Gi rettigheter til å representere virksomheten
Den som ønsker å bruke betalingsløsningen til Skatteetaten på vegne av en virksomhet, må ha riktige rettigheter i Altinn.
Tildeling av rettigheter må gjøres av en i virksomheten som har signeringsrett i Altinn. Ofte er dette daglig leder eller andre nøkkelpersoner i virksomheten.
For å kunne tildele rettigheter til andre brukere, må du ha signeringsrett i Altinn.
Logg deg inn i Altinn og velg korrekt aktør, det vil si den aktøren/rollen der du representerer virksomheten.
Under «Andre med rettigheter til virksomheten» kan du se hvem som allerede har rettigheter i virksomheten. Her kan du
- fjerne og gi rettigheter til eksisterende brukere
- gi rettigheter til nye brukere
Hvis du skal gi rettigheter til en ny bruker, velger du "Legge til ny person eller virksomhet".
Søk opp den nye brukeren ved å fylle inne både fødselsnummer og etternavn.
Når du har funnet riktig person, velger du "Gi rettigheter til enkelttjenester".
Søk opp og velg riktig tjeneste: "Engangsavgift betaling".
Den nye brukeren må ha følgende rettigheter for å kunne gjennomføre betalinger i Skatteetatens betalingsløsning:
- Lese – ikonet som viser et øye (til venstre)
- Skrive – ikonet som viser en blyant (i midten)
Hvis ikonet for å "signere" – pennen (til høyre) – også er aktivert, må du vurdere å fjerne denne tilgangen før du går videre.
Den nye brukeren som er lagt til med nye rettigheter, vil nå vises i oversikten "Andre med rettigheter til virksomheten" på profilsiden din.
Spørsmål om Altinn
Har du spørsmål om eller du opplever problemer knyttet til Altinn, inkludert rettigheter og roller, kontakter du Altinn brukerservice.