Prinsipputtalelse

Veiledende uttalelse fra Skattedirektoratet – skatte- og avgiftsmessig behandling av kontingent/ miljøvederlag for plastbæreposer i butikk

  • Publisert:
  • Avgitt 01.06.2018

Veiledende uttalelse fra Skattedirektoratet- skatte- og avgiftsmessig behandling av kontingent/ miljøvederlag for plastbæreposer i butikk.

Innledning og oppsummering

Skattedirektoratet viser til møte med Handelens Miljøfond 12. april 2018. Direktoratet ble i møtet informert om planene med innføring av en kontingent/miljøvederlag på plastbæreposer i butikk. Handelens Miljøfond har videre bedt Skattedirektoratet om en veiledende uttalelse om den skatte- og merverdiavgiftsmessige behandlingen av kontingenten/ miljøvederlaget.

Skattedirektoratet legger til grunn at for den skattemessige behandlingen skal det foretas korresponderende inntekts- og fradragsføring av kontingenten/miljøvederlaget i hver enhet i verdikjeden. Miljøvederlaget skal i siste ledd inntektsføres i Handelens Miljøfond. Direktoratet tar ikke stilling til fondets skattemessig status.

For merverdiavgiftsmessige formål anses kontingenten/miljøvederlaget som en kostnad ved omsetning av plastbæreposene og inngår i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift i hvert ledd fra produsent/importør til forbruker. Den videre betalingen til Grønt Punkt fra poseimportørene/-produsenten anses ikke som vederlag for varer eller tjenester. Det samme gjelder overføring av midler mellom Grønt Punkt og Handelens Miljøfond, og det skal derfor ikke skal beregnes merverdiavgift.

Bakgrunn

Slik ordningen er beskrevet for Skattedirektoratet går den i korte trekk ut på at forbruker belastes kr. 0,50 pr. plastbærepose som denne kjøper. Beløpet betales i hvert enkelt ledd fra butikker til lager til produsenter/importører til selskapet Grønt Punkt AS som deretter overfører de samlede midlene til nyopprettet forening Handelens Miljøfond.

Handelens Miljøfond har skissert ordningen slik for direktoratet:


Handelens Miljøfond skal bidra til etterlevelse av intensjoner og krav i EU-direktiv 2015/720 av 29. april 2015 om endring av direktiv 94/62/EF om emballasje og emballasjeavfall for å redusere bruk av lettvekts plastbæreposer.

Direktivets intensjoner skal jf. foreningens vedtekter § 2 mv. søkes oppfylt gjennom tildeling av de mottatte midlene til tiltak som reduserer plastbæreposeforbruket, tiltak som styrker arbeidet mot marin- og landbasert plastforsøpling, samt tiltak for økt ressursutnyttelse av plast, herunder gjenvinning.

Skattedirektoratets vurdering

Vederlaget som ytes er i fondets vedtekter og i fremlagt presentasjon benevnt som kontingent. Skattedirektoratet antar at det ikke er avgjørende for den skatte- eller avgiftsmessige behandlingen hvilke begrep som er benyttet på vederlaget. Direktoratet vurderer det slik at realiteten er at det vederlaget som mottas kan anses som en inntekt vunnet ved virksomhet, og det vederlag som ytes i forbindelse med mottak av bæreposer er en kostnad med tiknytning til enhetens inntektserverv. Når det gjelder merverdiavgiften er det spørsmål om kontingenten som mottas kan anses som en del av vederlaget for avgiftspliktig omsetning av plastbæreposer.

1. Merverdiavgiftsmessige forhold

Slik ordningen er beskrevet og illustrert, antar Skattedirektoratet at kontingenten/ miljøvederlaget som vil bli oppkrevd i hvert ledd fra importør eller produsent, til sentrallager, til butikk og avslutningsvis til forbruker, må anses som en kostnad ved omsetningen av plastbæreposene. Det innebærer at miljøvederlaget inngår i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift i alle ledd.

Etter medlemsavtalen mellom Handelens Miljøfond og handelsvirksomhetene (butikkene/kjedene) plikter virksomhetene å betale et miljøvederlag / en kontingent til Handelens Miljøfond. Betalingsplikten utgjør kr. 0,50 per innkjøpt plastbærepose. Gjennom et vedlegg til medlemsavtalen – Innbetalingsavtalen – forplikter poseprodusent/-importør seg, på vegne av medlemmene (butikkene/kjedene), å betale miljøvederlaget til Handelens Miljøfond. Den faktiske betalingen skjer ved at Grønt Punkt «fakturerer» miljøvederlaget til poseimportørene/-produsenten for deretter å overføre midlene i Handelens Miljøfond.

Direktoratet legger til grunn at betalingen til Grønt Punkt fra poseimportørene/-produsenten ikke kan anses som vederlag for leverte varer eller tjenester og at det derfor ikke skal beregnes merverdiavgift ved «fakturering» fra Grønt Punkt. Det anses heller ikke å skje en omsetning i merverdiavgiftsmessig forstand mellom Grønt Punkt og Handelens Miljøfond.

2. Skattemessige forhold

Handelens Miljøfond orienterte i møtet om at den antar at miljøvederlaget for skatteformål medfører korresponderende inntekts- og fradragsføring i det enkelte ledd frem til poseprodusent/-importør. Når det gjelder behandlingen i enhetene poseprodusent/-importør og Grønt Punkt ble det anført to alternative muligheter:

  • Det foretas ikke skattemessig inntektsføring eller fradragsføring da enhetene kun innkrever/videreformidler miljøvederlaget
  • Alternativt kan det gjennomføres inntektsføring og fradragsføring |

Direktoratet er av den oppfatning at inntektsføring eller fradragsføring må gjennomføres for alle enhetene i kjeden, inklusive hos poseprodusent/-importør og Grønt Punkt. Det samme vil gjelde for Handelens Miljøfond ved endelig mottak av miljøvederlaget. Skattedirektoratet antar videre at det ikke oppstår særskilte skatterettslige problemstillinger knyttet til dette siden mottak av midlene antas å være inntekt vunnet ved innretningenes aktivitet/virksomhet jf. skatteloven §§ 5-1 jf. 5-30.

Tilsvarende antas det at de kostnadene innretningene har gjennom utbetaling av midlene til neste ledd vil ha tilstrekkelig tilknytning til inntektserverv slik at det som utgangspunkt vil medføre fradragsrett etter skatteloven § 6-1 første ledd.

3. Avsluttende bemerkninger

Handelens Miljøfond vil måtte inntektsføre miljøvederlaget og direktoratet antar da at et sentralt spørsmål for ordningen vil være om foreningen Handelens Miljøfond kan anses omfattet av skatteloven § 2-32 første ledd som skattefri innretning. Dette tar ikke Skattedirektoratet stilling til. Det aktuelle skattekontor vil vurdere spørsmålet i forbindelse med fastsetting av skattegrunnlag for de aktuelle inntektsår. 

Vennligst oppgi vår referanse - 2018/546394 - ved henvendelser i saken. 

Med hilsen

Astrid M. Dugstad Tveter
Seksjonssjef
Rettsavdelingen, foretaksskatt
Skattedirektoratet

 

Ingrid Bøe Svestad