Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Kompensasjonsordningen - forespørsel om økonomisk aktivitet

Vi viser til Deres e-post datert 15. desember 2008.

Slik vi forstår det er det kommunene selv som i en del tilfeller står som arrangør av ulike kulturtiltak. Det kan for eksempel være tale om ordinære konserter med kjente artister hvor kommunen selv har det økonomiske ansvaret ved konserten. Kommunen tar selv alle utgifter ved leie av lokaler, betaling av artist, annonsering med mer, og mottar også selv alle billettinntekter.

Spørsmålet gjelder hvorvidt slike aktiviteter er kompensasjonsberettiget. Etter lov om kompensasjon av merverdiavgift § 4 første ledd nr. 4 omfatter retten til kompensasjon ikke økonomisk aktivitet som kan være i konkurranse med virksomheter som ikke er kompensasjonsberettiget.

Konsertarrangementer og andre tiltak som i utgangspunktet vanligvis drives med sikte på overskudd må anses som økonomisk aktivitet etter loven. Hvorvidt det enkelte arrangement går i balanse er av mindre betydning. Det ses da hen til at aktiviteter som dette jevnt over er en betydelig inntektskilde for så vel foreninger og lag som ordinære næringsdrivende. Vi viser til hva som sies om dette i Ot.prp. nr. 1 2007-2008 under pkt. 32.1.2;

”For å bedømme hvorvidt den foreslåtte begrensningen kommer til anvendelse eller ikke, blir det dermed avgjørende om den aktuelle mottakeren av merverdiavgiftskompensasjon driver økonomisk aktivitet. I en del tilfeller vil det ikke være tvil om en aktivitet drevet av kommunen innebærer økonomisk aktivitet eller ikke. Utøvelse av offentlig myndighet er eksempelvis ikke økonomisk aktivitet. Videre vil tjenester som hører inn under kommunenes kjerneområde, som basis helse- og sosialtjenester og grunnutdanning, ikke anses som økonomisk aktivitet. Heller ikke kommunale aktører som alene ivaretar eksempelvis sosiale eller kulturelle funksjoner, vil anses for å drive økonomisk aktivitet. Det kan likevel ikke utelukkes at også slike aktører i enkelte tilfeller kan anses å drive økonomisk aktivitet. Det vil eksempelvis kunne være tilfelle dersom kommuner organiserer kurs (kunst, idrett, alternativ helse mv.) eller reiser i konkurranse med private aktører.”

Det er videre på det rene at slike foreninger og lag, ev. profesjonelle konsertarrangører ikke er berettiget til kompensasjon. Slik virksomhet er heller ikke avgiftspliktig etter lov om merverdiavgift, jfr. mal § 5b første ledd nr. 5. I den grad kommunene krever kompensasjon for slik virksomhet vil dette åpenbart stille kommunene i en bedre situasjon enn andre arrangører av tilsvarende arrangementer.

Etter loven er det ikke noe vilkår at det faktisk er en konkurransesituasjon i den forstand at det på stedet ev. i kommunen faktisk finnes andre aktører som driver med det samme. At kommunene av kulturpolitiske grunner ev. måtte velge å subsidiere tiltak som dette fordi ingen ellers ville tatt den økonomiske risiko forbundet arrangementet kan heller ikke endre dette.

For skattekontoret fremstår det således som rimelig klart at inngående avgift forbundet med denne typen arrangementer ikke er kompensasjonsberettiget.

Vi viser også til kompensasjonsloven § 4 første ledd nr. 3 om utleie av lokaler. Vi gjør oppmerksom på at det skal svært lite til før lokaler som kommunen selv leier og stiller til disposisjon for andre skal bli ansett som utleid (fremleie) og dermed falle utenfor kompensasjonsordningen.

Er det krevd kompensasjon vedr. slike arrangementer må dette dermed korrigeres.
Vi gjør oppmerksom på at i den grad kommunen leier lokaler til slike arrangementer for eget bruk, ev. for fremleie til andre, vil utleien ikke være omfattet av en ev. frivillig registrering etter forskrift 117 hos utleier. Det skal således ikke beregnes avgift på husleien og utleier har ikke fradragsrett for avgift på utgifter til oppføring og drift vedr. utleie av denne art. I den grad huseier har basert fradraget for inngående avgift på oppføring og drift av bygg på bruk som dette, må avgiftsoppgjøret korrigeres også her.

Vi gjør oppmerksom på at dette er en uttalelse om hvordan loven er å forstå og ikke et vedtak som kan påklages. Et vedtak som kan påklages vil det først være i det tilfelle at kommunen levere en oppgave ev. vedlagt forklaring som skattekontoret fraviker.