Skatteklagenemnda

Ileggelse av tvangsmulkt som følge av at a-melding ikke ble levert innen fristen

  • Publisert:
  • Avgitt: 14.06.2018
Saksnummer Stor avdeling 01 NS 105/2018

Ileggelse av tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 for manglende oppfyllelse av rapporteringsplikt etter a-opplysningsloven §§ 3 og 4. Det er påløpt tvangsmulkt på kr 2 098.

Klagen ble delvis tatt til følge.

Skattedirektoratets redegjørelse

Skattedirektoratet har utarbeidet følgende redegjørelse for saken iht. forvaltningsloven § 33 fjerde ledd:

" Kronologisk beskrivelse av hva som har skjedd i saken:

Den opplysningspliktige leverte 1 arbeidsforhold for 2016-12. Denne a-meldingen ble levert via direkte registrering i Altinn. Opplysningene ble ikke levert neste måned 2017-01.

Ny a-melding for 2016-12 ble levert den 30.01.2017, via Visma Lønn. Siden Skatteetatens systemer ikke kobler sammenhengen mellom arbeidsforhold som blir sendt inn for samme periode fra forskjellige lønnssystemer (i dette tilfellet Visma Lønn og Altinn), opprettet denne a-meldingen 2 arbeidsforhold på 1 arbeidstaker.

Fristen for å bekrefte eller avslutte arbeidsforholdene for 2017-01 var 06.02.2017.

Skattedirektoratet sendte et påminnelsesbrev via Altinn til den opplysningspliktige 09.02.2017 og ba om at manglende opplysninger ble levert.

Skattedirektoratet sendte et varsel og vedtak om tvangsmulkt i Altinn til den opplysningspliktige 15.02.2017. Samtidig sendte vi et varsel per post om at det har kommet et vedtak i Altinn. Brevet ble sendt til adressen den opplysningspliktige har oppgitt i Enhetsregisteret.

A-melding for 2017-01 ble levert 20.02.2017, via direkte registrering i Altinn. Denne a-meldingen genererte en tilbakemelding om at opplysninger om arbeidsforhold manglet (EDAG 108), og spesifiserte hvilke arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. I tilbakemeldingen ble det også informert om at avviket øyeblikkelig måtte korrigeres.

Fordi de etterspurte opplysningene ikke ble levert, startet tvangsmulkten å løpe 22.02.2017.

Faktura for 22.02.2017-01.03.2017 på kroner 839,20 ble sendt til den opplysningspliktige 02.03.2017.

Faktura for 02.03.2017-07.03.2017 på kroner 629,40 ble sendt til den opplysningspliktige 08.03.2017.

Opplysningspliktig leverte 2 nye a-meldinger for 2017-01 den 10.03.2017, via direkte registrering i Altinn. Begge genererte feilmelding EDAG 108 og ble dermed levert med mangler.

Den opplysningspliktig klaget på vedtaket 11.03.2017.

Opplysningspliktig kontaktet Skatteopplysningen per telefon den 13.03.2017, for spørsmål vedrørende a-ordningen. Det fremkommer av kundeloggen at samtalen gjelder utfylling og manuell registrering i Altinn.

Den 13.03.2017 kontaktet Etatenes Fellesforvaltning Skatteopplysningen og ba om at opplysningspliktig måtte få veiledning til å levere a-melding.

A-melding ble levert 14.03.2017 og arbeidsforholdet ble avsluttet.

Regnskapsfører kontaktet Skatteopplysningen senere samme dag (14.03.2017), og informerte om at det er blitt sendt inn a-melding for 2016-12 både via lønnssystem og via direkte registrering i Altinn. Regnskapsfører har blitt veiledet til å avslutte arbeidsforholdet som er blitt rapportert via lønnssystemet, og veileder bekreftet at forholdet nå var rettet opp.

Skatteopplysningen tok kontakt med opplysningspliktig den 15.03.2017, og veiledet for innsending av a-melding for januar og februar 2017.

Faktura for 08.03.2017-13.03.2017 på kroner 629,40 ble sendt til den opplysningspliktige 12.04.2017.

