Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Det er ofte krevende å gjøre ting enklere
Skatteetaten gjennomfører for tiden betydelige endringer, med mål om å gjøre ting enklere for folk og næringsliv. Det krever stødig ledelse.
Skatteetatens divisjon for innkreving jobber med å sikre at skatter, avgifter og offentlige krav blir betalt. Det omfatter alt fra bøter til barnebidrag via feilutbetalte trygdeytelser, voldsoffererstatning og motorvognavgifter – for å nevne noe. Til sammen utgjør det et par tusen milliarder kroner per år som går gjennom regnskapssystemene til etaten.
Programmet Fremtidens innkreving er godt i gang med å gjøre dette arbeidet langt enklere for brukerne.
- Enkelt sagt skal vi gjøre det enklere å gjøre ting rett, forteller fagdirektør Rune Johansen. Vi ser på den helhetlige brukeroppelvelsen og legger innsikt om brukerbehovene til grunn når vi utvikler nye digitale og automatiserte løsninger.
- Vi gjetter ikke på hva folk trenger, legger underdirektør Heidi Ditlefsen til, vi har spurt dem. Det er vesentlig, da det er store forskjeller på brukerbehovene mellom en 18-åring og en 83-åring.
Et eksempel på forenklingen handler om hvilken etat brukeren skal forholde seg til. Skatteetaten krever inn penger på vegne av ikke bare seg selv, men også andre offentlige etater som Lånekassen og NAV.
- Det er vanskelig for mannen i gata å vite hvilken etat man skal forholde seg til når, sier avdelingsdirektør Kjersti Krog. Gjennom programmet Fremtidens innkreving skal vi bidra til å gjøre dette enklere for brukerne. Derfor utvikler vi løsninger i tett samarbeid med blant annet NAV, Brønnøysundregistrene og Politiet.
Skatteetaten jobber nå langt mer datadrevet enn tidligere, der data deles på tvers av offentlige myndigheter.
- En annen fordel med å være mer datadrevet er at vi kan være langt mer proaktive takket være prediktive data, forteller Rune. I fremtiden vil vi f.eks kunne bruke data som grunnlag for å tilby en bruker en betalingsavtale selv om hen ikke selv har søkt om det. Dette kan vi ikke gjøre i dag.
Gjennom digital transformasjon og satsing på produktorientering og datadrevne prosesser, legger vi til rette for utvikling og innovasjon i offentlig innkreving.
Tverrfaglige produtkteam
Det er ikke bare teknologien som utvikler seg i Skatteetaten, men også arbeidsformen. Organiseringen er nå i stor grad i tverrfaglige produktteam, som gir en langt smidigere utvikling av løsninger.
- Målet er å agere raskere på endrede brukerbehov i utviklingen av nye løsninger, forteller Kjersti. Tidligere må vi vel innrømme at prosessene har vært noe mer byråkratiske.
Teamene er tverrfaglige, med ekspertise innen blant annet teknologi, jus, forretningsutvikling og brukerinnsikt.
- Vi sparer uhorvelig mye tid og penger på å jobbe mer smidig og tverrfaglig, legger Heidi til. Har man de rette folkene rundt bordet blir beslutningene fattet raskere, og etter alle solemerker bedre.
Å lede gjennom endring
Endringer i teknologi, arbeidsform og regelverk er krevende, og derfor satser Skatteetaten tungt på utvikling av stødige ledere.
- I en periode skal vi nå jobbe med både gamle og nye systemer, forteller Kjersti, dessuten gammelt og nytt regelverk som trer i kraft fra årsskiftet. Det er omskiftelige tider og komplekse omgivelser som krever mye av våre medarbeidere. I den fasen vi er i nå er vi langt fra en strømlinjeformet driftsorganisasjon, så man må trives i endring.
- Vi er også opptatt å ledere som engasjerer seg ut over sine egen enhet, legger Rune til. Vi søker stadig tettere samarbeid på tvers av divisjoner og avdelinger, så man må være nysgjerrig på andre og evne å se helheten i en kompleks virksomhet.
For Heidi er det særlig én ting som kjennetegner ledere som lykkes i Skatteetaten.
- Du må ha som førstepri å ville få med deg folka dine, sier hun. Vi kommer ikke i mål med Fremtidens innkreving uten å få med oss de som sitter og gjør jobben hver dag. Man må evne å motivere mennesker i en uoversiktlig og raskt skiftende verden. Da må du som leder være god til å kommunisere.
Samfunnsoppdrag, god timing og endringsvilje
På spørsmål om hva som er best med å være leder i Skatteetaten, kommer svarene fra direktørtrioen som perler på en snor.
- Jeg har valgt Skatteetaten fordi der er givende å være med på å finansiere velferdsstaten her til lands, sier Heidi. Det er det ikke mange som kan si at de gjør.
- Jeg vil legge til at det er en perfekt timing å bli med på reisen vår, legger Kjersti til. Vi nærmer oss halvveis i programmet Fremtidens innkreving, og det er i stor grad nå moroa starter.
- Jeg har jobbet i Skatteetaten i snart 30 år, fortsetter Rune, og kan fortelle om en etat som har vært i konstant utvikling. Det er det rett og slett moro å være med på.
Er du en av vĂ¥re nye ledere?
Vi moderniserer divisjon innkreving, det betyr endringer for både medarbeidere og for våre brukere. Vi skal jobbe på nye måter, vi skal implementere et nytt regelverk, tilpasse organisasjonen og styrke laget med kompetente ledere.