Skip to main content
  • Contact us
  • Change text size

    Press and hold the Ctrl-key (Cmd-key on Mac).
    Click + to enlarge or - to shrink.

  • English
    • Bokmål
    • English
    • Nynorsk
  • Log in
  • Log out
Front-page of the Norwegian Tax Administration
Front-page of the Norwegian Tax Administration
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Close Search
Rutine for samhandling mellom NAV og Skatteetaten på utlandsområdet

Table of content

Rutinens forside
  • Om rutinen
    • Samhandlingsrutinen
    • Utgangspunktet for samarbeid om trygdeavgift
    • Viktige lov- og forskriftsendringer de siste årene
      • Folketrygdloven mv.
      • Skattebetalingsloven mv.
      • Skatteforvaltningsloven mv.
    • Andre endringer de siste årene
  • Arbeidsdeling NAV – Skatteetaten mv.
    • Generelt om arbeidet med fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Arbeidsdeling innen NAV
      • Om arbeidsdelingen generelt
      • NAV Medlemskap og avgift har disse arbeidsoppgavene
      • A1 og andre blanketter knyttet til trygdeavtaler
    • Arbeidsdeling innen Skatt
      • Fastsetting av trygdeavgift
      • Innbetaling av arbeidsgiveravgift
    • Ansvarsdeling mellom NAV og Skatt
      • A1 og andre blanketter
      • Utenlandske arbeidstakere i Norge
      • Ikke fullt ut samsvar mellom tidsperioden på A1 og arbeidsperioden
      • Avklaringer i ikke-kurante saker
    • Beregning av trygdeavgift i skatteoppgjøret ved før- og etterbetalinger (tidfesting)
  • Skatteforvaltningsloven
    • Om skatteforvaltningsloven
    • Fastsettingsmodeller for inntektsskatt
    • Endre egen fastsetting i 3 år og klage
    • Skatteetaten kan endre uriktige fastsettinger i 5 år uten klage
    • Forholdet mellom skatteforvaltningsloven og folketrygdloven
  • Arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Om arbeid over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
      • Trygdeavgift av ytelser knyttet til arbeidsforhold
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om arbeid over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
      • NAV Medlemskap og avgift fastsetter trygdeavgiften i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Næring over landegrensene - fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Skatteetaten beregner trygdeavgift i følgende tilfeller
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra utlandet til Norge
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Om ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Innenfor EØS
      • Utenfor EØS
    • Informasjonsflyt
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Om pensjon og uføreytelse over landegrensene – fra Norge til utlandet
    • Ansvarsfordeling for fastsetting og beregning av trygdeavgift
      • Bosatt i annen EØS-stat
      • Bosatt utenfor EØS-området
    • Informasjonsflyt
      • Fra Skatteetaten til NAV Medlemskap og Avgift
      • Fra NAV Medlemskap og avgift til Skatteetaten
    • Praktisk samarbeid
      • Om praktisk samarbeid
      • Forskuddsstadiet
      • Skatteberegningen
      • Ved endringssak
  • Skatteplikt til Norge
    • Reglene etter norsk skatterett
    • Opphør av skatteplikt etter skatteloven
    • Kildeskatt på lønn for utenlandske arbeidstakere mv.
    • Skatteavtale, skattemessig bosted
    • Systematikken i vurdering av norsk beskatningsrett
    • Når foreligger dobbeltbeskatning
      • Om forebyggelse av dobbeltbeskatning
      • Forebygging av dobbeltbeskatning i norsk skatterett
    • Skatteplikt og forebygging av dobbeltbeskatning ut fra inntektskilde
      • Særlig om lønnsinntekt opptjent i utlandet
      • Særlig om pensjon og uføreytelse
      • Særlig om beskatningsrett for næringsinntekter
  • Medlemskap i folketrygden
    • Medlemskap i folketrygden
    • Folketrygdloven § 2-1 - Pliktig medlemskap for personer som er bosatt i Norge
    • Folketrygdloven § 2-14 – Opphør av pliktig medlemskap
    • Folketrygdloven § 2-2 – Pliktig medlemskap for arbeidstakere i Norge og på norsk sokkel
    • Folketrygdloven § 2-5 – Pliktig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-7 – Frivillig medlemskap for personer i Norge
    • Folketrygdloven § 2-7a – Frivillig medlemskap ved arbeid på skip registrert i utlandet
    • Folketrygdloven § 2-8 – Frivillig medlemskap for personer utenfor Norge
    • Folketrygdloven § 2-11 – Unntak fra medlemskap for ambassadepersonell i Norge
    • Folketrygdloven § 2-13 – Unntak fra medlemskap ved kortvarig arbeid i Norge
    • Folketrygdloven § 2-15 – Opphør av frivillig medlemskap
    • Folketrygdloven § 1-3, § 1-3a, § 1-3b – Avtaler med andre land om trygd
    • Trygdeforordningen (forordning (EF) nr. 883/2004)
    • Nordisk konvensjon om trygd
    • Avtaler med Storbritannia
    • Andre trygdeavtaler
    • Særskilt om enkelte grupper
  • Kontakt mellom etatene
  • Anbefalte tekster i korrespondanse knyttet til trygdeavgift
  1. Samhandlingsrutinen
  2. Skatteplikt til Norge
  3. Når foreligger dobbeltbeskatning
Important information

Om forebyggelse av dobbeltbeskatning

  • Updated: 12 December 2023

Internasjonal juridisk dobbeltbeskatning foreligger når en person ilegges sammenlignbare skatter på samme inntekt eller samme formue i to (eller flere) stater for samme inntektsperiode.

