Rundskriv

Ny retningslinje om frivillig registrering

  • Sist endret 19.12.2013

Retningslinjer for virksomheter som allerede er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, og som søker om frivillig registrering av bygg og anlegg trer i kraft straks, og gjelder inntil videre.

Her er ny retningslinje for skattekontorenes praksis i saker hvor virksomheter som allerede er ordinært registrert i Merverdiavgiftsregisteret har søkt om frivillig registrering av bygg og anlegg etter merverdiavgiftsloven § 2-3 (1) uten at registreringsvedtak er truffet.

1. Frivillig registrering

Ordinært registrerte virksomheter som søker om frivillig registrering uten å ha sendt inn nødvendig/etterspurt dokumentasjon, skal registreres fra den termin som er angitt i søknaden.

Det er et vilkår at utgående merverdiavgift er oppkrevd og innberettet i omsetningsoppgave fra den termin som er angitt i søknaden. Fradrag for inngående merverdiavgift skal godkjennes i samsvar med merverdiavgiftsloven kapittel 8 for areal som er utleid til avgiftspliktig bruk helt eller delvis. 

2. Avgiftslempning

For å unngå forskjellsbehandling i avsluttede saker hvor inngående merverdiavgift er tilbakeført fordi virksomheten har fradragsført avgiften i ordinær omsetningsoppgave uten at registreringsvedtak om frivillig registrering etter merverdiavgiftsloven § 2-3 (1) er truffet, skal skattekontorene ta initiativ til lempning av merverdiavgift, tilleggsavgift og renter, jfr. merverdiavgiftsloven § 19-3 (2), skattebetalingsforskriften § 11-7-4 samt Skattedirektoratets delegasjonsvedtak 6. juli 2010.

Lempningsadgangen etter punkt 2 gjelder således kun i de tilfeller vilkårene i punkt 1 er oppfylt.