Important information

This page is not available in English.

Klagenemnda for merverdiavgift

KMVA 8869. Etterberegning av fradragsført inngående avgift fordi næringsvilkåret ikke er oppfylt. Mval. §§ 2-1, 8.1

  • Published:
  • Avgitt 18 April 2016
Whole serial number KMVA 8869

Klagenemndas avgjørelse av 18. april 2016 Klager

Klagedato: 1. oktober 2015

Klagenemnda stadfestet enstemmig innstillingen.

Saken gjelder: Etterberegning av fradragsført inngående avgift fordi næringsvilkåret ikke er oppfylt.

Samlet påklaget beløp utgjør kr 72 233

Stikkord: Næringsbegrepet                 Inngående avgift

Bransje: Hestehold

Mval: §§2-1, 8-1

 

 

KLAGENEMNDA FOR MERVERDIAVGIFT

 

Avgjørelse i møte 18. april 2016 i sak KMVA 8869 - Klager.

 

Skatt x har avgitt slik

 

I n n s t i l l i n g:

 

Klager, org.nr. xxx xxx xxx, ble registrert i Enhetsregisteret den 20. februar 1995 men har vært registrert i Merverdiavgiftsregisteret og hatt oppgaveplikt fom 1. termin 1985. Virksomheten består i salg av islandshester og er registrert under bransje 01.500 – kombinert husdyrhold og planteproduksjon.

På bakgrunn av bokettersyn for årene 2010-2014, jf. bokettersynsrapport av 10. juni 2015, fattet skattekontoret den 18. august 2015 vedtak om etterberegning av avgift, renter og tilleggsavgift. Skattekontoret nektet fradrag for inngående avgift, i det det ble lagt til grunn at den aktivitet som Klager har drevet de siste årene ikke kan anses drevet som ledd i næringsvirksomhet og slik virksomhet er en forutsetning for fradragsrett i relasjon til merverdiavgift. Han ble også slettet i Merverdiavgiftsregisteret med 6. termin 2009 som siste termin, jf. brev av 13. januar 2016.

Klage av 30. september 2015 er mottatt 1. oktober 2015. Klagen er utarbeidet av advokatfirmaet Selskap 1 DA v/A på vegne av klager. Klagefristen er overholdt.

Fastsettelsen hva gjelder rapportens pkt. 9 som gjelder fradragsført merverdiavgift fra ikke registrert selger aksepteres i klagen. Det samme gjør fastsettelsen av tilleggsavgift.

Følgende beløp er påklaget:

 

 

 

Påklaget beløp utgjør etter dette 72 233 kroner.

Det er beregnet renter i tråd med skattebetalingslovens regler. Det vises til vedtaket.

Det er ikke inngitt anmeldelse til påtalemyndigheten i saken.

Skattekontorets innstilling har vært forelagt klagers fullmektig uten at det har kommet merknader.

Kopi av følgende dokumenter er vedlagt innstillingen:

Dok.nr.

Dokument

Dato

1

Varsel om kontroll

21. april 2015

2

Rapport

10. juni 2015

3

Varsel om endring av mva og ligning

18. juni 2015

4

Tilsvar

06. juli 2015

5

Vedtak om etterberegning av avgift og

ligningsmessige endringer

18. august 2015

6

Fastsettelse

18. august 2015

7

Klage

30. september 2015

8

Varsel om sletting fra Merverdiavgiftsregisteret

16. desember 2015

9

Vedtak om sletting fra Merverdiavgiftsregisteret

13. januar 2016

A1

Veileder om hestehold/Skattenett - Veileder.hest.2012

 

 

Klagen gjelder følgende forhold:

Etterberegning av fradragsført inngående avgift med 72 233 kroner fordi næringsvilkåret ikke er oppfylt.

 

Sakens faktum

Spørsmålet i saken er om klagers virksomhet er næringsvirksomhet i merverdiavgiftslovens forstand slik at virksomheten skal ha fradrag for inngående avgift.

