Ny skattemelding for næringsdrivande

Skatteetaten forenklar skattemeldingane for næringsdrivande. Målet er at det skal bli enklare og meir effektivt å levere riktige opplysningar med betre kvalitet.

Personleg næringsdrivande (enkeltpersonføretak) får den nye skattemeldinga for inntektsåret 2021 i 2022. Deretter følgjer dei ulike selskapstypane i 2023 og 2024.

Viktig informasjon
Innhold på denne siden:

Dette må du som driver selskap gjøre nå

Siden mange selskap vil kunne bruke den nye skattemeldingen i 2023 (for inntekståret 2022) anbefaler vi at du sjekker med din leverandør av regnskaps- eller årsoppgjørssystem om de støtter innsending av ny skattemelding.

 

Hvis du har eller bruker regnskapsfører eller revisor, må disse levere skattemeldingen din gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

 

Hvis du ikke bruker et system, anbefaler vi at du allerede nå finner en leverandør som passer for deg og dine behov, eller at du kontakter en regnskapsfører eller revisor.

I 2024 (for inntekståret 2023) må alle selskap levere skattemeldingen gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

 

Dette skjer i 2023

I 2023 (når du leverer skattemelding for inntektsåret 2022) vil mange selskap kunne bruke den nye skattemeldingen. Den skal leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er systemet du bruker som avgjør om du kan bruke den nye eller gamle skattemeldingen.

Alle enkeltpersonforetak skal nå bruke den nye skattemeldingen.

Dette er verdt å merke seg:

Det er ikke alle selskaper som kan bruke den nye skattemeldingen allerede i 2023.

Disse selskapene må vente litt til:

  • Utenlandske selskaper 
  • Kraft 
  • Rederi 
  • Petroleum 
  • NOKUS
  • Samvirkeforetak 

 

I 2023 kommer det en ny tilsvarsløsning for selskap. Hensikten med denne er at selskap enkelt skal kunne lese og besvare brev som kommer fra Skatteetaten.

Brev fra Skatteetaten vil sendes til Altinn, på samme måte som i dag, men fra Altinn vil man kunne åpne brevet og besvare det direkte via en lenke.

Innsending av skattemelding fra regnskaps- eller årsoppgjørsprogram vil være tettere integrert mot Skatteetatens systemer og vil gi direkte tilbakemeldinger på kvalitet og innhold.

En ny valideringstjeneste gir umiddelbar tilbakemelding ved ulogiske tall og differanser i skattemeldingen. På den måten kan feil rettes før innsending.

Så langt det er praktisk mulig, vil Skatteetaten gjenbruke den informasjonen vi allerede har. På den måten slipper du å sende inn samme informasjon flere ganger.

 

For inntektsåret 2022 kommer det en løsning for revisors signatur i ny skattemelding. Da kan revisor bekrefte skattemeldingen og næringsspesifikasjonen.

Mer informasjon om dette kommer senere. 

I arkivet i Altinn kan du se på opplysningene du har sendt inn i skattemeldingen og næringsspesifikasjon for selskap. 

 

Endringer i skjemaer, felter og poster

Næringsoppgaver og vedleggsskjemaer skal erstattes med en næringsspesifikasjon som legges ved skattemeldingen. Næringsspesifikasjonen har en struktur der opplysninger som naturlig hører sammen er samlet.

Næringsoppgaver og vedleggsskjemaer erstattes med en næringsspesifikasjon som legges ved skattemeldingen.

Disse skjemaene blir en del av den nye skattemeldingen med næringsspesifikasjon når du leverer skattemeldingen i 2023:

  • RF-1053 FOU Forskning og utvikling
  • RF-1145 Fradrag for skatt betalt i utlandet av selskap
  • RF-1149 Næringsinntekt skattlagt i utlandet
  • RF-1173 Næringsoppgave 4
  • RF-1206 Konsernbidrag
  • RF-1215 Selskapsmelding for selskap med deltakerfastsetting
  • RF-1221 Deltakerens melding over egen formue og inntekt
  • RF-1233 Selskapets melding over deltakerens formue og inntekt
  • RF-1269 Foretak som bruker IFRS eller forenklet IFRS
  • RF-1501 Næringsoppgave 6
  • RF-1503 Næringsoppgave 7

Skjemaer som endres i 2024

Alle skjemaer som gjelder særskatteområdene, blir en del av skattemeldingen med næringsspesifikasjon i 2024.

