Viktig informasjon

Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.

Skatteklagenemnda

Ileggelse av tvangsmulkt som følge av at a-melding ikke ble levert innen fristen

  • Publisert:
  • Avgitt: 25.05.2018
Saksnummer Stor avdeling 01 NS 81/2018

Ileggelse av tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 for manglende oppfyllelse av rapporteringsplikt etter a-opplysningsloven §§ 3 og 4. Det er påløpt tvangsmulkt på kr 3 671,50.

Klagen ble delvis tatt til følge.

Skattedirektoratets redegjørelse

Skattedirektoratet har utarbeidet følgende redegjørelse for saken iht. forvaltningsloven § 33 fjerde ledd:

" Kronologisk beskrivelse av hva som har skjedd i saken:

Den opplysningspliktige leverte flere a-meldinger for 2017-02, via lønnssystemet Tripletex. A-meldingene rapporterte opplysninger om 5 åpne arbeidsforhold.

Opplysningspliktig leverte en ny a-melding for 2017-02 den 02.03.2017, gjennom lønns- og personalsystemet Visma Lønn. A-meldingen rapporterte opplysninger om 5 arbeidsforhold, som knyttet seg til inntektsmottakere som var rapportert i tidligere a-meldinger levert via Tripletex. Fordi to a-meldinger ble levert for samme periode gjennom to ulike kanaler (Tripletex og Visma Lønn), ble det opprettet doble arbeidsforhold på de 5 inntektsmottakerne. Opplysningspliktig må da rapportere arbeidsforholdene gjennom begge kanalene (Tripletex og Visma Lønn) for neste periode.

Fristen for å bekrefte eller avslutte arbeidsforholdene var 05.04.2017.

Opplysningspliktig leverte en a-melding for 2017-03 den 05.04.2017, gjennom lønns- og personalsystemet Tripletex. A-meldingen inneholdt opplysninger om de 5 arbeidsforholdene som ble levert via Tripletex i a-melding for 2017-02. Tilbakemeldingen av 05.04.2017 ga feilmelding om at opplysninger om 6 arbeidsforhold manglet (EDAG-108: rapportering mangler, inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold), og spesifiserte hvilke arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. Dette er avvik som må korrigeres øyeblikkelig. Feilmeldingen oppstod på grunn av at inntektsmottakerene var rapportert med 2 åpne arbeidsforhold (Tripletex og Visma Lønn). Arbeidsforholdene rapportert via Visma i a-meldingen av 02.03.2017 stod fortsatt åpne, og ble derfor etterspurt i 2017-03.

Skattedirektoratet sendte et påminnelsesbrev via Altinn til den opplysningspliktige 10.04.2017 og ba om at manglende opplysninger ble levert.

Skattedirektoratet sendte et varsel og vedtak om tvangsmulkt i Altinn til den opplysningspliktige 18.04.2017. Samtidig sendte vi et varsel per post om at det har kommet et vedtak i Altinn. Brevet ble sendt til adressen den opplysningspliktige har oppgitt i Enhetsregisteret.

Da opplysningene ikke ble levert, startet tvangsmulkten å løpe 25.04.2017.

Opplysningspliktig leverte 2 a-meldinger for 2017-03 den 27.04.2017, gjennom lønns- og personalsystemet Tripletex. Ved innsending får opplysningspliktig en leveransetilbakemelding, som opplyser om eventuelle feil og avvik i innsendingen. Tilbakemeldingene av 27.04.2017 ga feilmelding om at opplysninger om 11 og 6 arbeidsforhold manglet (EDAG-108: rapportering mangler, inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold), og spesifiserte hvilke arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. Dette er avvik som må korrigeres øyeblikkelig. Feilmeldingen oppstod på grunn av at inntektsmottakerene var rapportert med 2 åpne arbeidsforhold (Tripletex og Visma Lønn). Arbeidsforholdene rapportert via Visma i a-meldingen av 02.03.2017 stod fortsatt åpne, og ble derfor etterspurt i 2017-03.

Opplysningspliktig kontaktet Skatteopplysningen 28.04.2017, angående a-melding og tvangsmulkt. Ifølge samtaleloggen hadde en a-melding levert av tidligere regnskapsfører ført til at 6 arbeidsforhold ble etterspurt i a-melding for 2017-03. Innringer skulle kontakte tidligere regnskapsfører, og få de til å slette den tidligere innsendte a-meldingen. I arbeidsloggen tilknyttet henvendelsen står det at det ikke er blitt sendt inn noen a-melding. Skatteopplysningen sendte en e-post til nåværende regnskapsfører, med fremgangsmåte på hvordan de kunne løse problemet.

