1. Persontransport - avgrensninger

  • Publisert:

Persontransport kan skje med ulike transportmidler, f.eks. bil, buss, tog, bane, trikk, ferge, båt, helikopter og fly. Den reduserte merverdiavgiftssatsen gjelder uavhengig av om transporten skjer i eller utenfor rute, og omfatter f.eks. både kollektivtransporten og drosjenæringen.

Transport med skiheiser, kabelbaner o.l. anses også som persontransport, jf. Innst. O. nr. 20 (2003-2004), og ved vurderingen av om en aktivitet omfattes av den reduserte satsen for persontransport, vil dette kunne være retningsgivende. Dette innebærer at f.eks. transport med heis anses som persontransport.

Reisemomentet - rundturer

Ved avgrensningen av området for den reduserte satsen for persontransport må det tas utgangspunkt i hva som er naturlig språklig forståelse av uttrykket, og det vil være et sentralt moment om reisemomentet er av underordnet betydning eller ikke, jf. Ot.prp. nr. 1 (2003-2004). Således vil f.eks. karusellturer, turer i berg- og dalbaner, rafting, hundekjøring, hesteriding (ikke hestedrosje) o.l. ikke anses som persontransport, selv om slike tjenester inneholder et visst reisemoment. I mange av disse tilfellene vil dessuten transporten eller kjøringen utføres av deltakerne selv og ikke av transportøren, slik at det ikke foreligger avgiftspliktig persontransport. For øvrig vil mange av de her nevnte tjenestene være omfattet av spesielle unntak i merverdiavgiftsloven, jf. § 5 b første ledd nr. 5, 11 og 12.

Reisemomentet antas ikke å være til hinder for at rundturer som starter og avslutter samme sted, anses som persontransport. Dette gjelder f.eks. rundturer med såkalte minitog, busser, hestedoninger o.l. Tilsvarende gjelder for rundturer med båt, f.eks. fjordcruise. I disse tilfellene anses reisemomentet ikke å være av underordnet betydning, idet befordringen er en nødvendig del av hele den tjenesten som ytes og et vesentlig poeng for kunden.

Ytes det tilleggstjenester, må det konkret vurderes om det skal foretas en fordeling, jf. nærmere nedenfor.

Vannskitrekk

Det er reist spørsmål om et anlegg som legges i vannet for å trekke personer på vannski. I et slikt tilfelle vil reisemomentet nesten være fraværende, og det vil være mer naturlig å sammenligne et vannskitrekk med en karusell eller berg- og dalbane enn f.eks. en skiheis eller kabelbane (hvor det vil foreligge et reisemoment med transport fra A til B). På denne bakgrunn har Finansdepartementet lagt til grunn at turer med vannskitrekk ikke er avgiftspliktige tjenester.

Utleie av kjøretøy og båter/skip

Av Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) fremgår det at utleie av biler og andre kjøretøy uten fører ikke anses som en persontransporttjeneste, men skal avgiftsberegnes med 24 prosent som utleie av varer. Dersom man leier bil med sjåfør, vil imidlertid dette anses som persontransport da forholdet nærmest kan sammenlignes med en drosjetjeneste.

En tilsvarende avgrensning gjelder for utleie av båt med/uten fører og eventuelt mannskap. Utleie av skip på minst 15 meter største lengde, herunder chartring (utleie av skip med besetning), er imidlertid på nærmere vilkår fritatt for avgiftsplikt, jf. merverdiavgiftsloven § 17 første ledd nr. 3 bokstav a.

Ambulansetransport

Ambulansetransport og annen syketransport med særskilt innrettet transportmiddel ville etter definisjonen av persontransport i utgangspunktet vært omfattet av den reduserte satsen, men er særskilt unntatt på linje med helsetjenester, jf. merverdiavgiftsloven § 5 b første ledd nr. 1.

Bagasje

Som persontransport forstås ved siden av transport av passasjerer, også bagasje som disse tar med seg på reisen, jf. Ot.prp. nr. 1 (2003-2004). Dersom man har med seg bagasje utover det normale som det må betales ekstra for, vil den ekstra delen utgjøre varetransport og ikke persontransport. For eksempel vil betaling for ekstra bagasje på en flyreise (overvekt) måtte avgiftsberegnes med 24 prosent etter de vanlige reglene for varetransport.

Transport av gods, herunder dyr, som passasjerer selv bringer med seg på tog, trikk eller buss, og som det løses personbillett for, ble i 1970 fritatt for avgiftsplikt etter merverdiavgiftsloven § 70. Fritaket ble avgrenset mot transport av såkalt innskrevet reisegods. Det legges til grunn at varetransport som fritaket omtaler, fra 1. mars 2004 skal avgiftsberegnes som persontransport med 6 prosent. Tilsvarende vil også gjelde for andre transportmidler enn tog, trikk og buss, f.eks. bane, ferge, hurtigbåt og fly.