Som nevnt var Klager i kontrollperioden registrert under bransje 01.500 Kombinert husdyrhold og planteproduksjon, og virksomheten bestod i salg av islandshester. Det fremgår av rapporten at det i 2010 ikke forelå noen omsetning, og heller ingen kjøp av hest. Det siteres videre fra rapportens punkt 7.2 Omsetningen: 

"For hvert av årene 2011-2014 er det kjøpt og solgt en hest. Både kjøp og salg det enkelte år er til kr 50 000 pr hest. Salg og kjøp er til samme person, slik at i 2011 og 2013 er det kjøpt en hest fra B, og solgt en hest til henne. B er datter til Klager. I 2012 og 2014 er det solgt en hest til C, og samtidig kjøpt en hest fra henne."  

Klager har i kontrollperioden hatt full jobb som sjåfør, men har opplyst å ha brukt all sin fritid på aktiviteten med islandshestene.

Ifølge innleverte næringsoppgaver foreligger det negativt årsresultat for alle de de ti siste årene.

 

1.2 Skattekontorets vedtak og begrunnelse:

Fra skattekontorets vedtak av 18. august 2015 siteres: 

Varsel
Bakgrunnen for varselet er at den aktivitet som Klager har drevet de siste årene ikke kan anses drevet som ledd i næringsvirksomhet, og slik virksomhet er en forutsetning for fradragsrett i relasjon til både ligning og merverdiavgift, samt for å forbli stående registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Fra varselet hitsettes følgende: 

«Næringsvirksomhet

Det er en forutsetning for fradragsrett for kostnader i skatteloven at kostnadene er pådratt i tilknytning til enten arbeid, kapital eller virksomhet, jf. skatteloven § 6-1 sammenholdt med § 5-1. I nærværende sak er det virksomhet (næringsvirksomhet) som det er aktuelt å vurdere kostnadene opp imot. Det vises til den nærmere redegjørelsen for dette i rapportens punkt 10.1.

Som det fremgår av skattekontorets vurdering i rapportens punkt 10.2 fremstår det som klart at den aktiviteten som du har drevet de siste årene ikke kan anses som næringsvirksomhet, både fordi aktiviteten har hatt lite omfang og fordi den har gitt økonomiske underskudd for alle årene i kontrollperioden 2010-2014 med til dels store beløp. Når vi dessuten tar hensyn til en rimelig eierlønn skjønnsmessig beregnet til kr 100 000, blir underskuddene tilsvarende større.

Tilsvarende forutsetning om næringsvirksomhet er det også for registrering i Merverdiavgiftsregisteret, jf. merverdiavgiftsloven § 2-1, og for fradragsrett for inngående merverdiavgift, jf. § 8-1 sammenholdt med § 1-3 første ledd bokstav d».

Skattyters anførsler

Når det gjelder rapportens punkt 8 vedrørende våningshus, er det anført at dette er kårbolig, og at kårtager er D født XX 1918. Kostnadene til vedlikehold vedrørende denne boligen gjelder tak, som ble skiftet i 2012 for kr 148 374.

Når det videre gjelder rapportens punkt 10 vedrørende næringsvirksomhet, er det opplyst at Klager har foretatt seg følgende med sikte på å drive sin aktivitet med økonomisk overskudd:

Han har fått hestene taksert av E, lærer ved X. Salgsverdi er vurdert pr. hest, etter stamtavle. Takst pr. hest ligger ved, og samlet salgsverdi for alle hestene utgjør kr 590.000. Hestene vil bli solgt så snart det finnes en kjøper. Nye hester vil bli innkjøpt for opptrening til konkurranse hester, avlsvirksomhet, samt utleie og salg. For nærmere informasjon om taksering og salg av hestene, kan E kontaktes.

To hester er allerede solgt til Klager` datter, F for kr 125.000 inklusiv merverdiavgift, se vedlegg. Den situasjonen med at datter lånte hester hos Klager, ble også tatt opp med skatteetaten ved befaring, den besto i at faren måtte betale den høye forsikringspremien som det er på konkurransehester.