Opplysningspliktig leverte 2 nye a-meldinger for 2017-03 den 28.04.2017, gjennom lønns- og personalsystemet Tripletex. Ved innsending får opplysningspliktig en leveransetilbakemelding, som opplyser om eventuelle feil og avvik i innsendingen. Tilbakemeldingene av 28.04.2017 ga feilmelding om at opplysninger om 11 og 6 arbeidsforhold manglet (EDAG-108: rapportering mangler, inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold), og spesifiserte hvilke arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. Dette er avvik som må korrigeres øyeblikkelig. Feilmeldingen oppstod på grunn av at inntektsmottakerene var rapportert med 2 åpne arbeidsforhold (Tripletex og Visma Lønn). Arbeidsforholdene rapportert via Visma i a-meldingen av 02.03.2017 stod fortsatt åpne, og ble derfor etterspurt i 2017-03.

Opplysningspliktig leverte en ny a-melding for 2017-02 den 28.04.2017, gjennom lønns- og personalsystemet Tripletex. Denne innsendingen forhindret ikke tvangsmulktoppstart, da a-meldingen gjaldt for en annen periode enn den som var etterlyst i vedtaket.

Faktura for 25.04.2017-01.05.2017 på 3 671,50 kroner ble sendt til den opplysningspliktige 02.05.2017.

Tvangsmulkten løper til opplysningene blir levert eller til det har gått 6 uker. Opplysningspliktig leverte en a-melding for 2017-03 den 02.05.2017, direkte i Altinn. A-meldingen inneholdt etterspurte opplysninger om alle de etterspurte arbeidsforholdene levert gjennom lønns- og personalsystemet Visma Lønn.

Den opplysningspliktige klaget på vedtaket 09.05.2017.

Sammendrag av klagen:

Regnskapsfører skriver i klagen at de sendte inn a-melding for 2017-03 den 05.04.2017, men at de fikk feilmelding. Hun tok kontakt med systemforhandleren til lønns- og personalsystemet, Tripletex, for å finne ut hva som var galt. De fant da ut at det var sendt inn a-melding gjennom et annet lønns- og personalsystem. Ifølge klagen kunne hun ikke se at det var sendt inn a-melding fra et annet system i avstemmingsrapporten (A06), og kontaktet derfor Skatteetaten. Ingen skal ha funnet ut av feilen der.

Med hjelp fra Skatteopplysningen den 28.04.2017 fant de en a-melding for 2017-02 som var sendt gjennom et annet lønns- og personalsystem fra tidligere regnskapsfører. De hadde ikke lenger tilgang til å få endret i det gamle lønns- og personalsystemet Visma Lønn. Regnskapsføreren fikk derfor en oppskrift på hvordan dette kunne rettes opp manuelt, fra Skatteopplysningen. Hun fikk derimot ikke til å levere riktig, etter mange forsøk og 6 timers jobb. Etter en ny henvendelse til Skatteopplysningen fikk regnskapsfører rettet forholdet.

Regnskapsføreren skriver at det er urimelig å bli ilagt krav om tvangsmulkt ettersom oppgaven i utgangspunktet ble levert til riktig tid, og fordi de ikke fikk nok hjelp da de kontaktet Skatteetaten.

Skattedirektoratets vurdering av klagen:

Klagen er mottatt innen fristen, jf. forvaltningsloven § 29.

Skattedirektoratet merker seg at den opplysningspliktige har forsøkt å sende inn flere a-meldinger både før mulkten startet, og underveis i mulktløpet, men påpeker at dette i seg selv ikke er nok til å omgjøre vedtaket om tvangsmulkt. Ettersom flere rapporteringskanaler ble benyttet til innsending av a-melding for samme periode i 2017-02, ble det opprettet doble arbeidsforhold på de ansatte. Da begge arbeidsforholdene for 5 ansatte ikke ble rapportert før tvangsmulktens oppstart, begynte tvangsmulkten å løpe. Vi viser til leveransetilbakemeldingene på a-meldingene, og mener at feilmeldinger her gir opplysningspliktig en klar tilbakemelding om at det foreligger forhold som må rettes.

