5.2 Særlig om endring av kontrakt om føderådsbolig (kårbolig)

I de tilfellene føderådsmottaker og føderådsyter ønsker å endre en føderådsavtale om borett, er endringen en privatrettslig avtale og må som hovedregel legges til grunn ved skattleggingen.

Medfører endringen at føderådsmottakerne for fremtiden skal dekke alle kostnadene med vedlikehold og drift av boligen, og føderådsmottakerne er nær slektning av føderådsyteren, for eksempel foreldre eller besteforeldre, skal føderådsmottakerne ikke skattlegges for noen bofordel, se emnet «Bolig – utleie (fritaksbehandling)», pkt. 8. Fordelsbeskatningen etter satsene i takseringsreglene § 3-2-4 skal ikke reduseres om føderådsmottaker påtar seg å dekke bare deler av de totale kostnadene med vedlikehold og drift av boligen.

Føderådsyter har ved endringen mottatt en gave fra føderådsmottaker. Som nevnt ovenfor får ikke frafall av rett til slike ytelser noen skattemessige virkninger verken for mottakeren eller yteren. Om kontinuitet ved arv og gave, se emnet «Arv og gave – inngangsverdi og kontinuitet».

En endring av tidligere avtale om føderåd ved at det etableres en ny forpliktelse eller en økning av en eksisterende forpliktelse, anses som en ny disposisjon. Denne disposisjonen faller utenfor reglene om føderåd, se pkt. 1. Dette medfører at yteren ikke vil ha krav på fradrag for påløpte kostnader som følge av den nye avtalen. Se også URD i Utv. 2005/294 (Dalane tingrett). (Kostnader ved å stille bolig til fri disposisjon for andre ble ikke ansett som kostnader for å erverve inntekt). Mottakeren blir i slike tilfeller heller ikke skattepliktig for fordelen etter bestemmelsen om føderåd i sktl. § 5-1, men skatteplikten følger av sktl. § 5-20 tredje ledd om vederlagsfri bruk av andres eiendeler. En endret eller ny avtale som innebærer en ny forpliktelse eller økning av en eksisterende forpliktelse får ingen innvirkning på kostpris/avskrivningsgrunnlag for yteren.