This page is not available in English.
Systemfeil og -varsler
Når det oppstår feil i tjenestene våre, må vi varsle brukerne. Vi bruker systemvarsel for å informere brukerne om avvik i systemet eller viktige hendelser de bør være oppmerksomme på.
Språk
Et godt systemvarsel skal være informativt klart og brukervennlig
Bruk et vennlig og profesjonelt språk
- Skriv for å hjelpe. Forklar hva som er feil og fortell at feilen ligger hos oss.
- Unngå tekniske begreper og byråkratisk språk.
Gi veiledning som er enkel å følge
- Forklar brukerne hva de kan gjøre videre. Skriv instruksjoner som er enkle å følge.
- Bruk gjerne punktliste og mellomoverskrifter for å gjøre det lettere å skanne informasjonen.
- Oppgi kontaktinformasjon til brukerstøtte hvis det er en systemfeil.
Test varslene
- Test varlsene på ekte brukere for å sikre at de er lette å forstå.
Kritiske feil hvor hele tjenesten er nede
Hvis en hel tjeneste er utilgjengelig og brukeren ikke får gjort noe videre, skal varselet være tydelig på det. Vi viser slike meldinger i en modal med ramme eller som en alert.
I tilfeller hvor feilen varer over tid, kan varselet vises på toppen av siden. Det følger egne retningslinjer for avveininger rundt plassering av varselet og for hvor lenge og når varselet skal vises. LENKE TIL RETNINGSLINJER
I en modal:
Alert på toppen av siden:
Deler av tjenesten er utilgjengelig
Når deler av systemet feiler som for eksempel at vi ikke greier å hente data, varsler vi med en advarsel Alert i kontekst.
Når deler av systemet er utilgjengelig og brukeren likevel kan utføre deler av tjenesten, er det naturlig å bruke nøytral Alert.
Feilen oppstår når bruker klikker på en knapp
Hvis en feil oppstår når bruker klikker på en knapp i skjemaet eller tjenesten, vises meldingen over knappen bruker klikket på.
Feilen oppstår i en modal
Hvis det oppstår en feil i en modal, vises meldingen direkte over knappen brukeren har klikket på, ikke under.
Enkeltdata er utilgjengelig
Når systemet ikke greier å hente inn enkeltelementer som en nøkkelverdi, og brukeren kommer videre ellers i tjenesten, varsler vi i kontekst med nøytral Alert.
Ventevarsel
Dersom brukerne har vært inaktive i 20 minutter anbefaler vi å vise et varsel hvor de kan bekrefte at de fremdeles er aktive. Se kodeeksempelet i Storybook hvordan dette løses.
Midlertidige feil i systemet
Noen ganger påvirker midlertidige feil hvordan brukerne opplever tjenesten, for eksempel at det oppstår treghet i systemet. Vi bruker normalt nøytral Alert da denne komponenten er fleksibel og laget for å gi beskjed til brukerne.
Varselet bør vises i perioden det gjelder og eventuelt også før det inntreffer. Vurderinger knyttet til dette skal gjøres i tråd med interne retningslinjer. Det er viktig å tenke gjennom
- hvor det er mest nyttig for brukerne å bli varslet. Bør de lese det på siden før de logger inn eller lese det på selve siden
- tidspunktet for når det er mest nyttig at varselet dukker opp – i forveien eller bare mens det varer.
- om brukeren skal kunne fjerne varselet selv med en lukkekryss. Ved å kunne lukke boksen, kan brukerne velge å fjerne beskjeden og de slipper at den forstyrrer i toppen mens de utfører oppgaven sin.
Feilside
Når brukeren prøver å laste inn sider som ikke finnes, for eksempel ved ugyldig nettadresse, viser vi en melding i kjerneområdet mellom topp og bunn. Siden med meldingen har vi en fast mal slik at vi skaper konsistens.
Vi nedtoner tekniske ord som for eksemepl 404-feil, forteller hva som kan være feil og hjelper brukeren videre.