This page is not available in English.
Ledetekst
Ledetekster er korte setninger som skal veilede brukeren til å fylle ut skjema. De blir også kalt feltnavn, spørsmålstekst eller instrukser. Tekstene skal hjelpe brukeren med å fylle ut et skjema, og vi plasserer dem i nær tilknytning de feltene de gjelder for.
Gode ledetekster hjelper bruker å fylle ut et skjema riktig.
Når du skriver ledetekster skal du:
- Være kort, men samtidig konkret.
- Bruke ord og uttrykk brukeren forstår.
- Spesifisére hva brukeren skal gjøre.
- Teste tekstene på ekte brukere.
Husk at teksten er en del av designet og viktig for brukeropplevelsen.
Oppbygging av ledetekster i skjema
Ledetekster kan ha forskjellige nivå og funksjoner. Vi skal gi brukeren forskjellige råd ut fra nivå.
Stegnavn
Tittelen på steget er som hovedregel ikke spørsmålet, men en veldig kort beskrivelse av det steget. Selve spørsmålet stilles inne i steget, det gjør det mer enhetlig hvis noen steg inneholder flere felt. I tillegg er det en bedre løsning for universell utforming at spørsmålet står sammen med svaralternativene og ikke som en overskrift.
Fremskutt hjelpetekst
Skal forklare brukeren hvordan eller hvorfor de skal fylle ut feltene. Se hjelpetekster.
Feltnavn
Brukes som en overskrift til feltet, og beskriver hva vi ønsker at brukeren skal fylle inn.
Plassholder
I lister hvor folk skal velge noe legger vi til en instruks som tydeliggjør handlingen. Vi bruker plassholder (placeholder) som instruks, som for eksempel «Velg». Plassholder skal ikke være identisk med eller erstatte feltnavnet. Vi bruker det aldri som formatvisning, som foreksempel «dd.mm.åååå», da dette utfordrer arbeidsminnet.
Slik skriver du ledetekster
Vi skriver ledetekstene til spørsmålene tilsvarende som KS gjør. Det vil si at
- du skal bruke du-form i ledeteksten og jeg-form i svaralternativer
- bruk stor forbokstav i ledetekster, svaralternativer og på knapper
- sørg for logisk sammenheng mellom ledetekst og svaralternativer
- bruk etablerte formuleringer der det finnes enkle, standardiserte svar som brukerne kjenner godt, for eksempel Navn, Sivilstatus, Adresse. Korte formuleringer egner seg også hvis kategoriene er kjent og tjenestene enkle, for eksempel Tidspunkt for henting eller Velg tidspunkt.
- bruk ord og uttrykk som brukeren forstår, og unngå fagsjargong. For eksempel kan ordet «filtrer» byttes ut med «velg blant aktuelle».
- ofte er det best å bruke en oppfordring når brukeren skal ta et aktivt valg, for eksempel Velg tidspunkt.
- vurder alltid spørsmål eller en beskrivende oppfordring når tema og svaralternativer er mindre kjent for brukerne.
- legg inn hjelpetekst for å forklare ytterligere og for å sikre at brukeren forstår – gjerne med ett eller flere eksempler. Hjelpeteksten blir lagt bak et spørsmålsikon til høyre for ledeteksten.
- pass på å ikke bruke hjelpetekst fordi du har vanskelige uttrykk i skjemaet. Da må du heller jobbe med å finne et forståelig uttrykk.