Bindende forhåndsuttalelse

Omdanning av ansvarlig selskap og etterfølgende fusjon med aksjeselskap (skatteloven § 11-20, jf. FSFIN §§ 11-20-1 flg. og skatteloven §§ 11-1 flg.)

  • Publisert:

Bindende forhåndsuttalelse fra Skattedirektoratet, avgitt februar 2004 (BFU 16/04)

Det var planlagt å omdanne et ansvarlig selskap til et aksjeselskap. Umiddelbart etter omdanningen skulle selskapet fusjoneres med et annet aksjeselskap. Begge de fusjonerende selskapene var eiet av samme morselskap. Spørsmålet var om fusjonen kunne få likningsmessig virkning fra 2004. Skattedirektoratet uttalte at dersom vilkårene for omdanning i FSFIN § 11-20-4 oppfylles slik at selskapslikning skal gjennomføres fra 1. januar 2004 og selskapet deretter deltar i en fusjon som gjennomføres i 2004 (dvs. virkningstidspunktet for fusjonen etter aksjeloven § 13-16 inntrer i 2004), kunne omdanningen og fusjonen i utgangspunktet skje slik at fusjonen likningsmessig får virkning fra 2004.

Det ble videre vist til at det er et vilkår for at omdanning skal kunne gjennomføres at den ikke medfører forskyvninger i eierinteressene i selskapet, jf. FSFIN § 11-20-9. Det ble lagt til grunn at det i dette tilfelle ikke ville skje forskyvninger i eierinteressene verken ved omdanningen eller den etterfølgende fusjonen. Det var ikke gitt opplysninger som ga grunn til å vurdere ulovfestet gjennomskjæring. Fusjonen kunne dermed få liknignsmesig virkning fra 2004.

Innsenders fremstilling av faktum og jus

På bakgrunn av de innsendte opplysningene legges det til grunn at Datter1 ANS eies med 99 pst. av Mor ASA og med 1 pst. av A AS. B AS er igjen eiet 100 pst. av Mor ASA.

Som ledd i omorganisering anses det hensiktsmessig å fusjonere Datter1, etter først å ha omdannet det til et aksjeselskap, med Datter2 AS. Datter2 AS er et heleid datterselskap av Mor ASA. Datter2 AS vil være overtakende selskap ved fusjonen.

Innsender opplyser at Datter1 ANS tidligere hadde tre eiere. Nå er det (gjennom direkte og indirekte eie) heleiet av Mor ASA og det kan derfor være hensiktsmessig at Datter1 blir et aksjeselskap. Bakgrunnen for omstruktureringen er forretningsmessig: konsernet ønsker å forenkle eierstrukturen. 

Omdanningen gjennomføres i samsvar med reglene for skattefri omdanning av virksomhet, jf. skatteloven § 11-20 med tilhørende forskrift.

Problemstillingen som ønskes avklart er om omdanningen og fusjonen kan gjennomføres i samme inntektsår.

Innsender viser til at i henhold til Finansdepartementets forskrift til skatteloven § 11-20-4 ”Tidspunktet for overgang til selskapslikning”, gjelder følgende:

”Overgang til selskapslikning kan bare finne sted fra 1. januar i et inntektsår. Er selskapet stiftet og melding sendt Foretaksregisteret innen 1. juli, kan selskapslikning gjennomføres med virkning fra 1. januar samme år, forutsatt at selskapet har foretatt skattetrekk og beregnet arbeidsgiveravgift senest fra 1. juli.”

Innsender hevder på denne bakgrunn at selskapet skal liknes som aksjeselskap fra 1. januar 2004.

Virkningstidspunktet for fusjon er regulert i skatteloven § 11-10 annet ledd:

”Fusjon av aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper etter dette kapittel får virkning fra det tidspunktet da virkningen av fusjonen er selskapsrettslig inntrådt i henhold til aksjeloven § 13-16 eller allmennaksjeloven § 13-17.”

Innsender anfører at selskapsrettslig inntrer virkningen av fusjonen når fusjonen er registrert gjennomført etter at kreditorfristen er løpt ut. Dette forutsettes å skje innen utløpet av 2004. Regnskapsmessig gis fusjonen virkning fra 1. januar 2004. Skatterettslig vil fusjonen være effektiv med virkning fra 1. januar 2004.

Innsender opplyser for øvrig at det ved omorganiseringen ikke oppnås skatteposisjoner eller andre skattemessige fordeler på selskapenes eller aksjonærenes hender.