Klager er veldig opptatt av å drive landskapspleie, når det ikke lenger drives jordbruksproduksjon på brukets jord. Jeg tror at skatteetaten fikk med seg Klager interesse for landskapspleie, problemet er å drive landskapspleie med økonomisk overskudd.
Etter litt fundering, kom Klager til at han ville prøve å tilby tjenester knyttet til oppstalling av andres hester (pass og stell samt utleie av stallplass). Han gjorde et forsøk med å se om det var interesse for slike tjenster ved å ta kontakt med andre hesteeiere, og det viste seg at det er et marked for slike tjenester i G. Han har allerede skaffet to hester for oppstalling, til en månedspris på kr 3.300 eksklusiv merverdiavgift, tilsvarende kr 79.200 eks. mva pr. år for begge hestene. Tjenestene er avgiftspliktig.

Oppstilling av både konkurransehester og hobbyhester er helt sikkert til stede, og vil sikkert vokse fremover når hesteeierne blir kjent med at oppstallingstjenester tilbys i G.

Klager er svært glad for å ha funnet en kombinasjon mellom landskapspleie og hestehold, som gir økonomisk overskudd. Håper med dette at Klager har sannsynliggjort næringsvirksomhet knyttet til hesteholdet med enkle endringer av driften.

Skattekontorets vurdering

Skattekontoret legger til grunn at de driftsendringer som Klager nå har gjort kun kan tillegges vekt for en fremtidig næringsvurdering, og er følgelig uten betydning i forhold til vurderingen av den aktiviteten som har vært drevet i kontrollperioden 2010-2014. Som det fremgår ovenfor har denne aktiviteten hatt lite omfang, i tillegg til at den har gitt økonomiske underskudd for alle årene med til dels store beløp.

Inngående merverdiavgift for perioden 2010-2014 er tilbakeført med hhv. kr 7 735, kr 24 776, kr 31 187, kr 32 940 og kr 25 595, til sammen kr 122 233, jf. vedlagte betalingsinformasjon av i dag". 

 

1.3 Klagers innsigelser

Klager ses å anføre at virksomheten driver næringsvirksomhet og således ikke skal slettes fra merverdiavgiftsregisteret. Som grunnlag for anførselen påpekes at virksomheten må vurderes under ett og at den da er egnet til å gå med økonomisk overskudd.

Det opplyses om at Klager driver en ikke ubetydelig aktivitet med sikte på avl/deltagelse i konkurranser med tilsammen 12 islandshester og at han i den forbindelse har investert betydlige midler. Videre er det opplyst om at aktiviteten er utvidet ved at han også har hester oppstallet og at dette vil kunne bidra til at aktiviteten vil gå med økonomisk overskudd. Den samlede aktiviteten som drives fra eiendommen til Klager må betraktes som en virksomhet i forhold til næringsbegrepet. Dette fordi en bruker samme anlegg og driftsmidler ved oppstalling av hester som i den øvrige aktiviteten. Klager utfører arbeidet og alle innkjøp av fôr og nødvendige tjenester skjer samlet. Det vil også være samme kundekrets, da effekten av å ha hester oppstallet vil være at de som leier inn denne tjenesten også vil være hans potensielle kunder ved salg og eventuelt kjøp av hester. Det kan derfor være naturlig å si at disse aktivitetene kompletterer hverandre med sikte på å gi et tilbud av varer og tjenester som hører sammen slik det referers til i Ligningens ABC 2013/2014 s. 1559. Det er også på det rene at det vil skje en felles regnskapsføring og at aktivitetene åpenbart er felles finansiert. Det gjøres også gjeldende at det er naturlig og vanlig i denne bransjen at man kombinerer eget hestehold, f.eks. med sikte på avl, med oppstalling for andre.

 

1.4 Skattekontorets vurdering av klagen

Skattekontoret har gjennomgått saken på nytt og kan ikke se at det er grunnlag for å omgjøre vedtaket.

