunnen for de strategier som konsernet handler etter?

    Følgende spørsmål kan være fornuftige å stille for å få en generell forståelse av selskapet.

    Om selskapet   

    • Når ble selskapet stiftet?
    • Hva er selskapets organisasjonsstruktur?
    • Hvem inngår i selskapets ledelse og hvordan foregår beslutningsprosessene?
    • Har det skjedd vesentlige organisatoriske endringer? Det kan for eksempel være omstrukturering, endringer i funksjoner, eiendeler og risikoer.
    • Har dere særlig kompetanse eller ressurser i selskapet, for eksempel immaterielle eiendeler, som medfører en konkurransefordel i forhold til markedet?
    • Hvem er selskapets viktigste konkurrenter?
    • Hva er selskapets markedsandel innen hvert forretningsområde og geografisk tilhørighet?

    Om selskapets virksomhet

    • Hva er selskapets hovedvirksomhet? Dette kan være tjenesteleverandør, forskning og utvikling, produksjon eller salg.
    • Hva er selskapets viktigste forretningsområder?
    • Hvor har selskapet sin virksomhet?
    • Hvem er selskapets hovedkunder?

    Om selskapets risiko

    • Hva er selskapets vesentlige risikoer?
    • Hvem håndterer selskapets vesentlige risikoer?
    • Hvordan håndterer selskapet vesentlige risikoer?

    Om selskapets strategi

    • Er selskapets virksomhet nyetablert, modent eller i en vekstfase?
    • Hva er konsernets strategi for de viktigste forretningsområdene?

     

    Til toppen
    footer/desktop/standard
    Skatteetaten. Logo