This page is not available in English.
Slik skriver vi i Skatteetatens stil og tone
Når vi skriver for Skatteetatens stil og tone, gjør vi det for å hjelpe andre ansatte i etaten med å lage best mulig produkter og brukeropplevelser.
Din rolle er å fortelle dine gode kollegaer i Skatteetaten hva de skal gjøre og hvordan de gjør det.
Slik skriver vi
- Du skriver til en god kollega som trenger hjelp til å utføre en oppgave.
- Du skal gi denne hjelpen på en tydelig, vennlig og enkel måte.
- Ikke forvent at andre vet alt du vet. Skriv som om du skriver til en nyansatt. Det fungerer ofte bra for oss alle.
Vi deler åpent, derfor kan andre også se det du skriver
Det vi i Skatteetaten jobber med, finansieres av offentlige midler. Vi skal derfor dele åpent om hvordan vi jobber, hva som er beste praksis og hva som fungerer.
Det betyr at personer som ikke jobber i Skatteetaten kan lese det du skriver. At andre kan lære eller bli inspirert av det vi gjør er positivt, men målet med det du skriver er først og fremstå å hjelpe kollegaene dine i Skatteetaten.
Det betyr også at en del lenker vil sende brukerne til interne systemer. Det er både helt i orden og naturlig. For å gjøre det tydelig, merker vi slike lenker med at de kun er tilgjengelig for etatens ansatte.
Eksempel:
Finn illustrasjoner i bildebiblioteket (kun tilgjengelig for etatens ansatte)
Fortell meg hva jeg skal gjøre, ikke hva du har gjort
Fortell hvordan jeg skal gjøre noe, ikke hva du selv eller teamet ditt har gjort.
Historier om hva du og teamet ditt har gjort skal du bruke etatens interne kanaler for å fortelle om.
Nei:
I 2023 hadde vi et prosjekt der vi sjekket hvordan vi best kan lage en oversikt over brukeroppgaver innenfor fagområde X. Da fant vi ut at...
Ja:
Når du skal lage en oversikt over brukeroppgaver innenfor fagområde X, må du søke om tilgang til verktøy Y.
Legg til rette for god forvaltning
Du må skrive på en måte som gjør at innholdet står seg over tid. Alt innhold skal forvaltes aktivt.
Nei:
I høst skal vi prøve ut en ny måte å måle gjennomføringsgrad i kontaktskjemaene våre.
Ja:
Når vi måler gjennomføringsgrad i kontaktskjemaene våre, gjør vi det sånn og slik.
Ikke reklame for verktøy
I Skatteetaten bruker vi mange ulike typer verktøy og produkter. Hvilke verktøy vi bruker endrer seg over tid. Vi forteller tydelig hvilke produkter og verktøy vi bruker til hva, og hvordan ansatte får tilgang til det de trenger.
Men: vi skal aldri reklamere for produkter. Fortell meg hva jeg skal benytte, hvordan jeg får tilgang og bruker verktøyet, men ikke bruk salgsargumenter for å promotere et produkt.
Godkjenning og kvalitetssikring
Du skal alltid kvalitetssikre teksten med en kollega. Avhengig av hva som er fagfeltet du skriver om, skal du alltid få teksten godkjent av den som er fagansvarlig for det du jobber med. Hvordan fagansvar er fordelt varierer litt, men hvis du er usikker, kan du spørre teamet som jobber med Skattekartet.
Dette skal artikkelen inneholde
- Tittel
- Ingress (Introduksjon som oppsummerer det viktigste)
- Teksten om temaet ditt, skrevet på en måte som gjør det enkelt å forstå - gjerne med eksempler
- Kontaktinformasjon
Du skal gi leseren mulighet til å komme i kontakt med noen for å få mer hjelp.
- Unngå å oppgi navn på enkeltpersoner. Du skal helst oppgi et team eller en gruppe. For eksempel: Designsystemet. Nettredaksjonen.
- Oppgi gjerne hvilke Teams-kanaler leseren kan bruke for å stille spørsmål. Mattermost kan også oppgis, men vær oppmerksom på at de fleste i etaten ikke har verken tilgang til eller noe forhold til Mattermost. Vil du gjøre det enkelt for alle å komme i kontakt med deg, skal du bruke Teams. Du kan også oppgi felles-e-postadresser hvis dere bruker dette.