Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Nå starter jakten på flere IT-talenter

Økt teknologikompetanse står høyt oppe på prioriteringslisten i Skatteetaten. Så langt i år har mer enn 90 nye teknologer kommet inn for å ta fatt på Norgeshistoriens mest spennende utviklingsagenda.

Men vi stopper ikke der. Vi trenger minst hundre til. Og vet du hva, du kan bli med på laget!

Med nye digitale muligheter kommer også større krav og forventninger fra omgivelsene. De fremste digitale tjenestetilbyderne i verden har drevet forventningene våre opp i skyene - og med det satt standarden for hvilke tjenester vi også forventer alle andre steder, inkludert fra offentlig sektor. Det påvirker hvilken kompetanse Skatteetaten må prioritere opp for å være rustet til å bygge neste generasjons digitale tjenester.  

Vi har allerede mer enn 900 høyt kompetente IT-medarbeidere i Skatteetaten. De jobber vi hardt med å ta godt vare på og utvikle videre. Men utviklingsagendaen vår krever enda flere kloke IT-hoder. Foran oss står nemlig offentlig sektors største digitaliseringsinitiativ gjennom tidene. 

 

Ansatt i Skatteetaten foran datamaskin med tre skjermer som viser kode.

Velkommen til fremtidens innkreving 

Skatteetaten har fått i oppgave å lede et sjuårig program for digital transformasjon av statlig innkreving. I samarbeid med NAV, Brønnøysundregistrene, politiet og flere andre offentlige etater skal vi over de neste årene sammenstille, harmonisere og koordinere tjenester, lovverk, prosesser, IT-systemer og brukerflater. 

Målet er å utvikle tjenester som henger sammen for brukerne, uavhengig av hvilken offentlig etat som tilbyr tjenesten. Innkreving av skatter, avgifter og andre pengekrav skal effektiviseres gjennom datadeling, moderniserte og integrerte løsninger, og offentlige tjenester med bruker i sentrum. Rettesnoren vi sikter etter er at offentlig innkreving bare skal skje automatisk. 

En attraktiv arbeidsgiver for ambisiøse teknologer

Skatteetaten har lenge vært høyt oppe på listene over attraktive IT-arbeidsgivere. Den trenden fortsetter med full kraft i 2022, og allerede nå har vi ansatt flere teknologer enn hele fjoråret til sammen. Det tilsvarer omtrent ti prosent av IT-divisjonen vår. Disse menneskene har allerede bidratt med friske impulser og ny kompetanse som kommer hele befolkningen til gode.

Men vi er langt fra i mål, og vil fortsette å rekruttere aktivt i tiden som kommer. Gjennom høsten vil du også finne oss på en rekke arrangementer, konferanser og digitale flater for å fortelle om våre ambisjoner og planer fremover. Det mest spennende er nemlig ikke det vi allerede har gjort, men det vi skal gjøre.

Ta gjerne en referansesjekk hos våre medarbeidere

Tenker du at det kunne være spennende å jobbe hos oss? Da anbefaler vi en «omvendt referansesjekk». Det betyr at du kan få kontaktinfo til noen av våre medarbeidere, som kan svare på det du måtte lure på om arbeidsmiljø, kultur, utfordringer og muligheter. På den måten håper vi at du som vurderer å søke blir enda tryggere på å velge oss som din neste arbeidsgiver. 

Viktig informasjon

Har du lyst til å bli med på et historisk løft av offentlige skatte- og innkrevingstjenester? Vi har en rekke ledige IT-stillinger over hele landet.