Important information

This page is not available in English.

2.7 Foretak som bygger eller reparerer skip

  • Published:

Etter avgiftsvedtaket § 1 g nr. 6 skal foretak som bygger eller reparerer selvdrevet, sjøgående kommersielt fartøy, beregne arbeidsgiveravgift etter høyeste sats, uavhengig av hvor den ansatte er bosatt.

Med selvdrevet, sjøgående fartøy menes fartøy som ved egen motor og eget styringssystem er fullt ut navigerbart på åpent hav.

Vilkåret om "kommersielt fartøy" innebærer en avgrensning mot bygging av krigsskip og andre fartøy utelukkende for militære formål, forutsatt at dette ikke er skjulte tiltak til fordel for kommersiell skipsbyggeindustri. Foretak som bygger eller reparerer krigsskip, vil derfor fortsatt kunne få fastsatt arbeidsgiveravgift etter det differensierte systemet.

Følgende er omfattet:

  • fartøy på minst 100 BRT for transport av passasjerer eller gods
  • fartøy på minst 100 BRT til særlige formål (for eksempel mudringsfartøyer og isbrytere)
  • slepebåt på minst 365 kW
  • fiskefartøy på minst 100 BRT for eksport til land utenfor EØS-området
  • flytende og flyttbare uferdige skrog av ovennevnte fartøyer

Også vesentlig ombygging av fartøyer som nevnt ovenfor er omfattet, men her må fartøyet være på minst 1000 brutto registertonn (BRT). Med "vesentlig ombygging" menes betydelige endringer av lastearrangementet, skroget, framdriftsmaskineriet eller bekvemmeligheten for passasjerene.

Selv om foretak som reparerer eller utbedrer skip i utgangspunktet vil være omfattet av disse reglene, er det unntak for verft i Nord-Norge og for skip i kysttrafikk. Disse unntakene er gitt i forskrift fra Finansdepartementet (se vedlegg 2). Unntakene innebære at følgende foretak fortsatt skal beregne arbeidsgiveravgift etter det geografisk differensierte systemet for sin reparasjonsvirksomhet:

  • foretak som er hjemmehørende i Nordland, Troms og Finnmark,
  • foretak som reparerer fartøy som går i kysttrafikk (dvs. at reparasjon av fartøy i offshorevirksomheten og fartøy i internasjonal fart må beregne avgift etter høyeste sats)
  • foretak som foretar "nødreparasjoner" av fartøy.

En forutsetning for at de ovennevnte unntakene skal komme til anvendelse, er at foretaket utelukkende driver unntaksberettiget reparasjonsvirksomhet. Dette fordi det ikke er mulig å opprette eget organisasjonsnummer for denne virksomheten, dersom foretaket også driver virksomhet som omfattes av avgiftsvedtaket § 1 g, nr. 6.