Important information

This page is not available in English.

Rettledning for utfylling og innlevering av tredjepartsopplysninger for individuelle pensjonsordninger

Oppdatert oktober 2023.

Kort om

Livsforsikringsselskap, pensjonsforetak, banker, forvaltningsselskap for verdipapirfond, verdipapirforetak mv. skal årlig levere opplysninger til Skatteetaten vedrørende individuelle pensjonsordninger. Fristen for levering av opplysninger er 20. januar i året etter inntektsåret.

Hvem skal levere opplysninger

Livsforsikringsselskap, pensjonsforetak, banker, forvaltningsselskap for verdipapirfond, verdipapirforetak mv. skal levere opplysninger når de:

  • er avtalepart i en avtale om skattefavorisert individuell sparing til pensjon etter forskrift 19. november 1999 nr. 1158 til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14 (FSFIN) 6-47 kap. A (ny IPS).
  • er avtalepart i en individuell pensjonsavtale etter lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning (gammel IPS).
  • forvalter premiefondsmidler i premiefond eller på premiefondskonto som er opptjent i en individuell pensjonsavtale etter skatteloven, se FSFIN § 6-47 kap. B (IPA).

Den opplysningspliktige institusjonen er den juridiske enheten som er avtalepart. Dersom en bank mottar midler til direkte plassering i verdipapirfond, er det forvaltningsselskapet for verdipapirfond som er avtalepart og opplysningspliktig. Banken er i denne sammenheng bare en betalingsformidler. Det er ikke adgang til å ha midler plassert i f.eks. bank og selskap som forvalter verdipapirfond i samme avtale.

Ingen dispensasjonsadgang ved opplysningsplikt

Skatteetaten kan ikke gi den enkelte opplysningspliktige dispensasjon fra opplysningsplikten. Tredjepartsopplysninger som ikke er levert innen fristen kan som hovedregel ilegges tvangsmulkt.

Tvangsmulkt ved for sent eller ikke leverte oppgaver

Opplysningspliktige som ikke har levert oppgaver innen fristen, kan ilegges tvangsmulkt, jf. skatteforvaltningsloven § 14-1

Opplysninger anses ikke levert når de:

  • er helt uteblitt
  • er sendt eller levert til lokalt skattekontor
  • mangler 11-sifret fødselsnummer eller D-nummer for personlige skattepliktige
  • mangler 9-sifret organisasjonsnummer
  • mangler fullt navn, adresse og landkode til personer som ikke er tildelt fødsels- eller organisasjonsnummer
  • er levert på en måte som ikke følger Skatteetatens bestemmelser

Vedtak om tvangsmulkt sendes ut noen dager etter ordinær frist med orientering om at mulkt vil løpe fra en bestemt fremtidig dato hvis opplysningene ikke blir levert. Tvangsmulkten utgjør ett halvt rettsgebyr per dag opplysningene uteblir og opp til 50 rettsgebyr.

Du unngår tvangsmulkt ved å levere opplysningene innen den nye fristen som er gitt i vedtaket. Da starter ikke den varslede tvangsmulkten å løpe.

Oppdatering av kontaktopplysninger

Skatteetatens oppgavegiverregister henter opplysningspliktiges organisasjonsnavn og adresse automatisk fra Enhetsregisteret i Brønnøysund. Det er derfor viktig at disse opplysningene til enhver tid er oppdatert. Dette gjøres ved å fylle ut samordnet registermelding.

Skatteetaten sender ut informasjonsbrev og vedtak mm. til opplysningspliktige elektronisk i Altinn. Det er derfor svært viktig at den/de som skal motta varsel om nye meldinger på vegne av opplysningspliktig, har registrert sin e-postadresse og mobilnummer for SMS i Altinn. Dette gjøres ved å fylle ut "Din kontaktinformasjon for virksomheten" og "Varslingsadresser for virksomheten" under virksomhetens "profil" i Altinn.

Endringer i Skatteetatens oppgavegiverregister om kontaktinformasjon, dvs. navn og telefon-/mobilnummer og e-postadresse til kontaktperson i forbindelse med innsending av tredjepartsopplysninger, kvitteringer og feilmeldinger, må meldes til Skatteetaten på Altinn-skjema: RF-1312 Nye opplysninger til oppgavegiverregisteret – tredjepartsopplysninger.