Det er innsenders oppfatning at dersom overføring av eiendeler og gjeld ved omdanningen er gjennomført når det vedtas fusjon av selskapet, må omdanningen og fusjonen kunne gjennomføres i samme inntektsår, og da med skattemessig kontinuitet både på selskaps- og aksjonærnivå.

Skattedirektoratets vurderinger

Skattedirektoratet legger til grunn at innsender ønsker vurdert om omdanningen av Datter1 til aksjeselskap samt etterfølgende fusjon med Datter2 AS kan gjennomføres med virkning fra 1. januar 2004. Videre ønskes det vurdert om en slik omdanning med direkte etterfølgende fusjon kan gjennomføres skattefritt. Det forutsettes i det følgende at omdanningen og fusjonen for øvrig skjer iht. hhv. skatteloven § 11-20 med tilhørende forskriftsbestemmelser og skatteloven §§ 11-1 flg. Videre forutsettes det at transaksjonene er i overensstemmelse med selskapsrettslige og regnskapsrettslige regler.

Skattedirektoratet skal først ta stilling til virkningstidspunktet for omdanningen og fusjonen.

Overgang til selskapslikning ved omdanning av ansvarlig selskap til aksjeselskap skal skje fra 1. januar dersom selskapet er stiftet og melding sendt Foretaksregisteret innen 1. juli, forutsatt at selskapet har foretatt skattetrekk og beregnet arbeidsgiveravgift senest fra 1. juli, jf. FSFIN § 11-20-4. Skattedirektoratet forutsetter at dette gjennomføres slik at vilkårene for selskapslikning er oppfylt for Datter1 for inntektsåret 2004.

Det skatterettslige virkningstidspunktet for fusjon vil være sammenfallende med det tidspunkt fusjonen inntrer selskapsrettslig iht. aksjeloven § 13-16, jf. skatteloven § 11-10 annet ledd. Dette vil skje når kreditorfristen er ute og fusjonen er registrert i Foretaksregisteret. Innsender har opplyst at dette vil skje i løpet av 2004. Fusjonen vil da også skatterettslig anses gjennomført i 2004.

Datter2 AS som overtakende selskap skal dermed etter likningspraksis liknes for selskapenes samlede inntekt i fusjonsåret, i dette tilfellet 2004, jf. Lignings-ABC 2003 s. 486 pkt. 8

Oppfylles vilkårene for omdanning i FSFIN § 11-20-4 slik at selskapslikning skal gjennomføres fra 1. januar 2004 og selskapet deretter deltar i en fusjon som gjennomføres i 2004 (dvs.  virkningstidspunktet for fusjonen etter aksjeloven § 13-16 inntrer i 2004), antas det i utgangspunktet at omdanningen og fusjonen kan skje slik at fusjonen likningsmessig får virkning fra 2004.

For at omdanningen skal kunne gjennomføres skattefritt må en omdanning fra ansvarlig selskap til aksjeselskap ikke medføre forskyvninger i eierinteressene i selskapet, jf. FSFIN § 11-20-9. Ved forskriftsendring av 28. mai 1996 ble kravet til 10 års bindingstid for eier- og stemmerettsforholdene etter omdanningen opphevet. Det er dermed ikke lenger noe krav om at kontinuiteten på eiersiden må bestå i en viss periode.

I denne saken vil uansett eierinteressene bestå uforandret  etter omdannelsen og fusjonen. Det overtakende selskapet Datter2 AS er 100 % eiet av Mor ASA. Videre er Datter1 direkte og indirekte 100 % eiet av Mor ASA. Etter en sammenslåing av disse selskapene vil fremdeles Mor ASA direkte eller indirekte eie 100 % av det fusjonerte selskapet. Skattedirektoratet kan på denne bakgrunn ikke se at den planlagte omdanning og fusjon, slik som skissert ovenfor, vil være i strid med FSFIN § 11-20-9.

Det er for øvrig opplyst at det ved omorganiseringen ikke oppnås skatteposisjoner eller andre skattemessige fordeler på selskapenes eller aksjonærenes hender. Skattedirektoratet kan derfor ikke se at det er grunnlag for å vurdere ulovfestet gjennomskjæring.

Konklusjon

Under de ovennevnte forutsetninger vil omdanningen av Datter1 ANS skje med skatterettslig virkning fra 1. januar 2004. Fusjonen av det omdannede Datter1 ANS og Datter2 AS kan skje med skatterettslig virkning fra 2004 og med likning av det fusjonerte selskap fra og med 1. januar 2004.

Den planlagte omdanning og etterfølgende fusjon er ikke i strid med FSFIN § 11-20-9. Det er ikke gitt opplysninger som gir grunnlag for å vurdere ulovfestet gjennomskjæring.