Skip to main content
  • Contact us
  • Change text size

    Press and hold the Ctrl-key (Cmd-key on Mac).
    Click + to enlarge or - to shrink.

  • English
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Log in
  • Log out
Front-page of the Norwegian Tax Administration
Front-page of the Norwegian Tax Administration
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Close Search
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Table of content

Rutinens forside
  • Om rutinen
    • Samhandlingsrutinen
    • Utgangspunktet for samarbeid om trygdeavgift
    • Viktige lov- og forskriftsendringer de siste årene
      • Folketrygdloven mv.
      • Skattebetalingsloven mv.
      • Skatteforvaltningsloven mv.
    • Andre endringer de siste årene
  • Arbeidsdeling NAV – Skatteetaten mv.
    • Generelt om arbeidet med fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Arbeidsdeling innen NAV
      • Om arbeidsdelingen generelt
      • NAV Medlemskap og avgift har disse arbeidsoppgavene
      • A1 og andre blanketter knyttet til trygdeavtaler
    • Arbeidsdeling innen Skatt
      • Fastsetting av trygdeavgift
      • Innbetaling av arbeidsgiveravgift
    • Ansvarsdeling mellom NAV og Skatt
      • A1 og andre blanketter
      • Utenlandske arbeidstakere i Norge
      • Ikke fullt ut samsvar mellom tidsperioden på A1 og arbeidsperioden
      • Avklaringer i ikke-kurante saker
    • Beregning av trygdeavgift i skatteoppgjøret ved før- og etterbetalinger (tidfesting)
  • Skatteforvaltningsloven
    • Om skatteforvaltningsloven
    • Fastsettingsmodeller for inntektsskatt
    • Endre egen fastsetting i 3 år og klage
    • Skatteetaten kan endre uriktige fastsettinger i 5 år uten klage
    • Forholdet mellom skatteforvaltningsloven og folketrygdloven
  • Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Om arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Innenfor EØS
      • Utenfor EØS
    • Informasjonsflyt
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Bosatt i annen EØS-stat
      • Bosatt utenfor EØS-området
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og Avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Skatteplikt til Norge
    • Reglene etter norsk skatterett
    • Opphør av skatteplikt etter skatteloven
    • Kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere mv.
    • Skatteavtale, skattemessig bosted
    • Systematikken i vurdering av norsk beskatningsrett
    • Når foreligger dobbeltbeskatning
      • Om forebyggelse av dobbeltbeskatning
      • Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett
    • Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde
      • Særlig om lønnsinntekt opptjent i utlandet
      • Særlig om pensjon og uføreytelse
      • Særlig om beskatningsrett for næringsinntekter
  • Medlemskap i folketrygden
    • Medlemskap i folketrygden
    • Folketrygdloven § 2-1 - Pliktig medlemskap for personer som er bosatt i Norge
    • Folketrygdloven § 2-14 – Opphør av pliktig medlemskap
    • Folketrygdloven § 2-2 – Pliktig medlemskap for arbeidstakere i Norge og på norsk sokkel
    • Folketrygdloven § 2-5 – Pliktig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-7 – Frivillig medlemskap for personer i Norge
    • Folketrygdloven § 2-7a – Frivillig medlemskap ved arbeid på skip registrert i utlandet
    • Folketrygdloven § 2-8 – Frivillig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-11 – Unntak fra medlemskap for ambassadepersonell i Norge
    • Folketrygdloven § 2-13 – Unntak fra medlemskap ved kortvarig arbeid i Norge
    • Folketrygdloven § 2-15 – Opphør av frivillig medlemskap
    • Folketrygdloven § 1-3, § 1-3a, § 1-3b – Avtaler med andre land om trygd
    • Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004)
    • Nordisk konvensjon om trygd
    • Avtaler med Storbritannia
    • Andre trygdeavtaler
    • Særskilt om enkelte grupper
  • Kontakt mellom etatene
  • Anbefalte tekster i korrespondanse knyttet til trygdeavgift
  1. Samhandlingsrutinen
  2. Medlemskap i folketrygden
Important information

Særskilt om enkelte grupper

  • Updated: 04 December 2024

    Uføretrygdede og pensjonister

    Pensjonister og uføretrygdede bosatt innenfor EØS kan ha rett til helsetjenester uten å være medlemmer. Dette er aktuelt dersom Norge er ansvarlig trygdemyndighet for helsetjenester. Denne retten dokumenteres ved blankett S1 (tidligere E121) som utstedes av HELFO. Blanketten brukes ikke innen Norden.  

    Hjemmekontor

    Det kan ha betydning for medlemskapet i folketrygden og lovvalget hvor arbeidet utføres.  

    Hvis en person arbeider hjemmefra, anses man å utføre arbeid i dette landet. Dette gjelder uavhengig av hvor lønnen kommer fra. Slike saker må avklares av bostedslandets trygdemyndighet.