Et grunnleggende vilkår for registrering i Merverdiavgiftsregisteret, og dermed plikt til å betale merverdiavgift samt fradragsrett for inngående merverdiavgift, er at det foreligger en virksomhet som drives i næring, jf. merverdiavgiftsloven § 11-1 første ledd jf. § 2-1 første ledd og § 8-1. Problemstillingen i saken er om Klager' virksomhet med salg av islandshester er næringsvirksomhet i merverdiavgiftslovens forstand. Dette innebærer at virksomheten/aktiviteten må være av et visst omfang, være egnet til å gi økonomisk overskudd i overskuelig fremtid og drives for eierens egen regning og risiko. Disse kriteriene er generelle, dvs at det ikke gjelder særlige kriterier for enkelte bransjer. I denne saken er det særlig spørsmålet om aktiviteten er stor nok til å gi økonomisk overskudd som skal drøftes.

For at en virksomhet skal kunne anses objektivt egnet til å gå med overskudd må inntektene overstige utgiftene når virksomheten ses over tid. Det er ikke tilstrekkelig at driften isolert sett gir inntekter dersom utgiftene som pådras overstiger inntektene. Dette følger av Ringnesdommen (Rt 1985 s. 319 flg).

På oppdrag for Finansdepartementet har Skattedirektoratet utarbeidet en veileder for skatte- og avgiftsmessige spørsmål i forbindelse med aktiviteter knyttet til hestehold. Fra veilederen siteres følgende:

 

"Et av de mest sentrale spørsmål i vurderingen av om en hesteaktivitet oppfyller kravet til skattemessig virksomhet er om det foreligger objektiv sannsynlighet for at aktiviteten vil gå med overskudd, også på noe lengre sikt. Det som skal vurderes er muligheten for at den enkelte aktivitet, som slik skattyter driver den, skal kunne gi overskudd i fremtiden. I St. prp. nr. 1 (2007-2008) Landbruks- og matdepartementet, under punkt 1.1, heter det om dette at hestehold med rimelige utsikter til å gi økonomisk overskudd skal bli behandlet som næring i skatte- og avgiftsmessig sammenheng. Ved denne vurderingen fremholder Finansdepartementet blant annet i brev 30. oktober 2007 at en skal basere seg på den gjeldende materielle lovgivningen og at grensedragningen mellom næring og hobby skal skje etter de samme prinsipper som gjelder for andre bransjer.

Oppdrett og oppstalling som er basert på løpende salgsinntekter og driftsvederlag, kan ofte anses som næringsvirksomhet. Men ved hestehold for trav og galopp er løpspremier den sentrale inntekten som aktiviteten sikter på. Slike inntekter kan gi overskudd for det løpssterke mindretall av hester med større premiesummer i året. I tillegg gir disse vinneren ofte ekstrainntekter gjennom stigende salgs- og avlspotensiale. Hold av slike vinnerhester blir derfor lett næring. Men for det store flertallet av trav- og galopphestene er det ikke noe større netto vinnerpotensiale, selv om man ikke vet det før hestene har prøvet seg over tid i løpskonkurranser. De fleste trav- og galopphester vil i stor grad derfor fremstå som varige underskuddsforetagender i økonomisk henseende.

Generelt anses en virksomhet påbegynt når den inntektsgivende aktiviteten er kommet i gang, for eksempel når det er startet produksjon/kjøp av varer for lager. Dette gjelder selv om aktiviteten ikke har gitt inntekter. For ulike former for hestehold vil seriøse planer og beregninger for investeringer og sannsynliggjøring av inntektspotensiale tillegges stor vekt når aktiviteten skal vurderes som skatterettslig virksomhet. Skattyters planer, foretatte investeringer og innkjøp og utført arbeide vil være forhold som blir konkret vurdert. Hvor lang oppstartsperiode som kan aksepteres før overskudd forventes, må også vurderes konkret. I ligningspraksis heter det at det i jordbruk kan aksepteres en fire-femårsperiode, jf. Lignings-ABC 2011-2012 emne "Virksomhet-allment" punkt 3.5.3, "Vurderingsperioden".  

