Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Ledetekst

Ledetekster er korte setninger som skal veilede brukeren til å fylle ut skjema. De blir også kalt feltnavn, spørsmålstekst eller instrukser. Tekstene skal hjelpe brukeren med å fylle ut et skjema, og vi plasserer dem i nær tilknytning de feltene de gjelder for. 

Viktig informasjon

Hvis vi ikke tenker gjennom hvordan vi formulerer ledetekstene, kan det føre til at brukeren fyller ut viktig informasjon feil.

Disse reglene gjelder for feltnavn, spørsmålstekst og instruks:

  • Vær kort, men samtidig konkret.
  • Spesifisér hva brukeren skal gjøre.
  • Test på en kollega eller andre som ikke kjenner løsningen.

Husk at teksten er en del av designet og viktig for brukeropplevelsen.

Oppbygging av ledetekster i skjema

Ledetekster kan ha forskjellige nivå og funksjoner. Vi skal gi brukeren forskjellige råd ut fra nivå. 

Eksempler på ledetekster i skjema

Skjematittel eller spørsmålstekst

Ha alltid med en tittel eller spørsmål i skjemaet. Ikke bland spørsmål med en spesifikasjon av hva brukeren skal gjøre.

Fremskutt hjelpetekst

Skal forklare brukeren hvordan eller hvorfor de skal fylle ut feltene.

Merkelapp for obligatoriske felt

Merk toppen av skjemaet med «Alle felt må fylles ut» eller «Alle felt må fylles ut med mindre feltet er merket valgfritt». Se mønster for obligatoriske felt for flere detaljer.

Feltnavn

Brukes som en overskrift til feltet, og beskriver hva vi ønsker at brukeren skal fylle inn.

Plassholder med instruks

I lister hvor folk skal velge noe legger vi til en instruks som tydeliggjør handlingen.

Slik skriver du ledetekster

Vi skriver ledetekstene til spørsmålene tilsvarende som KS gjør. Det vil si at

  • du skal bruke du-form i ledeteksten og jeg-form i svaralternativer
  • bruk stor forbokstav i ledetekster, svaralternativer og på knapper
  • sørg for logisk sammenheng mellom ledetekst og svaralternativer
  • bruk etablerte formuleringer der det finnes enkle, standardiserte svar som brukerne kjenner godt, for eksempel Navn, Sivilstatus, Adresse. Korte formuleringer egner seg også hvis kategoriene er kjent og tjenestene enkle, for eksempel Tidspunkt for henting eller Velg tidspunkt.
  • bruk ord og uttrykk som brukeren forstår, og unngå fagsjargong. For eksempel kan ordet «filtrer» byttes ut med «velg blant aktuelle».
  • ofte er det best å bruke en oppfordring når brukeren skal ta et aktivt valg, for eksempel Velg tidspunkt.
  • vurder alltid spørsmål eller en beskrivende oppfordring når tema og svaralternativer er mindre kjent for brukerne.
  • Legg inn hjelpetekst for å forklare ytterligere og for å sikre at brukeren forstår – gjerne med ett eller flere eksempler. Hjelpeteksten blir lagt bak et spørsmålsikon til høyre for ledeteksten.
  • Pass på å ikke bruke hjelpetekst fordi du har vanskelige uttrykk i skjemaet. Da må du heller jobbe med å finne et forståelig uttrykk.