Videre fremkommer det av påminnelsesbrevet og vedtaket at det kan bli ilagt tvangsmulkt hvis ikke a-melding med manglende opplysninger leveres. I brevene vises det også til ytterligere informasjon om a-ordningen på Altinn sine hjemmesider, og telefonnummeret til Skatteopplysningen for eventuelle spørsmål. Ut i fra våre systemer kan vi ikke se at den opplysningspliktige var i kontakt med Skatteopplysningen utover henvendelsen av 28.04.2017. Skattedirektoratet vurderer at opplysningspliktig har vært informert om hvorfor en daglig løpende tvangsmulkt er ilagt og hva som er konsekvensene av ikke å levere etterspurte opplysninger. Vi mener at opplysningspliktig hadde tilstrekkelig med informasjon til å rette opp i forholdet tidligere.

Ansvaret for å rapportere korrekt påligger den opplysningspliktige, og den opplysningspliktige skal fullt ut identifiseres med sin medhjelper. Det betyr at unnlatelser og feil som skyldes den tidligere regnskapsføreren, ikke medfører at tvangsmulkten kan ettergis.

Skattedirektoratet ønsker å fremheve betydningen av jevnlig og korrekt rapportering til a-ordningen. Dersom det er meldt inn åpne arbeidsforhold for en måned, så ligger det en plikt i grunn til å fortsette å rapportere på disse arbeidsforholdene, eller eventuelt avslutte dem dersom de ikke lenger er aktive. Denne rapporteringen er vesentlig, da Aa-registeret er et grunnlagsregister med mange brukere, og det er viktig at disse brukerne har tilgang til riktig informasjon.

Relevante rettskilder:

Opplysningsplikten i a-ordningen følger av a-opplysningsloven § 3. Dersom den opplysningspliktige ikke rapporterer alle opplysninger innen fristen i § 4, kan Skattedirektoratet ilegge en daglig løpende tvangsmulkt frem til opplysningene blir levert, jf. a-opplysningsloven § 10. Det er nærmere angitt i a-opplysningsforskriften § 4-1 hvilke opplysninger som må mangle for at tvangsmulkt kan ilegges.

Når a-melding ikke leveres og opplysningspliktig har arbeidsforhold som ikke blir bekreftet, er ikke opplysningsplikten i a-opplysningsloven § 3, jf. folketrygdloven § 25-1 andre ledd oppfylt. Tvangsmulkt kan da ilegges, jf. a-opplysningsloven § 10, jf. a-opplysningsforskriften § 4-1 første ledd bokstav d."

Sekretariatets vurderinger

Skatteklagenemnda er rett klageinstans for vedtak om tvangsmulkt, jf. a-opplysningsloven § 10 tredje ledd og forvaltningsloven § 28 andre ledd.

Ileggelse av tvangsmulkt er et enkeltvedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer, jf. forvaltningsloven § 2. Dette innebærer at forvaltningslovens kapittel IV-VI får anvendelse, jf. forvaltningsloven § 3.

Klagen er mottatt rettidig og tas under behandling.

Når klagen tas under behandling, kan Skatteklagenemnda prøve alle sider av saken, jf. forvaltningsloven   § 34 annet ledd.

Sekretariatet, som forbereder saker for Skatteklagenemnda, har gjennomgått saken og innstiller på at den opplysningspliktiges klage ikke tas til følge.

Det er sekretariatets vurdering at Skattedirektoratets framstilling av sakens faktum gir et forsvarlig grunnlag til å treffe en avgjørelse. Sekretariatet er også enig i Skattedirektoratets vurdering av de rettslige spørsmålene i saken og direktoratets konklusjon.

Sekretariatet påpeker at opplysningspliktige var varslet om mangelfull rapportering og eventuelle konsekvenser gjentatte ganger, både ved påminnelsesbrev og kombinert varsel og vedtak om tvangsmulkt. Forholdet ble likevel ikke rettet før den varslede tvangsmulkten begynte å løpe.

Den opplysningspliktige har etter sekretariatets vurdering fått tilstrekkelig tid og informasjon til å rapportere riktige opplysninger til a-ordningen.

Sekretariatet mener at vilkårene for å ilegge tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 første ledd er oppfylt. Etter sekretariatets vurdering er det heller ikke sannsynliggjort at manglende rapportering skyldes forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten helt eller delvis skal ettergis. Sekretariatet understreker viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsingen til Skattedirektoratet, NAV, skatteoppkreverne og Statistisk sentralbyrå.

