Important information

This page is not available in English.

Pressemelding

Ikke bli lurt i en travel førjulstid

  • Published:
Important information

Denne pressemeldingen er mer enn 1 år gammel. Vær oppmerksom på at det kan ha skjedd endringer etter at den ble publisert.

– Skatteetaten sender aldri lenker uoppfordret. Dette er svindel! Det sier sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten. Hver gang skattekortet offentliggjøres og ved andre viktige skattedatoer er det svindlere som forsøker å få innbyggerne til å gi fra seg sensitiv informasjon.

Skatteetaten advarer nok en gang om en ny bølge med såkalt phishing.

– Vi sender ikke lenker uoppfordret i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene, sier direktør for sikkerhetsstaben i Skatteetaten, Ragna Fossen.

Du mottar en e-post fra Skatteetaten når skattekortet og skatteoppgjøret er klart som sier at du bør gå til Skatteetaten.no for å se informasjonen.

Er du i tvil om informasjonen er ekte, gå direkte til Skatteetaten.no og logg deg på der. Da vil du under «Min side» finne korrekt og oppdatert informasjon om skatten din. Alternativt kan du logge på altinn.no for å se om du har meldinger fra Skatteetaten.

– Vi opplever flere ganger i året at skattytere blir utsatt for phishingforsøk på viktige skattedatoer, oftest gjennom e-poster eller sms som har til hensikt å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes til svindel eller ID-tyveri, sier Fossen. 

Hver gang skattekortet offentliggjøres og ved andre viktige skattedatoer er det svindlere som forsøker å få innbyggerne til å gi fra seg sensitiv informasjon.

– Det er et økende omfang på phishingforsøk i Norge og globalt, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt forbedret. Likevel endrer også svindlerne taktikk og mange blir fortsatt lurt til å klikke på lenker, sier sikkerhetsdirektøren.

Skatteetaten anmelder som regel phishing- og svindelforsøk der Skatteetaten benyttes som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante slik at de ikke blir lurt.

Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

  1. Se nøye på e-poster og sms'er du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten/sms'en og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
  2. Sammenlign avsender adressen med tidligere ekte e-poster/sms'er. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
  3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post/sms blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
  4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk, skriv heller selv inn internettadresser i nettleseren.
  5. Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.

Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ring oss på 800 80 000