    Artister

    Etter folketrygdlovens bestemmelser, vil en artist som er bosatt i utlandet og på kortvarig oppdrag i Norge, være pliktig medlem i folketrygden kun hvis personen er arbeidstaker etter folketrygdloven § 1-8. En arbeidstaker er enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse.

    Enkelte arbeidstakere kan likevel være unntatt fra medlemskap i folketrygden etter folketrygdloven § 2-13. Dersom personen ikke er å anse som arbeidstaker, men for eksempel frilanser eller selvstendig næringsdrivende, vil personen som hovedregel ikke være pliktig medlem i folketrygden. De fleste artister anses ikke å være arbeidstakere etter § 1-8.

    Trygdeforordningen eller trygdeavtaler med andre land, kan ha innvirkning på medlemskapsvurderingen. Disse reglene går foran bestemmelsene i folketrygdloven ved motstrid og må alltid vurderes der disse avtalene kommer til anvendelse. Dette betyr for eksempel at det kan være tilfeller der personer som ville vært medlem etter folketrygdlovens bestemmelser, likevel ikke er det fordi trygdeforordningen sier noe annet og omvendt.

    Artister som har spørsmål om medlemskap og rett til ytelser fra folketrygden må undersøke dette på nav.no eller ringe NAV Kontaktsenter (Internasjonalt).

    Når Skatteetaten krever inn skatt på honorar til artister, er skattesatsen den samme uavhengig av om artisten er medlem i folketrygden eller ikke.

    Inntekt fra artistoppdrag rapporteres ikke i A-meldingen. NAV har derfor som et utgangspunkt ikke direkte tilgang til opplysninger om slike inntekter.

    Fiskere

    De fleste fiskere er næringsdrivende (lottaker), og ikke arbeidstakere (fisker med hyre). Det er forskjellige regler for fiskere som er bosatt innenfor og utenfor EØS-området.  

    Bosatt innenfor EØS eller i Sveits:

    En fisker som er EØS-statsborger*, er pliktig medlem i folketrygden når personen arbeider på et norskregistrert fiskefartøy, jf. trygdeforordningen artikkel 11 nr. 4. Dette gjelder uansett om fiskeren mottar lott og/eller hyre. Dette gjelder likevel ikke dersom fiskeren arbeider for og avlønnes av et foretak eller en person som har sitt forretningskontor i et annet medlemsland der også fiskeren har sitt bosted. Se Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004). 

    Bosatt utenfor EØS og Sveits:   

    En lottaker, uansett statsborgerskap, er ikke pliktig medlem i folketrygden.    

    En fisker med hyre som er EØS-statsborger*, og arbeider på et norskregistrert fiskefartøy, er pliktig medlem uansett bosted. En fisker med hyre som ikke er EØS-statsborger, er ikke pliktig medlem i folketrygden. 

    En fisker med lott som er EØS-statsborger*, og arbeider på et norskregistrert fiskefartøy, er ikke pliktig medlem i folketrygden for lottinntekten. 

    Dersom fiskeren er næringsdrivende (lottaker) og ikke arbeidstaker/ansatt på norskregistrert fiskefartøy, er hen ikke pliktig medlem i folketrygden uansett statsborgerskap. 

    Hvis fiskeren er norsk statsborger og arbeider på et norskregistrert fiskefartøy og er bosatt i et land utenfor EØS, kommer EØS-forordningen ikke til anvendelse. I slike tilfeller vil folketrygdloven regulere medlemskapet fullt ut (med mindre det foreligger en trygdeavtale som sier noe annet). Dette betyr at fiskeren kun vil være pliktig medlem i norsk folketrygd dersom fiskeren er å anse som arbeidstaker om bord. 

    * Reglene gjelder for norske statsborgere og EØS-statsborgere samt tredjelandsborgere bosatt i nordiske land. Se under Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004).

    Sjøfolk

    Personer som jobber på skip, er som hovedregel omfattet av flagglandets trygdelovgivning. Det innebærer at de fleste som jobber på et norskregistrert skip, er medlemmer i folketrygden.

    Det kan forekomme unntak fra hovedregelen.

    Personer på bareboat-registrerte skip

    Bareboat er en form for leieavtale i internasjonal skipsfart. 

    Bareboat-registrering innebærer at et skip som er registrert i én stat (primærstaten), samtidig registreres midlertidig i en annen stat (bareboatstaten). I slike tilfeller er det bareboatstatens, det vil si flaggstatens trygderegler, som skal gjelde.

     

    To top

    Samhandlingsrutinen er et samarbeid mellom Nav og Skatteetaten.

    Logo NAV
    Logo Skatteetaten
    footer/desktop/standard
    The Norwegian Tax Administration. Logo