Hvilken informasjon skal du oppgi

Organisasjonsnummer og navn til opplysningspliktig

Alle opplysningspliktige institusjoner som leverer opplysninger over individuelle pensjonsordninger til Skatteetaten, skal bruke organisasjonsnummeret sitt tildelt fra Enhetsregisteret i Brønnøysund.

Organisasjonsnummer er et ni-sifret registreringsnummer som tildeles av Enhetsregisteret ved Brønnøysundregistrene for en organisasjon (foretak, idrettslag og lignende). Nummeret brukes for å gi organisasjonen og juridiske personer en unik og entydig identifikator overfor offentlige myndigheter og andre organisasjoner.

Enhetsregisteret bør kontaktes dersom det er feil ved organisasjonsnummeret, organisasjonsnummeret skal endres eller dersom organisasjonsnummeret mangler.

Har du ikke juridisk organisasjonsnummer? Se Brønnøysundregistrene og Altinn for mer informasjon og søknadsskjema.

Du skal også oppgi navnet til den opplysningspliktige.

Identifisering av kontohaver/kunde

Bruk fødselsnummer eller D-nummer for å angi hvem som er kontohaver/kunde.

For utlendinger som har D-nummer, skal dette benyttes. For å få en riktig behandling av den enkelte kontohaver/kunde (skattepliktig), er det viktig at korrekt nummer blir oppgitt.

Dersom fødselsnummer mangler eller er oppgitt feil, vil oppgaven bli regnet som uidentifisert, og ansett som ikke levert (avvist). Disse opplysningene vil da ikke godkjennes som levert.

Skattepliktiges (kontohavers/kundens) fullstendige navn skal oppgis.  

Avtalenummer og pensjonsavtaletype

Oppgi avtalenummeret for den individuelle pensjonsordningen som rapporteres.

Oppgi pensjonsavtaletypen som gjelder for avtalenummeret som oppgis. Pensjonsavtaletype kan være en:

  • pensjonsspareavtale
  • pensjonsforsikringsavtale
  • skattefavorisert individuell sparing til pensjon

Innbetalt beløp (ny IPS)

Oppgi samlet årlig innbetaling av innskudd, vederlag for eventuell forsikring knyttet til avtalen, vederlag for administrasjon av avtalen og vederlag for forvaltning av årets innskudd. Beløpet oppgis i hele kroner.

Oppgi innbetalt beløp med pensjonsavtaletype «pensjonsspareavtale» eller «skattefavorisert individuell sparing til pensjon».

Utbetalt beløp og utbetalingstype (ny IPS)

Det er bare utbetalinger fra avtale om skattefavorisert individuell sparing til pensjon (ny IPS) som skal oppgis her.

Oppgi utbetalt beløp i hele kroner. Det skal i tillegg gis opplysninger om utbetalingstype.

Utbetalingstypene som kan oppgis er:

  • alderspensjon
  • barnepensjon
  • etterlattepensjon
  • engangsbeløp til dødsbo

En kunde som har rett til uføreytelser fra folketrygden, kan kreve å starte utbetaling av pensjon fra avtalen om individuell sparing til pensjon. En slik utbetaling skal rapporteres med utbetalingstype alderspensjon.

Alle utbetalinger fra individuelle pensjonsavtaler etter skatteloven (IPA) og individuelle pensjonsavtaler etter lov om individuell pensjonsordning (gammel IPS) og engangsutbetalinger etter innskuddspensjonsloven skal rapporteres i a-meldingen.

Innestående på premiefond (IPA)

Oppgi innestående beløp på premiefond eller på premiefondskonto som er opptjent i en individuell pensjonsavtale etter skatteloven (IPA). Beløpet skal være inklusive renter for siste år. Renter er ikke gjenstand for løpende beskatning og skal ikke rapporteres særskilt.

Innestående beløp på premiefond skal rapporteres selv om det ikke har vært innbetalt noe i løpet av inntektsåret.

Oppgi innestående på premiefond med pensjonsavtaletype «pensjonsforsikringsavtale».

Innbetalt beløp og premie (gammel IPS)

Oppgi årlig innbetaling av innskudd, premie og vederlag for administrasjon av pensjonsavtalen, herunder vederlag for forvaltning av årets innskudd for individuell pensjonsavtale etter lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning (gammel IPS).

Oppgi innbetalt beløp med riktig pensjonsavtaletype.