 

Klager har i kontrollperioden drevet med salg av islandshester. Som det fremgår av rapporten har han de siste årene ikke hatt ordinær omsetning, det er kun byttet ut en hest pr. år i perioden 2011-2014. Både kjøpesum og salgssum er satt til kr 50 000. Salg og kjøp er også foretatt til samme person i de enkelte årene. Dette er et svært lite omfang både i beløp og antall overdragelser, og innebærer også liten aktivitet. Klager har uttalt at det de siste 10-15 årene ikke har vært marked for islandshester og at det så og si har vært umulig å selge hester. Årsaken til at han likevel har fortsatt med hestehold har vært for å holde kulturlandskapet på gården i hevd. Dette er ikke tilstrekkelig til å oppfylle aktivitetskravet som er et av vilkårene for å anses som næringsdrivende.

Heller ikke vilkåret om at aktiviteten er egnet til å gå med økonomisk overskudd er oppfylt. For å vurdere om virksomheten er egnet til å gi overskudd, må alle relevante kostnader tas med. Klager har full jobb som sjåfør. Han har opplyst at han bruker all sin fritid på virksomheten med islandshestene, men det er ikke anført hvor mange timer dette kan utgjøre eller hvor stor verdi dette arbeidet har. Skattekontoret har ansett en rimelig eierlønn til å være minst 100 000 kroner pr. år.

Skattekontoret så i forbindelse med bokettersynet på årsresultatene ifølge innleverte næringsoppgaver for de siste ti årene. Årsresultatet for virksomheten har vært negativ de ti siste årene. Dette er etter at det er tatt til inntekt, offentlig tilskudd for alle årene. Hvis en tar med en skjønnsmessig beregnet eierlønn på 100 000 kroner, vil underskuddet for alle årene øke. Beregnet resultat for aktiviteten med for årene 2010 til 2013 vil da utgjøre følgende:

År

2010

2011

2012

2013

Årsresultat

-71 020

-140 408

-246 268

-71 853

Beregnet eierlønn

100 000

100 000

100 000

100 000

Beregnet resultat

-171 020

-240 408

-346 268

-171 853

 

Ifølge rettspraksis må inntjeningsevnen vurderes på sikt over en fire-femårs periode. Som nevnt viser virksomheten til Klager underskudd for i allefall de ti siste årene. Etter rettspraksis, blant annet Borgarting lagmannsretts dom Embla Nor, UTV 2010-1105 og en naturlig vurdering av hva som er næringsvirksomhet, må akkumulert underskudd tas igjen med tilsvarende større overskudd senere år. Flerårige underskudd sett i sammenheng med aktivitetens art, som er hestehold og hovedsakelig salg til nærstående, gjør at virksomheten ikke kan vurderes for å drives i næring. Det faktum at Klager har full jobb utenom, heller også i retning av at aktiviteten med islandshestene er hobby.

I klagen er det påpekt at virksomheten har utvidet ved at Klager også nå har hester oppstallet og at dette vil kunne bidra til at aktiviteten vil gå med økonomisk overskudd da en må se virksomhetene samlet. Til det er å bemerke at selv om driften etter dette kan bli bedre for fremtiden så er den aktiviteten som ble drevet i kontrollperioden ikke å anse som næringsvirksomhet i merverdiavgiftslovens forstand. De driftsendringer som Klager nå har gjort kan således kun tillegges vekt for en fremtidig næringsvurdering og er følgelig uten betydning i forhold til vurderingen av den aktiviteten som har vært drevet i kontrollperioden 2010-2014. Klagers virksomhet kan således ikke betraktes som næringsvirksomhet i kontrollperioden. Det var derfor riktig å tilbakeføre fradragsført inngående avgift som vedtatt i skattekontorets brev av 18. august 2015.

 

Skattekontorets innstilling til vedtak

Skattekontoret foreslår etter dette at det fattes slik

 

V e d t a k:

 

Den påklagde del av etterberegningen stadfestes.

 

KLAGENEMNDAS AVGJØRELSE:

Nemndas medlemmer Rivedal, Ongre, Frøystad, Hines Grape og Stenhamar sluttet seg til skattekontorets innstilling.
Det ble etter dette fattet slikt

 

V e d t a k:

 

Som innstilt.