    Personer som er skattepliktig som bosatt og selskaper eller andre innretninger som er hjemmehørende i Norge, er skattepliktige hit for hele sin formue og inntekt etter norsk intern rett (globalskatteplikt). Dette følger av skatteloven § 2-1 første ledd, syvende ledd og niende ledd og § 2-2 første ledd og sjette ledd. Dette gjelder som hovedregel uansett om formuen/inntekten befinner seg/erverves innenlands eller utenlands. Formuen og inntekten i utlandet kan også være skattepliktig dit. Eventuell dobbeltbeskatning forebygges som hovedregel i den staten hvor personen er bosatt eller selskapet mv. er hjemmehørende. Dobbeltbeskatningen forebygges i Norge både gjennom regler i skatteloven og i skatteavtalene.

    For å gjøre fremstillingen enklest mulig brukes den nordiske skatteavtalen (NSA) som eksempel. Denne er i det alt vesentligste bygget på OECDs mønsteravtale og fremstår innholdsmessig representativ for de fleste av de avtalene Norge har inngått med industristater.

    Skatteavtalene skal hindre internasjonal juridisk dobbeltbeskatning. 

    Skatteavtalene regulerer beskatningsretten mellom bostedsstat og kildestat.

    Internasjonal dobbeltbeskatning forebygges gjennom anvendelse av ulike metoder i skatteavtaler. De aktuelle metodene som anvendes for å unngå dobbeltbeskatning er fordelingsmetoden, den alternative fordelingsmetoden og kreditmetoden.

    Fordelingsmetoden (unntaksmetoden)

    Innebærer at inntekten eller formuesposten bare skal beskattes i en av statene. Denne metoden innebærer at bostedsstaten unnlater å ta med i sitt beregningsgrunnlag den inntekt som etter skatteavtalen kan beskattes i den annen stat. I skatteavtaler som anvender fordelingsmetoden som hovedmetode for å unngå dobbeltbeskatning, skal progresjonsforbeholdet anvendes på lønnsinntekt. Det innebærer at den alternative fordelingsmetoden skal anvendes, se nedenfor. Av de skatteavtaler som anvender fordelingsmetoden på lønnsinntekt i privat tjeneste, er det bare avtalen med Malaysia som ikke inneholder noe progresjonsforbehold. (Fordelingsmetoden gjelder bare lønnsinntekt som er godtgjort beskattet i Malaysia.) I noen avtaler som bygger på kreditmetoden, gjelder progresjonsforbeholdet lønn i offentlig tjeneste, se bl.a. skatteavtalene med Spania art. 24 b), Storbritannia art. 25 nr. 1 b) og Tyskland art. 23 nr. 1 b).

    Den alternative fordelingsmetoden

    innebærer at den utenlandske inntekten medregnes i beskatningsgrunnlaget, men at den beregnede skatten skal settes ned med et beløp som tilsvarer den forholdsmessige del av den norske skatten som faller på utenlandsinntekten. Etter NSA omfattes lønnsinntekt som er skattepliktig i en annen nordisk stat av den alternative fordelingsmetoden, jf. NSA art. 15 nr. 1, art. 21 nr. 7 a) og art. 19 nr. 1.

    Kreditmetoden

    Innebærer at begge stater kan beskatte inntekten eller formuen, og at personen kan kreve at skatt som er betalt i utlandet kommer til fradrag i skatt (kreditfradrag) i den staten personen er skattemessig bosatt eller hjemmehørende. Fradraget i skatt i det enkelte inntektsår kan ikke overstige den del av norsk skatt som faller på den inntekten/formuen som er beskattet i utlandet.

    Hvis den stat som etter avtalen er tillagt beskatningsretten på et område ikke benytter seg av denne retten, vil den andre staten som hovedregel ikke ha rett til å beskatte inntekten, selv om internrettslig hjemmel foreligger. Imidlertid er det bestemmelser om subsidiær beskatningsrett i enkelte skatteavtaler.

     

    To top

    Samhandlingsrutinen er et samarbeid mellom Nav og Skatteetaten.

    Logo NAV
    Logo Skatteetaten
    footer/desktop/standard
    The Norwegian Tax Administration. Logo