Oppgi innbetalte premie med pensjonsavtaletype «pensjonsforsikringsavtale».

Premiefritak skal ikke inntektsbeskattes og skal heller ikke rapporteres.

Retur av premie (gammel IPS)

Oppgi returnert premie for tidligere år, der det er gitt fradrag for premie.

Oppgi returnert premie med pensjonsavtaletype «pensjonsforsikringsavtale».

Når skal du rapportere

Du skal sende opplysningene elektronisk via Altinn til Skatteetaten innen 20. januar i skattefastsettingsåret. Det gis ikke utsettelse på innleveringsfristen.

Dersom du får problemer med å overholde innleveringsfristen, må du ta kontakt med Skatteetaten på e-postadresse [email protected]

Hvordan skal du rapportere

Riktig identifisering av oppgaven

Hver oppgave må ha en unik identifikator (nøkkel). Den unike identifikatoren for en oppgave er satt sammen av:

  • Inntektsår
  • Oppgavegivers (opplysningspliktiges) organisasjonsnummer
  • Oppgaveeiers (kontohavers/kundes) fødselsnummer/D-nummer
  • Oppgavens avtalenummer

Det er viktig å rapportere nøyaktig på disse feltene. Trenger du senere å korrigere eller slette opplysninger på en tidligere rapportert oppgave, må den nye oppgaven ha samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven (se "Rette feil").

Innsending i Altinn

Oppgaver sendes inn via Altinn-skjema RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg.

Velg oppgavetype ”Individuelle pensjonsordninger” som type tredjepartsopplysninger i hovedskjema. Deretter går du til fanen ”Oversikt – skjema og vedlegg”. Der kan du laste opp en eller flere XML-filer med tredjepartsopplysninger for individuelle pensjonsordninger og sende inn.

Beskrivelse av filformatet

Formatbeskrivelsen viser hvordan en XML-fil for rapportering av tredjepartsopplysninger for individuelle pensjonsordninger skal bygges opp. Dokumentene finner du ved å følge denne lenken:

Formater og tekniske spesifikasjoner – Individuelle pensjonsordninger

Formatbeskrivelsen skal benyttes av opplysningspliktige/innsendere som skal rapportere tredjepartsopplysninger via Altinn-skjemaet RF-1301 Tredjepartsopplysninger som vedlegg.

Rette feil

Korrigere opplysninger

For å korrigere opplysninger i en oppgave må du sende inn oppgaven på nytt. Den nye oppgaven må ha samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven. 

Den unike identifikatoren for en oppgave er satt sammen av:

  • Inntektsår
  • Oppgavegivers (opplysningspliktiges) organisasjonsnummer
  • Oppgaveeiers (kontohavers/kundes) fødselsnummer/D-nummer
  • Oppgavens avtalenummer

Når ny korrigert oppgave mottas av Skatteetaten, vil oppgaven erstatte tidligere innsendt oppgave. Den siste oppgaven du sender inn vil være den gjeldende oppgaven.

For at skattepliktig skal få riktige beløp forhåndsutfylt i skattemeldingen, må Skatteetaten ha mottatt opplysningene senest innen 1. mars i skattefastsettingsåret.

Det er kun mulig å korrigere en innsending innenfor samme inntektsår. 

Slette opplysninger med feil

Du kan sende en erstatningsoppgave med samme unike identifikator som den opprinnelige oppgaven, og alle beløp satt til 0. Øvrig informasjon i oppgaven er uvesentlig, men obligatoriske felter må fylles ut (se «Formater og tekniske spesifikasjoner»).

Feil i den unike identifikatoren (nøkkelen) til en oppgave medfører alltid at innsendt oppgave må slettes, og at ny og fullstendig oppgave med korrekt identifikator må sendes inn dersom det skal rapporteres opplysninger om kontohaver/kunde.

Eksempler på korrigering/sletting av oppgaver

Med ny og fullstendig oppgave i eksemplene nedenfor menes at alle nødvendige opplysninger i den nye oppgaven må være fylt ut, i tillegg til den unike identifikatoren (nøkkelen) og korrigering av verdien i den eller de feltene som inneholdt feil verdi.

Eksempel 1 (feil beløp):

Første leveranse inneholder 1 000 oppgaver. Det avdekkes at det er levert feil beløp på 40 av oppgavene.