Sammendrag av klagen

I klagen står det at opplysningspliktig leverte a-melding så fort han mottok varsel om tvangsmulkt, og at han antok at innsendt a-melding av 20.02.2017 var i orden. Opplysningspliktig skriver at han leverte ny a-melding etter å ha mottatt faktura, men at den også viser avvik og at det i tilbakemeldingen står at opplysninger om arbeidsforhold mangler, men at det ser ut som at alle felter er utfylt. Opplysningspliktig ber om hjelp til å få ordnet opp i dette.

Skattedirektoratets vurdering av klagen

Vår vurdering av klagen er at korrekt a-melding ikke ble levert innen fristen, fordi opplysningspliktig i rapporteringen har benyttet seg av ulike kanaler og derfor opprettet 2 arbeidsforhold på 1 inntektsmottaker.

Skattedirektoratet har forståelse for at det kan oppstå feil i rapporteringen ved overgang fra en rapporteringskanal til en annen. Vi viser likevel til tilbakemeldingene på a-meldinger for 2017-01, av 20.02.2017 og 10.03.2017. Her ble det informert om at a-meldingen manglet opplysninger om 1 arbeidsforhold, og at avviket øyeblikkelig måtte korrigeres. Det går også frem av tilbakemeldingen hvilke arbeidsforhold feilmeldingen gjelder.

Skattedirektoratet understreker at opplysningspliktige selv er ansvarlige for korrekt rapportering til a-ordningen. Dersom opplysningspliktig ikke får rapportert riktig på egenhånd er det viktig at vedkommende iverksetter nødvendige tiltak som fører til at dette blir gjort. I påminnelsesbrevet, vedtaket og fakturaene vises det til ytterligere informasjon om a-ordningen på Altinn sine hjemmesider, og telefonnummeret til Skatteopplysningen for eventuelle spørsmål. Skattedirektoratet vurderer at opplysningspliktig kunne kontaktet Skatteopplysningen for å oppklare eventuelle uklarheter og rettet opp i eventuelle problemer, før mulkten begynte å løpe.

Relevante rettskilder:

Opplysningsplikten i a-ordningen følger av a-opplysningsloven § 3. Dersom den opplysningspliktige ikke rapporterer alle opplysninger innen fristen i § 4, kan Skattedirektoratet ilegge en daglig løpende tvangsmulkt frem til opplysningene blir levert, jf. a-opplysningsloven § 10. Det er nærmere angitt i a-opplysningsforskriften § 4-1 hvilke opplysninger som må mangle for at tvangsmulkt kan ilegges.

Når a-melding ikke leveres og opplysningspliktig har arbeidsforhold som ikke blir bekreftet, er ikke opplysningsplikten i a-opplysningsloven § 3, jf. folketrygdloven § 25-1 andre ledd oppfylt. Tvangsmulkt kan da ilegges, jf. a-opplysningsloven § 10, jf. a-opplysningsforskriften § 4-1 første ledd bokstav d."

Etterfølgende korrespondanse

Sekretariatets utkast til innstilling ble sendt den opplysningspliktige for innsyn med en frist for å komme med eventuelle merknader til innstillingen. Den opplysningspliktige har ikke kommet med merknader til innstillingen.

Ved votering i alminnelig avdeling dissenterte nemndsmedlem Gjølberg mens nemndsmedlemmene Tveit og Wabø sluttet seg til sekretariatets innstillng. Saken skal behandles i stor avdeling på grunn av dissens.

Sekretariatets vurderinger

Skatteklagenemnda er rett klageinstans for vedtak om tvangsmulkt, jf. a-opplysningsloven § 10 tredje ledd og forvaltningsloven § 28 andre ledd.

Ileggelse av tvangsmulkt er et enkeltvedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer, jf. forvaltningsloven § 2. Dette innebærer at forvaltningslovens kapittel IV-VI får anvendelse, jf. forvaltningsloven § 3.

Klagen er mottatt rettidig og tas under behandling.

Når klagen tas under behandling, kan Skatteklagenemnda prøve alle sider av saken, jf. forvaltningsloven   § 34 annet ledd.

Sekretariatet, som forbereder saker for Skatteklagenemnda, har gjennomgått saken og innstiller på at den opplysningspliktiges klage ikke tas til følge.

Det er sekretariatets vurdering at Skattedirektoratets framstilling av sakens faktum gir et forsvarlig grunnlag til å treffe en avgjørelse. Sekretariatet er også enig i Skattedirektoratets vurdering av de rettslige spørsmålene i saken og direktoratets konklusjon.

