This page is not available in English.
Feilmeldinger i skjema og tjenester
Feilmeldinger skal informere brukeren om hva som har gått galt og veilede dem videre. De kan enten komme fra systemet eller være utløst av handlinger brukeren har gjort. Dette mønsteret fokuserer på feilmeldinger som utløses av brukeren i skjemaer og digitale tjenester.
Gode feilmeldinger skal:
- fortelle hva som er feil
- forklare hva brukerne kan gjøre for å komme videre
- være korte
- ha et språk som folk forstår
Feil i felt (valideringsfeil)
Når et obligatorisk felt er tomt eller har en ugyldig verdi, oppstår en valideringsfeil. Valideringen skjer når brukeren forlater feltet. Feilmeldingen vises som ErrorMessage, og den forklarer hva som er galt og hvordan det kan rettes.
Hvordan skrive feilmeldingen
- Unngå generelle feilmeldinger og referer til ledeteksten.
Ikke bruk vage meldinger som «Ikke gyldig verdi» eller «Feltet må fylles ut». Feilmeldingen bør starte med kjerneordet fra ledeteksten, for eksempel: «Nettbank må fylles ut». Passiv form er greit i disse tilfellene. Ledeteksten trenger ikke gjentas i sin helhet, men det skal være mulig å forstå hvilket felt som feiler ut i fra teksten. Det gjør det lettere for brukeren å forstå hva som er feil. I tillegg er det et uu-krav for at skjermlesere skal forstå hvilket felt det referes til. - Bruk et aktivt «du-språk» ved behov: For mer omfattende feilmeldinger som krever forklaring eller veiledning, kan du bruke et aktivt «du-språk» for å gjøre meldingen mer personlig og hjelpsom. For eksempel: «Organisasjonsnummeret er ugyldig. Sjekk at du har skrevet det riktig.».
- Kort og presis: For enkle feilmeldinger som handler om obligatoriske felt eller skrivefeil, skal teksten være kort og tydelig (for eksempel «Antall dager må fylles ut»).
Gjør slik:
Feilmeldingen refererer til ledeteksten og innleder med kjerneordet, det viktigste ordet.
Ikke slik:
I eksempelet er feilmeldingen ikke spesifikk og gjør det vanskeligere for brukeren å forstå hva som er galt og det krever mer kognitiv last å fylle ut riktig.
Lag ulike feilmeldinger for ulike feil
Hvis et felt kan ha flere ulike feil, bør du lage feilmeldinger for hver variant. Det gir en bedre brukeropplevelse. Da slipper brukeren å gjette på hva som er galt og kan rette feilen raskt.
For eksempel hvis organisasjonsnummeret kan være feil på grunn av for få sifre eller feil format, lag to forskjellige feilmeldinger: én for manglende sifre og én for feil format. GJENTAGENDE EKSEMPEL I SKRIFT OG BILDE. SKAL VI HA GJØR SLIK OG IKKE SLIK - da bør det være konsekvent?
Gjør slik:
I eksempelet er feilmeldingene tilpasset den spesifikke feilvarianten. Øverst: Bruker har skrevet et ugyldig organisasjonsnummer. Nederst: Bruker mangler ett siffer
Ikke slik:
I eksempelet har brukeren skrevet 9 siffer som er riktig, men feilen er at nummeret er ugyldig fordi det ikke finnes.
Smale felt
Når inputfelt står ved siden av hverandre kommer feilmeldingene til å bli smale. Pass på orddelinger.
Oppsummering av feil
Når bruke forsøker å forlate et steg i skjemaet eller tjenesten, som for eksempel klikker på Neste-knappen, og det er flere feil på det steget, viser vi en oppsummering av feilene. Oppsummeringen vises som ErrorSummary.
- Feilmeldingene i oppsummeringen skal være ordlagt likt som feilmeldingen ved feltet.
- Feilmeldingene skal lenke direkte til feltet det gjelder.
- Hvis feilen gjelder flere felter, lenker vi til det første tilfellet av feilen.
- Feilene under feltet og i oppsummeringen forsvinner etter hvert som brukerne retter dem.
- Oppsummering skal kun dukke opp når bruker velger knappen for å komme videre, ikke underveis i en skjemautfylling.
Gjør slik:
Relaterte mønstre
- Systemvarsler: når det er systemet som utløser varselet.