Sekretariatets forslag til vedtak i alminnelig avdeling

Klagen tas ikke til følge.

Dissens i alminnelig avdeling

Nemndsmedlem Hines dissenterte og har avgitt følgende votum:

"Uenig i sekretariatets innstilling.

Jeg mener det i denne saken er godt dokumentert og sannsynliggjort at manglende levering av a-melding skyldes en rekke uheldige omstendigheter, herunder både tekniske og praktiske vanskeligheter knyttet til å rette opp i feilrapporteringen, særlig etter 28.4.17 når opplysningspliktige ble kjent med at det var foretatt dobbeltrapportering fra to ulike system, samt hvem som hadde rapportert.

Opplysningspliktige har dokumentert iherdig innsats for å få rettet opp i feilrapporteringen både gjennom kontakt med Skatteopplysningen, kontakt med tidligere regnskapsfører og forsøk på ny rapportering. Jeg mener det derfor at er sannsynliggjort at den manglende levering skyldes forhold utenfor opplysningspliktige kontroll, og at særlige vanskeligheter rundt etterfølgende retting av forholdet tilsier at det er særlig urimelig å fastholde mulkten".

Sekretariatets merknader til dissensen:

Sekretariatet ser at opplysningspliktige har forsøkt å rette opp i de feilene som har medført at korrekt oppgave ikke er blitt levert. Det er imidlertid ved hvert forsøk på å rapportere inn a-melding umiddelbart blitt gitt en feilmelding som viser at det ikke er foretatt en korrekt a-rapportering. Sekretariatet ser i forbindelse med behandlingen av saken for stor avdeling at det fremgår av saken at opplysningspliktige har både forsøkt å levere nye a-meldinger flere ganger; første gang 5. april 2017, deretter 27. april 2017, 28. april 2017 og siste gang 2. mai 2017 hvor korrekt a-melding ble levert direkte i Altinn. Det fremgår også at opplysningspliktige tok kontakt med skatteopplysningen 28. april 2017.

Sekretariatet mener at opplysningspliktige fikk hjelp av skatteopplysningen den 28. april 2017, men at hjelpen ikke var god nok da også opplysningspliktiges forsøk på å levere a-melding den 28. april 2017 resulterte i en feilmelding. Sekretariatet ser av praksis for lignende saker at opplysningspliktige har fått delvis medhold i saker hvor det er forsøkt å foreta a-rapportering, dernest bedt om hjelp fra skatteopplysningen for så igjen har forsøkt å foreta en ny a-innrapportering og det viser seg at det ikke har blitt levert inn korrekt amelding. Sekretariatet mener derfor at det i denne saken foreligger særlige rimelighetsgrunner som gjør at den ilagte tvangsmulkten delvis bør ettergis. Sekretariatet innstiller på at den ilagte tvangsmulkten fra 25. april 2017 til og med 27. april 2017 fastholdes mens den ilagte tvangsmulkten ilagt fra 28. april 2017 til 1. mai 2017 frafalles. Sekretariatet mener at det foreligger særlige rimelighetsgrunner for å frafalle den ilagte tvangsmulkten fra 28. april 2017 til 1. mai 2017, jf. a-opplysningsloven § 10. 4. ledd.

Ilagt tvangsmulkt på kr 1 573,50 frafalles. (kr 104,90 per dag per ansatt x 5 x 3).

Ilagt tvangsmulkt på kr 2 098,00 fastholdes. (kr 104,90 x 4 dager x 5 ansatte).

Sekretariatet foreslår etter dette at det fattes et slikt vedtak i stor avdeling

Klagen tas delvis til følge. Ilagt tvangsmulkt reduseres med kr 1 573,50 fra kr 3 671,50 til kr 2 098,00.

Saksprotokoll i Skatteklagenemnda Stor avdeling 01 - 25.05.2018

Til stede:

                        Skatteklagenemnda

                        Gudrun Bugge Andvord, leder

                        Benn Folkvord, nestleder

                        Kate Bjørnelykke, medlem

                        Harald Andris Hamre, medlem

                        Synnøve E. Nordnes, medlem          

Skatteklagenemndas behandling av saken:

Nemnda sluttet seg til sekretariatets innstilling og traff følgende enstemmige

                                                           v e d t a k:

 

Klagen tas delvis til følge.
Ilagt tvangsmulkt reduseres med kr 1 573,50 fra kr 3 671,50 til kr 2 098,00.