I tillegg vil den nye skattemeldingen også omfatte disse skjemaene i 2024:

  • RF-1045 Regnskapsutdrag
  • RF-1109 Uttak fra norsk beskatningsområde
  • RF-1123 Kontrollerte transaksjoner og mellomværender
  • RF 1315 Begrensning av rentefradrag
  • RF 1509 Unntak for rentebegrensing for selskap mv. konsern

RF-1022 Lønns- og pensjonskostnader utgår i den nye skattemeldingen. Selskap som leverer ny skattemelding, skal derfor ikke sende inn RF-1022. Selskapet må fremdeles gjøre en avstemning, og kunne legge frem opplysningene på forespørsel. Avstemningen må være signert av revisor.

De som bruker gammel løsning, leverer som tidligere.

Vi har laget oversikter som viser hvor postene i de tidligere RF-skjemaene passer inn i den nye skattemeldingen. 

Oversiktene er laget spesielt for tjenesteleverandører, regnskapsførere, revisorer og andre profesjonelle aktører.

Som næringsdrivende får du hjelp og veiledning når du fyller ut skattemeldingen din, enten på skatteetaten.no, i altinn.no eller i regnskapssystemet ditt.

 

Slik leverer du skattemeldingen

Fristen for å levere skattemelding for næringsdrviende er hvert år 31. mai.

Slik gjør du det:

Derfor endrer vi skattemeldingen

Frem til nå har næringsdrivende sendt inn skattemelding, næringsoppgave og vedleggsskjemaer. Ved innsending av skattemeldingen har næringsdrivende forholdt seg til opp mot 60 skjemaer med til sammen 6 500 felt og de må selv vite hva som gjelder for dem.

Mange opplever dette som komplisert og tidkrevende. Den nye løsningen skal redusere tidsbruken og heve kvaliteten på innsendte opplysninger.

Vi ønsker å gjøre det lett å gjøre rett.

Tidslinje: Innføres gradvis

Enkeltpersonforetak fikk den nye skattemeldingen i 2022.

Nå følger de ulike selskapstypene i 2023 og 2024.

De fleste enkeltpersonforetak leverte den nye skattemeldingen i 2022 (for inntektsåret 2021).

Aksjeselskaper som hadde valgt vekk revisjon og som sender skattemeldingen sin fra et regnskaps- eller årsoppgjørssystem, kunne delta i en pilot for den nye skattemeldingen.

I 2023 (for inntekståret 2022) vil mange selskap kunne bruke den nye skattemeldingen. Den skal leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er systemet du bruker som avgjør om du kan bruke den nye eller gamle skattemeldingen.

Alle enkeltpersonforetak skal nå bruke den nye skattemeldingen.

I 2024 (for inntekståret 2023) må alle selskap bruke den nye skattemeldingen. Den skal leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

Fra og med dette året vil du ikke kunne bruke skjemaene i Altinn ved innlevering av skattemeldingen for selskap.

Hjelp og støtte til leverandører og samarbeidspartnere

Ønsker du tilgang til teknisk dokumentasjon for skattemeldingen, informasjon om hvordan du kan teste systemet ditt eller andre nyttige tips, finner du dette på skattemeldingen sin side på på GitHub:

Du finner også informasjon om ny skattemelding på Altinn digitalisering.

Mindre tid, høgare kvalitet

I dag sender næringsdrivande inn skattemelding, næringsoppgåve og vedleggsskjema. Ved innsending av skattemeldinga må næringsdrivande ta stilling til opp mot 60 skjema med til saman 6 500 felt, og dei må sjølve vite kva som gjeld for dei.

Mange opplever dette som komplisert og tidkrevjande. Den nye løysinga skal redusere tidsbruken og heve kvaliteten på innsende opplysningar.

Vi ønskjer å gjere det lett å gjere rett.