Bostedsattest

En bostedsattest inneholder opplysninger om en persons bostedsadresse og hvor lenge vedkommende har vært bosatt der.

Attesten blir deretter sendt til din folkeregistrerte adresse. Normalt tar dette 3 virkedager, postgang kommer i tillegg.

Hvem kan få bostedsattest?

Bostedsattester skrives ut kun på forespørsel fra:

  • den attesten gjelder
  • ektefellen/den registrerte partneren 
  • en av de nærmeste slektningene (må kunne dokumentere at han/hun har et begrunnet behov for attesten) 
  • offentlig myndighet
  • verge eller hjelpeverge

Bostedsattester utstedes ikke til personer som er registrert som utvandret.

Viktig å vite når du bestiller attester

Du må logge inn i Altinn for å bestille:

  • Bestiller du for eksempel for barn, kan du skrive en beskjed i feltet "henvendelse" om hvem det gjelder og hva du skal bruke attesten til.
  • I samme felt kan du også skrive om du trenger attesten på engelsk eller flerspråklig utgave, dersom den finnes på flere språk.

Attesten blir sendt i posten til din folkeregistrerte adresse.

  • Du får ikke attester sendt via e-post.
  • Du får ikke utlevert attester over skranke på skattekontoret

Behandlingstiden er 3 dager etter mottatt bestilling. I tillegg kommer postgang.

Hvis attesten skal brukes i utlandet, må du sende den til Fylkesmannen for påføring av apostille, og du må oppgi i hvilket land den skal brukes. Les mer om apostille og legalisering.

footer/desktop/standard