Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Prinsipputtalelse

Merverdiavgiftsloven § 3-4 - akuttinnkvartering av asylsøkere

  • Publisert:
  • Avgitt 07.04.2016

Skattedirektoratets fellesskriv av 7. april 2016

Skattedirektoratet har mottatt spørsmål om avgiftsbehandlingen ved akuttinnkvartering av asylsøkere ved masseankomster. 

Formålet med akuttinnkvartering ved masseankomster er å sikre et midlertidig og nøkternt innkvarteringstilbud for personer som søker asyl i Norge i påvente av ledig plass i det ordinære mottaksapparatet (asylmottak). Finansdepartementet har i brev 31. mai 2011 lagt til grunn at asylmottak er en tjeneste som er omfattet av unntaket for sosiale tjenester i merverdiavgiftsloven    § 3-4. Asylmottak omfatter transittmottak, dvs. mottak for registrering og intervju, ordinære mottak mens asylsøknaden blir behandlet og ventemottak for asylsøkere som har fått avslag på søknad og venter på iverksettelse av vedtak.

Akuttinnkvartering bygger på en avtale mellom UDI og leverandører som typisk stiller hoteller og campingplasser til disposisjon for formålet. Vi er også kjent med leverandører som har omdisponert kontorbygg til innkvartering av asylsøkere. Akuttinnkvartering skiller seg fra det ordinære mottakssystem ved at de ikke er bundet av det samme regelverket som driftsoperatører av asylmottak. For driftsoperatører i asylmottak stilles det krav til ansattes kompetanse. Videre skal driftsoperatører utarbeide individuelle kartlegginger og tiltaksplaner for mindreårige beboere, drive informasjonsarbeid med videre. Leverandører av akuttmottak skal først og fremst sørge for et overnattingstilbud og servering av mat. Leverandører skal iht kontrakt med UDI i tillegg bl.a sørge for fellesarealer til sosialt samvær, tilgang til vask og tørk av klær, tilgjengelige bleier til barn og andre nødvendighetsartikler til asylsøkerne.  

 

Norge er i henhold til flyktningekonvensjonen av 1951 forpliktet til å ta imot flyktninger som trenger beskyttelse. Ifølge lov 25. april 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og opphold her (utlendingsloven) § 95 skal en utlending som søker beskyttelse (asylsøker) gis tilbud om innkvartering mens saken er til behandling. Det er statens ansvar at det finnes slike innkvarterings- muligheter, og dette organiseres gjennom et system med statlige mottak. Utlendingsdirektoratet (UDI) har ansvaret for etablering og finansiering av asylmottak. Asylsøkerne betaler ikke noe vederlag for tjenesten.

Akuttplasser som UDI har etablert i samarbeid med private leverandører innebærer derfor at mennesker som søker beskyttelse blir tatt hånd om og får dekket sitt grunnleggende behov i medhold av konvensjons- og lovpålagte forpliktelser. Skattedirektoratet finner at privat leverandørs oppfyllelse av denne omsorgstjenesten på vegne av staten etter avtale med UDI yter en avgiftsunntatt sosialtjeneste etter mval. § 3-4. Den private leverandøren skal således ikke beregne merverdiavgift på sitt vederlag overfor UDI for akuttinnkvartering av asylsøkere. Dette gjelder vederlag som skal dekke både overnatting, bespisning og utlegg for nødvendighetsartikler til asylsøkerne.    

 

Underleverandørers omsetning av varer og tjenester til leverandør av akuttplasser omfattes derimot ikke av unntaket. Omsetning av mat eller cateringtjenester til leverandøren som organiserer bespisningen som en del av sin sosialtjeneste er således avgiftspliktig. Tilsvarende antar vi at eksempelvis salg av administrative tjenester, renholdstjenester eller vektertjenester til leverandør av akuttplasser er avgiftspliktig. Dette er heller ikke tjenester som etter sin art ellers er unntatt fra avgiftsplikten som en sosial tjeneste. Det er oppfyllelse av statens konvensjons- og lovpålagte forpliktelse til å ta hånd om asylsøkerne som gjør at tjenester i form av overnatting og servering av mat i sin helhet kan anses som en sosial tjeneste. Det er derfor leverandørens tjenesteoppfyllelse på vegne av UDI som er utenfor merverdiavgiftsloven, jf. § 3-4. Dersom den leverandøren som har inngått avtale med UDI har overlatt hele oppdraget til en annen virksomhet, legger vi imidlertid til grunn at også denne virksomheten vil kunne omfattes av unntaket for sosiale tjenester.

Når det gjelder utleie av fast eiendom til leverandør av akuttinnkvartering, antas disse unntatt fra avgiftsplikten etter hovedregelen i mval. § 3-11 første ledd.