Sekretariatet påpeker at opplysningspliktige var varslet om mangelfull rapportering og eventuelle konsekvenser gjentatte ganger, både ved påminnelsesbrev og kombinert varsel og vedtak om tvangsmulkt. Forholdet ble likevel ikke rettet før den varslede tvangsmulkten begynte å løpe.

Den opplysningspliktige har etter sekretariatets vurdering fått tilstrekkelig tid og informasjon til å rapportere riktige opplysninger til a-ordningen.

Sekretariatet mener at vilkårene for å ilegge tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 første ledd er oppfylt. Etter sekretariatets vurdering er det heller ikke sannsynliggjort at manglende rapportering skyldes forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten helt eller delvis skal ettergis. Sekretariatet understreker viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsingen til Skattedirektoratet, NAV, skatteoppkreverne og Statistisk sentralbyrå.

Sekretariatets forslag til vedtak i alminnelig avdeling

Klagen tas ikke til følge.

Dissens i alminnelig avdeling

Nemndas medlem Gjøldberg har dissentert. Det siteres fra dissensen:

«Uenig i sekretariatets innstilling.

I likhet med flere lignende saker har opplysningspliktige forsøkt å korrigere feil som kan oppstå i et rapporteringssystem som for mange framstår som komplisert. Jeg mener ut fra dette at tvangsmulkten på kr. 2.098 bør kunne ettergis.»

Sekretariatets merknader til dissensen:

Sekretariatet ser at opplysningspliktige har forsøkt å korrigere feil som var gjort ved innrapportering av a-melding for januar 2017. Det fremgår at det ble sendt inn a-melding 20. februar 2017 via Altinn og at det var to forsøk på innrapportering 10. mars 2017. Alle forsøk resulterte i at det ble gitt en automatisk avviksmelding. Opplysningspliktige sendte inn klage den 11. mars 2017 hvor det også ble bedt om hjelp til å få innrapportert korrekt a-melding og dermed også få avsluttet den daglig løpende tvangsmulkten. Videre fremgår det at opplysningspliktige kontaktet skatteopplysningen for hjelp til utfylling og manuell registrering i Altinn 13. mars 2017. Det fremgår av Altinn at det ikke ble foretatt noen korrekt a-melding før 14. mars 2018 (for 2016-12 som i denne saken får virkning for 2017-01).

Sekretariatet mener at den ilagte tvangsmulkten bør stoppes fra fra den dagen opplysningspliktige ber om hjelp i klagen som ble levert inn elektronisk 11. mars 2017. Sekretariatet mener at opplysningspliktige burde ha blitt gitt hjelp til å få avsluttet det åpne arbeidsforholdet fra denne datoen På denne bakgrunn finner sekretariatet at den ilagte daglige tvangsmulkten skal stoppes fra 10. mars 2017. Dersom opplysningspliktige hadde mottatt hjelp 11. mars 2017 ville virksomheten ha unngått å ha blitt ilagt tvangsmulkt for 3 ekstra dager.

Ilagt tvangsmulkt fastholdes med kr 1 678,40 fra 22.02.2017 til og med 9. mars 2017. (104,90 x 1 ansatt x 16 dager).

Ilagt tvangsmulkt frafalles med kr 419,60 fra 10. mars 2017 til og med 13. mars 2017. (104,90 x 1 ansatt x 4 dager).

Sekretariatets forslag til vedtak i stor avdeling

Klagen tas delvis til følge.

Ilagt tvangsmulkt reduseres med kr 419,60 fra kr 2 098 til kr 1 678,40.

Saksprotokoll i Skatteklagenemnda Stor avdeling 01 – 14.06.2018

Til stede:

                        Skatteklagenemnda

                        Gudrun Bugge Andvord, leder

                        Benn Folkvord, nestleder

                        Tom Peder Jakobsen, medlem

                        Camilla Ongre, medlem

                        Ingfrid Oddveig Tveit, medlem

 

Skatteklagenemndas behandling av saken:

Nemnda sluttet seg til sekretariatets innstilling og traff følgende enstemmige

                                                           v e d t a k:

 

Klagen tas delvis til følge.

Ilagt tvangsmulkt reduseres med kr 419,60 fra kr 2 098 til kr 1 678,40.