Delar av dette innhaldet er ikkje tilgjengeleg på nynorsk enno.
Innholdstype
Temaside
Temasider skal gjøre brukerne i stand til å forstå et tema og bidra til å gjøre det lett å gjøre rett. Dette er den vanligste innholdstypen på nettsidene.
På temasider skal ikke brukerne nødvendigvis gjøre noe mer her og nå, men det er her brukerne får svar på det de lurer på. En temaside kan også inneholde én eller flere hovedhandlinger.
Slik ser det ut
Omfanget kan være både stort og lite, og utformingen av temasider kan derfor variere mye. Vi har mange virkemidler for å gjøre innhold enklest mulig å forstå.
Hvilke virkemidler vi benytter oss av avhenger av hvem brukerne er, hvordan de navigerer og forstår innhold, og hvor komplekst innholdet er. Det er innholdsdesignerne som jobber med å finne ut og forstå hvordan innholdet best kan forstås.
Innhold og oppsett
Når innholdet er kort og enkelt
I mange tilfeller er det enkleste det beste. En god tittel, beskrivende mellomtitler og klare beskrivelser som gjør budskapet lett å forstå.
Når vi må si mer
Ofte er det imidlertid ikke like naturlig å skrive kort. Da må vi sikre god struktur i innholdet, slik at det fortsatt vil være enkelt å navigere eller skanne seg frem til det som løser oppgaven for brukerne.
Seksjonere innholdet
Å seksjonere innholdet vil si at vi samler mye innhold på samme side, men samtidig sikrer at det er enkelt å skanne over for å finne den delen av temaet som gjelder en selv.
Seksjonering er i praksis bare å dele inn artikkelen i gode mellomtitler, men med en litt større visuell oppdeling.
Det er viktig å brukerteste at innholdet er like fornuftig strukturert som vi selv tenker. Ofte er det behov for å gjøre justeringer basert på brukertesting.
Lukke overskrifter på et høyt nivå
Vi kan velge å lukke overskriftene, slik at det bare er disse som er synlige. Hvis vi gjør dette på et høyt overskriftsnivå vil det gi et mye kortere og mer oversiktlig førsteinntrykk. Men det blir også mer komplisert å bygge godt innhold under, fordi vi allerede har brukt et sterkt virkemiddel.
Lukke overskrifter på et lavere nivå
For å gi god oversikt og nok informasjon, og samtidig la brukerne selv velge hvilke deler av innholdet som er viktig, er det å lukke overskrifter fra overskriftsnivå 3 og nedover et godt valg.
Innholdsfortegnelse
I stedet for å lukke overskrifter eller skjule innhold, er det også et godt alternativ å vise all teksten og i stedet tilby en innholdsfortegnelse i starten. Denne gir brukeren mulighet til å hoppe direkte til sin oppgave.
Da er det ekstra viktig at mellomtitlene står godt på egne ben, slik at det er lett å forstå hva hver del av artikkelen handler om.
Veivisere og kalkulatorer
Kremen av kremen for å gjøre innhold lett å forstå, kan i mange tilfeller være å lage en veiviser eller en kalkulator.
Men: Det er også svært krevende. Det er enkelt i teorien, men å være så konkret innebærer at man må ha klare svart-hvitt
Det er veldig bra for brukerne. Vi heier på veivisere og kalkulatorer, men det må gjøres en grundig og god jobb for å etablere dette.
Det er også en måte å sette opp innholdet på som kan kreve mer av forvaltningen i etterkant, ved at endringer ikke er like enkle å implementere.
Dele opp i flere sider
Elementer og virkemidler
...
...
Helhet og sammenheng
En nettside lever aldri isolert. Brukerne kommer fra et sted og i mange tilfeller skal de også videre.
...
...
+ Veier inn
+ Veier ut
God struktur og riktig bruk av virkemidler
Detaljnivå når vi snakker om flere fagområder
...
...
Eksempler
...
...