Ny innsending (korreksjon):

En ny leveranse bestående av 40 nye og fullstendige oppgaver med korrigerte beløp og de samme unike identifikatorer som i første leveranse må leveres. De 40 korrigerte oppgavene erstatter de 40 opprinnelig innsendte oppgavene med feil beløp i sin helhet.

Eksempel 2 (forveksling):

En oppgave leveres med et fødselsnummer som tilhører en annen person (forveksling).

Ny innsending (sletting og korreksjon):

Hele oppgaven for feil person må slettes (”nullstilles”). Samtidig må det også leveres en ny og fullstendig oppgave på riktig person med korrekt fødselsnummer og beløp.

Eksempel 3 (dublett):
I en leveranse har flere oppgaver samme fødsels-/D-nummer (dubletter). Alle oppgaver med samme unike identifikator (nøkkel) i en leveranse blir avvist i Skatteetatens system. Oppgaver som avvises i dublettkontroll fremkommer i tilbakemeldingen fra Skatteetaten (se ”Tilbakemelding fra Skatteetaten”).

Ny innsending (korreksjon):

For å korrigere en skattepliktig som har blitt avvist i dublettkontrollen, må det sendes en ny og fullstendig oppgave med skattepliktiges fødsels-/D-nummer og korrekt totalbeløp.

Eksempel 4 (uidentifiserte tredjepartsopplysninger):

Dersom det blir levert oppgaver med ugyldig eller manglende fødsels-/D-nummer, vil disse bli avvist. Oppgavene må rapporteres på nytt med korrekt fødsels-/D-nummer (se Riktig identifisering av oppgaven).

Ny innsending (korreksjon):

Det må sendes inn nye og fullstendige oppgaver for uidentifiserte oppgaver som er avvist. De nye oppgavene må inneholde korrekt fødsels-/D-nummer.

Hva bruker vi opplysningene til

Tredjepartsopplysningene benyttes ved forhåndsutfylling av skattemeldingen til personlige skattepliktige. Opplysningene ligger i skattemeldingen under tema Arbeid, trygd og pensjon – Individuelle pensjonsordninger (IPA/IPS).

Det gis fradrag for innskudd til skattefavorisert individuell sparing til pensjon (ny IPS) for inntil 40 000 kroner årlig. Innestående beløp i ordningen er unntatt fra formuesskatt. Avkastningen skattlegges ikke løpende. Løpende utbetalinger fra avtale om individuell sparing til pensjon er bare skattepliktige som alminnelig inntekt.

Innestående midler i premiefond (IPA) er skattepliktig som formue.

Det gis fradrag for premie og innskudd i individuell pensjonsordning (gammel IPS) begrenset oppad til 15 000 kroner. Fradrag for innskudd i avtale om skattefavorisert individuell sparing til pensjon (ny IPS) blir redusert med innskudd i gammel IPS. Samlet fradrag kan ikke overstige 40 000 kroner per år.

Les mer om skattereglene for individuell pensjonsordning (IPA og IPS) og individuell sparing til pensjon.

Aktuelt regelverk

Skatteforvaltningsloven § 7-3 første og annet ledd bokstav f

Skatteforvaltningsforskriften § § 7-3-3 til 7-3-5

Skatteloven § 5-20 annet ledd bokstav c

Skatteloven § 6-47 første ledd bokstav c og d

FSFIN § 5-41 og § 5-43

FSFIN § 6-47 A

FSFIN § 6-47 B

lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning

Kontaktinformasjon for leveransen

Ved innsending må du oppgi kontaktinformasjon for leveransen, dvs. navn og telefonnummer for kontaktperson for den spesifikke leveransen. Du bør i tillegg oppgi en e-postadresse og et mobilnummer hvor varsel (SMS) om meldinger (kvitteringer/feilmeldinger) kan sendes.

Tilbakemelding fra Skatteetaten

Den opplysningspliktige får en tilbakemelding i innboksen i Altinn når Skatteetaten har behandlet opplysningene. Har du oppgitt mobilnummer eller e-post i innsendingen, får du varsel på SMS/e-post når tilbakemeldingen har kommet.

