Important information

This page is not available in English.

Om innkrevingsmyndigheten

I dag har Skatteetaten ansvar for tre myndighetsområder innen innkreving: Statens innkrevingssentral, Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav og innkreving av skatte- og avgiftskrav. Fra 1. januar 2026 blir disse samlet i én innkrevingsmyndighet, Innkrevingsmyndigheten.

Innkrevingsmyndigheten i Skatteetaten vil kreve inn skatter og avgifter, men også penger på vegne av andre aktører som politiet, Lånekassen, Statens vegvesen, NAV og en rekke personlige bidragsmottakere. Det betyr at Innkrevingsmyndigheten kan kreve inn for eksempel bøter, erstatninger, tvangsmulkter, studielån, barnebidrag og feilutbetalte ytelser fra NAV.

I tillegg vil Innkrevingsmyndigheten ha ansvar for pengehåndteringen i forbindelse med trekk i inntekt. Dette gjelder også når trekket er besluttet av namsmannen.

Nytt regelverk fra 1. januar 2026

Fra 1. januar 2026 trer et nytt regelverk for innkreving i kraft. Samtidig blir Statens innkrevingssentral, Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav og innkreving av skatte- og avgiftskrav i Skatteetaten samlet til én innkrevingsmyndighet.

Den nye innkrevingsloven gjør det blant annet mulig å samle krav fra både offentlige og private kreditorer i ett, samordnet utleggstrekk i inntekt i forbindelse med tvangsinnkreving. Ved innbetaling av ett trekk som skal dekke flere krav fra forskjellige kreditorer, er det Innkrevingsmyndigheten som fordeler innbetalingen til kreditorene.

Program for enklere innkreving

Digitaliseringsprogrammet Fremtidens innkreving og den nye innkrevingsloven fra 2026 skal gjøre innkreving enklere og mer effektivt for innbyggere, virksomheter, stat og kommuner.

Det innebærer blant annet nye systemer og tjenester både for de som skal betale krav og for de som er med på å kreve inn pengene.

Det vil være en gradvis overgang fra de gamle til de nye systemene og tjenestene fram til 2029.

Hvordan betale krav til oss

Du får informasjon om hvordan du skal betale inn et krav på fakturaen.

Du finner også betalingsinformasjon på skatteetaten.no. Vær oppmerksom på at det er ulike kontonummer for innbetaling til oss. Du må ta utgangspunkt i hvilket krav du har fått for å betale til riktig kontonummer.

Spørsmål om krav eller innkreving

Har du spørsmål om hvorfor og hvordan kravet du har fått er oppstått, må du ta kontakt med de som har fastsatt kravet, for eksempel politiet, Lånekassen, Statens vegvesen eller NAV.

Dersom du har spørsmål knyttet til selve innkrevingsprosessen eller betalingen av kravene, kan du ta kontakt med oss. Det enkleste er å bruke kontaktinformasjonen på fakturaen eller i brevet du har fått av oss.