Sitteplass og overnatting

I mange tilfeller vil passasjerene måtte betale ekstra for sitteplass eller det er nødvendig å overnatte i transportmiddelet under reisen (nattog, båt med lugar o.l.). I Ot.prp. nr. 1 (2003-2004) uttales det at dette vil inngå som en del av persontransporttjenesten, som skal avgiftsberegnes etter den reduserte merverdiavgiftssatsen på 6 prosent. Dette vil imidlertid ikke gjelde ved kjøp av pakketurer o.l., hvor man ved siden av persontransport kjøper normale overnattingstjenester i hoteller, fjellstuer, hytter mv. Her vil man måtte skille ut hvor stor del av vederlaget som gjelder persontransporten, og bare den delen som referer seg til dette, vil være omfattet av den reduserte satsen for persontransport.

Servering

På flyreiser innenlands har det vært vanlig å inkludere servering av mat og drikke i reisen. Enkelte bussruter tilbyr også gratis kaffe og te til passasjerene. I tilfeller hvor serveringen utgjør en så liten del av hele tjenesten, vil det ikke være naturlig å splitte opp tjenesten i en del persontransport og en del servering, jf. Ot.prp. nr. 1 (2003-2004). I stedet vil dette anses som en omkostning ved omsetning av persontransporttjenesten. Dette gjelder imidlertid ikke dersom det betales særskilt for mat og drikke om bord.

Mat- og drikkevarer som etter dette ikke inngår som en del av persontransporten, skal avgiftsberegnes med 12 prosent eller 24 prosent etter avgrensningene i forskrift 15. juni 2001 om redusert merverdiavgiftssats for næringsmidler (forskrift nr. 120). Ved f.eks. fjordcruise på Oslofjorden med servering av middag om bord, vil selve transporten måtte avgiftsberegnes med 6 prosent og serveringen med 24 prosent.

Av Finansdepartementets merknader til forskrift nr. 120 fremgår det at ordinære sitteplasser i buss, ferge og tog normalt ikke vil bli ansett som serveringssted, selv om det kan bestilles enklere mat- og drikkevarer fra trillevogn e.l. Slik omsetning skal derfor avgiftsberegnes med 12 prosent. I følge merknadene vil imidlertid fly normalt bli ansett som serveringssted, slik at omsetning der av mat og drikke må avgiftsberegnes med 24 prosent, jf. forskrift nr. 120 § 7. Omsetning av mat- og drikkevarer på fly har endret seg noe i de senere år. Tidligere var serveringen i større grad inkludert i billettprisen på flyreiser innenlands og serveringselementet mer fremtredende (brett med varm mat, dessert, drikke mv). I dag tar flere flyselskaper seg særskilt betalt for enklere mat- og drikkevarer (ferdig påsmurte baguetter, rundstykker, youghurt-begere, juice mv.). Serveringselementet er i disse tilfellene ikke annerledes enn slik det fremstår ved omsetning fra trillevogn på f.eks. tog. Etter dette legges det til grunn at det ved slikt salg om bord på fly heretter skal beregnes merverdiavgift med 12 prosent.

Guidetjenester

Etter merverdiavgiftsloven § 5 b første ledd nr. 11 er guidetjenester unntatt avgiftsplikt. Guidetjenester som ytes i forbindelse med en persontransport, vil måtte skilles ut som en egen (unntatt) tjeneste dersom det betales særskilt vederlag for denne tjenesten, jf. Ot.prp. nr. 1 (2003-2004). Selv om det ikke tas særskilt vederlag, anser Skattedirektoratet at guidetjenester også skal skilles ut som unntatt hvis de utgjør mer enn en liten del av hele tjenesten. Ved f.eks. en rundtur med minitog i by, hvor guidingen begrenser seg til enkel informasjon over høyttaler om hvilke steder som passeres, vil imidlertid guidingen anses som en del av persontransporten (med mindre det betales særskilt).

På den annen side blir ikke en ytelse i sin helhet unntatt som guidetjeneste hvis det også ytes transport og reisemomentet ikke er av underordnet betydning. Ved f.eks. hval- eller elgsafari vil guidingen være unntatt avgiftsplikt, mens selve båt- eller kjøreturen vil være en avgiftspliktig persontransporttjeneste.

Alle ledd i omsetningskjeden

Den reduserte satsen gjelder i alle omsetningsledd av persontransporttjenester. En virksomhet som yter persontransporttjenester som underleverandør til en annen persontransportør, skal derfor beregne merverdiavgift med 6 prosent.