Det er viktig at du kontrollerer tilbakemeldingen ved mottak, slik at eventuelle feil i de innleverte oppgavene kan rettes opp snarest mulig. Har du ikke mottatt tilbakemeldingen innen et par dager, må du kontakte oss på e-post: [email protected]

Feil på innsendte leveranser

Leveranser som er avvist vil vises på tilbakemelding og feilliste. Avviste leveranser kan skyldes at det er for mange feil eller avvik på innsendte oppgaver eller at oppgitt leveransetype på leveransen er feil eller mangler. Det er derfor viktig at du setter deg inn i hvordan korreksjoner rapporteres. Ta kontakt for å avklare fremgangsmåte for å korrigere feil hvis du er usikker.

Annullering av leveranser

Dersom du har behov for å annullere en leveranse, må Skatteetaten kontaktes.

Testing

For å avdekke mulige feil slik at selve rapporteringen blir mest mulig korrekt, anbefaler Skatteetaten at opplysningspliktig sender inn testoppgaver. Les mer om innsending av testoppgaver her.

Roller og rettigheter i Altinn

Når du skal sende inn tredjepartsopplysninger via Altinn, må du ha en Altinn-rolle på vegne av virksomheten du skal rapportere for. For å logge inn på Altinn må du ha et norsk fødselsnummer eller D-nummer.

For å fylle ut skjemaet trenger du Altinn-rollen Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider eller Regnskapsfører uten signeringsrett.

Signering krever rollen Begrenset signeringsrettighet, Utfyller/Innsender eller Regnskapsfører med signeringsrett.

Om selskapet er revisorpliktig kreves rollen Revisorrettighet eller Ansvarlig revisor.

Dersom du ikke har noen av disse rollene, må du få en annen person i virksomheten til å delegere den til deg. I Altinn kan man administrere roller og rettigheter ut over de delegeringer som allerede er gjennomført via Enhetsregisteret.

Dersom du ikke har et norsk fødselsnummer eller D-nummer, kan virksomhetssertifikat brukes. For å bruke virksomhetssertifikat kreves det et norsk organisasjonsnummer.

Ta kontakt med Altinn brukerstøtte dersom du har problemer med roller, rettigheter eller pålogging.

Innhenting av fødsels- og organisasjonsnummer

Dersom du som opplysningspliktig har behov for å innhente fødselsnummer eller D-nummer fra andre enn eier, må du sende en skriftlig og begrunnet søknad til skattekontoret. Du kan kostnadsfritt få utlevert inntil 4 opplysninger per uke.

Har du en lengre liste med opplysninger du ønsker å få utlevert, må du betale for å få opplysningene. Omfatter forespørselen mer enn 4 personer, skal den sendes til:

Skatteetaten
Postboks 9200Grønland
0134 Oslo

Du kan også bruke vårt kontaktskjema.

Organisasjonsnummer kan innhentes hos:

Brønnøysundregistrene
Enhetsregisteret
Postboks 900
8910 Brønnøysund

www.brreg.no

Skatteetaten minner om at registrering av opplysninger om eier kan utløse meldeplikt til Datatilsynet.

Tildeling av D-nummer

Tildeling av D-nummer er regulert i forskrift 14. juli 2017 nr. 1201 til folkeregisterloven. Det fremgår av forskriften hvem som fysisk kan tildeles et D-nummer og hvem som kan rekvirere D-nummer, se § 2-2-3 og § 2-2-4

Skattepliktige som ikke har/kan få fødselsnummer skal ha D-nummer. De skattepliktige kan henvende seg til spesifikke skattekontor for tildeling av D-nummer. For mer informasjon om fremgangsmåten for å rekvirere D-nummer, se her. 

Årsoppgave til skattepliktig

Den skattepliktige skal ha kopi av de opplysningene som er sendt til Skatteetaten innen 15. februar året etter inntektsåret. Det skal alltid komme frem av årsoppgaven at opplysningene også er sendt skattemyndighetene.

Det er ikke gitt spesielle formkrav til årsoppgaven, men den skal inneholde de samme opplysninger om identifikasjon og oppgitte beløp som er gitt til Skatteetaten.

Tredjepartsopplysningene brukes i produksjon av skattemeldingen. I den nye skattemeldingen er poster erstattet med temaer.

Årsoppgaven skal inneholde:

  • navn og fødselsnummer/organisasjonsnummer på skattepliktig
  • navn og organisasjonsnummer på den opplysningspliktige
  • oversikt over rapporterte opplysninger om skattepliktig
  • melding om at opplysningene også er sendt til Skatteetaten
  • temahenvisning til skattemeldingen