Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Digitalisering i Skatteetaten skjer i fellesskap

I Skatteetaten er digitalisering en felles oppgave hvor ansatte fra mange fagdisipliner må bidra med sin ekspertise. For å lykkes må digitaliseringskompetansen økes i hele organisasjonen, og her er IT-divisjonen en viktig pådriver.

IT-direktør Jørn Leonhardsen spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å styrke samarbeidet mellom teknologi og fagkompetanse i Skatteetaten.

 

– Digitalisering krever et bredt spekter av kompetanser og perspektiver. Det handler om å bringe sammen ulike ferdigheter for å skape verdi for brukerne våre, forklarer Leonhardsen.

Denne tilnærmingen viser hvordan Skatteetaten ser på digital transformasjon som en integrert prosess, der alle ansatte bidrar med sin ekspertise.

Allerede i 2022 tok IT-divisjonen viktige skritt for å bedre møte de andre fagdivisjonenes behov. Ved å etablere egne IT-avdelinger som kun skulle støtte fagdivisjonene la vi grunnlaget for smidig arbeid og flere produktorienterte initiativer.

Nye verktøy og plattformer som fremmer digitalisering

Denne tettere koblingen til fagdivisjonene blir nå forsterket med nye verktøy og plattformer som gjør det enklere å realisere digitale løsninger.

– Nå trenger man ikke alltid kode-kompetanse eller utviklere for å komme i gang. Dette blir ofte omtalt som low-code/no-code. Med verktøy som Power BI fra Microsoft og ChatGPT i Azure, forbedrer vi nå tilgangen til og bruken av verktøy på tvers av etaten. Gjennom disse verktøyene vil vi senke terskelen for å digitalisere små og store tjenester, forteller Leonhardsen.

I tillegg vil inntoget av generativ kunstig intelligens bidra ytterligere til økt digitalisering. Her ser vi bare starten på noe mye større. Denne teknologien alene vil endre måten en tradisjonell IT-divisjon jobber. I tillegg til utvikling av nye IT-tjenester blir det en viktig oppgave å drive "fødselshjelp" for å sette medarbeidere utenfor IT i stand til selv å drive frem digitalisering.

– Dette vil kreve mye av våre ledere, men det blir også veldig moro, sier Leonhardsen.

Digitalisering i Skatteetaten er en integrert og samarbeidsdrevet prosess.

Digitalisering i Skatteetaten er en integrert og samarbeidsdrevet prosess.

IT-leder for fremtiden

Tettere samarbeid med fagdivisjonene, tverrfaglige og myndiggjorte team, smidig utvikling og digitalisering krever en ny type IT-ledere. Hvis vi skal kreve at våre ansatte jobber smidig må også vi ledere være smidige. Smidig er ikke bare en arbeidsmetodikk, det er også en innstilling til arbeidshverdagen.

Skatteetaten er en kunnskapsbedrift med 7 000 medarbeidere med høy kompetanse. Som leder trenger du ikke å være faglig flinkere enn dine medarbeidere, men du må kunne se både helheten og den enkelte.

– Våre IT-ledere må forstå fagmiljøene vi skal samarbeide med og legge til rette for at våre IT-ansatte kan hjelpe resten av organisasjonen, sier Leonhardsen.

Vi skal gjennom mye endring fremover og vi snakker ofte om endringsledelse. Men dette henger tett sammen med tillit. På samme måte som befolkningen skal ha tillit til Skatteetaten skal ledere i Skatteetaten har tillit til sine medarbeidere.

Digitalisering er ikke lenger et felt reservert for IT-eksperter alene. Vi ser på digitalisering som en felles innsats, der alle i Skatteetaten bidrar med sin fagkunnskap," sier Leonhardsen.

Hybrid arbeidsplass, IT tar hele landet i bruk

Divisjon IT i Skatteetaten er i dag representert i hele landet. Hovedkontoret for IT-divisjonen er på Helsfyr i Oslo, men vi har også store IT-miljø i Grimstad, Trondheim og Mo. Vi er også i gang med å bygge opp et IT-miljø i Bergen, og vi har også en fin gjeng helt nord i Bjørnevatn. Dette gjør divisjon IT til en hybrid arbeidsplass. Arbeidsoppgavene utføres fra mange ulike lokasjoner, også hjemmefra.

For å lykkes med å være en hybrid arbeidsplass må våre ledere kunne jobbe med både kultur, kompetanseheving og teknologi på tvers av lokasjoner. Dette er nytt for mange, men ledere i Skatteetaten får solid støtte i dette arbeidet.

Med Skatteetaten inn i fremtiden

– Gjennom å bygge et miljø av tillit, hvor hver enkelt føler seg verdifull og har frihet til å utforske, fremmer vi innovasjon og samarbeid. Dette er særlig relevant når vi ønsker å sette brukeren i sentrum i alt vi gjør, en regel alle ledere i Skatteetaten er forpliktet til å følge, avslutter Jørn Leonhardsen.