Skatteklagenemnda

Ileggelse av tvangsmulkt som følge av at a-melding ikke ble levert innen fristen

  • Publisert:
  • Avgitt: 13.12.2017
Saksnummer Stor avdeling 01 NS 132/2017

Ileggelse av tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 på grunn av at a-melding for november 2016 ikke ble levert innen fristen som var 5. desember 2016. Klagen ble ikke tatt til følge.

Stor avdeling 01

NS 132/2017

 

Saksforholdet

Skattedirektoratet har i sin redegjørelse for saken i henhold til forvaltningslovens § 33, 4. ledd opplyst følgende om saksforholdet:

"Opplysningspliktig [A] har for 2016-10 levert en a-melding med 10 arbeidsforhold. 1 arbeidsforhold ble rapportert som "pensjon og andre typer ytelser uten ansettelsesforhold". De resterende 9 arbeidsforholdene ble rapportert uten sluttdato, noe som innebærer at de må rapporteres for påfølgende måned.

A-melding for 2016-11 ble ikke levert innen fristen 05.12.2016.

Skattedirektoratet sendte et påminnelsesbrev til opplysningspliktig den 07.12.2016 og ba om at a-melding med manglende opplysninger ble levert. Da det ikke ble gjort, sendte Skattedirektoratet et vedtak om tvangsmulkt til opplysningspliktig den 12.12.2016. Samtidig med at vedtaket ble sendt via Altinn, ble det sendt et brev til opplysningspliktig per post om at de har mottatt et vedtak om tvangsmulkt fra Skattedirektoratet i Altinn. Brevet ble sendt til adressen opplysningspliktig har oppgitt i Enhetsregisteret.

Tvangsmulkten begynte å løpe 22.12.2016.

 

Faktura med påløpt tvangsmulkt kr. 10 147,50 for perioden 22.12.2016 – 01.01.2017 ble sendt opplysningspliktig per post 02.01.2017.

 

A-melding ble levert 05.01.2017 og samtlige arbeidsforhold ble bekreftet.

 

Opplysningspliktig [A] ved [person] B, sendte klage på vedtaket den 06.01.2017.

 

Faktura med påløpt tvangsmulkt kr. 2 767,50 for perioden 02.01.2017 – 04.01.2017 ble sendt opplysningspliktig per post 09.01.2017."

 

Sekretariatet for Skatteklagenemnda har sendt sin innstilling til opplysningspliktige for innsyn 11. oktober 2017 med frist til 25. oktober 2017 for å komme med merknader til innstillingen. Pr. 1. november 2017 har ikke sekretariatet mottatt merknader fra opplysningspliktige og saken blir meldt opp for nemndsbehandling.

 

Behandling i nemnd.

Saken ble meldt opp til behandling i alminnelig nemnd. Den 19. november 2017 var saken ferdig votert. Nemndas medlemmer Nordnes og Olsen sluttet seg til nemndas innstilling. Nemndsmedlem Hammer dissenterte.

Saken meldes derfor opp til behandling i stor avdeling.

 

Opplysningspliktige anfører

Skattedirektoratet har i sin redegjørelse for saken i henhold til forvaltningslovens § 33, 4. ledd opplyst følgende om den opplysningspliktiges anførsler:

"Det fremgår av klagen at A er en svært liten virksomhet med begrensede ressurser. Klager informerer at organisasjonen mottok melding om at tvangsmulkt ville bli ilagt dersom a-melding for november ikke ble innsendt innen en gitt frist. Klager anfører at han trodde deres respons i form av utfylt a-melding var i orden og at tilbakemeldingen som havnet i Altinn var en kvittering for innsendte data. Klager viser til vedlagt skjermbilde fra Altinn.

Da organisasjonen mottok fakturering av krav om tvangsmulkt ble klager overrasket. Klager oppdaget da at innsending av oppgaven ikke hadde gått igjennom og har ingen forklaring på hvordan dette har skjedd. Klager anfører at forholdet virkelig var forsøkt løst i tråd med tidligere vellykkede innsendinger.

Klager gjentar at organisasjonen er svært liten med begrensede midler og en intensjon om å drive barnehage. De ber derfor om ettergivelse av ilagt mulkt mot lovnad om bot og bedring."

 

Skattedirektoratets redegjørelse

Skattedirektoratet har utarbeidet følgende redegjørelse for saken i henhold til forvaltningsloven § 33, 4. ledd:

"Klagen er mottatt etter klagefristens utløp, jf. forvaltningsloven § 29. Etter en helhetsvurdering har Skattedirektoratet kommet frem til at klagen bør tas opp til behandling, jf. forvaltningsloven § 31.

Skatteklagenemnda har en selvstendig plikt til å vurdere om vilkårene er oppfylt eller ikke, jf. § 34 første ledd.

Arbeidsgiver og oppdragsgiver plikter å registrere seg og sine arbeidstakere i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret), jf. folketrygdloven § 25-1.

Aa-registeret er et grunnlagsregister med mange brukere, og det er viktig at disse brukerne har tilgang til riktig informasjon. Ved at arbeidsgiver rapporterer korrekt start- og sluttdato for sine arbeidstakere, viser Aa-registeret korrekt informasjon om når arbeidstakeren faktisk har rett og plikt til å arbeide, og arbeidsgivers plikter avgrenses tilsvarende.

Opplysninger om ordinære og maritime arbeidsforhold skal sendes inn hver måned så lenge arbeidsforholdet ikke er avsluttet. Rapporteringen skjer via a-melding og må bekreftes hver måned selv om arbeidstaker ikke har mottatt lønn eller annen godtgjørelse. Det betyr at hvis arbeidsgiver har ansatte med ordinært eller maritimt arbeidsforhold, skal det sendes inn a-melding hver måned inntil sluttdato rapporteres for arbeidsforholdet.

Opplysningspliktig har for foregående måned rapportert arbeidsforhold uten sluttdato, noe som innebærer at det må rapporteres for påfølgende måned. Det har ikke den opplysningspliktige gjort innen fristen. Den opplysningspliktige hadde fortsatt ikke levert a-melding da vedtak ble fattet av Skattedirektoratet.

A-meldingen ble levert 05.01.2017.

Opplysningsplikten i a-ordningen følger av a-opplysningsloven § 3. Dersom den opplysningspliktige ikke rapporterer alle opplysninger innen fristen i § 4, kan Skattedirektoratet ilegge en daglig løpende tvangsmulkt frem til opplysningene blir levert, jf. a-opplysningsloven § 10. Det er nærmere angitt i a-opplysningsforskriften § 4-1 hvilke opplysninger som må mangle for at tvangsmulkt kan ilegges.

Når a-melding ikke leveres og opplysningspliktig har arbeidsforhold som ikke blir bekreftet, er ikke opplysningsplikten i a-opplysningsloven § 3, jf. folketrygdloven § 25-1 andre ledd oppfylt. Tvangsmulkt kan da ilegges, jf. a-opplysningsloven § 10, jf. a-opplysningsforskriften § 4-1 første ledd bokstav d.

Det fremgår av klagen at A trodde at forholdet ble rettet med utfylt a-melding for 2016-11 og tilbakemeldingen som havnet i Altinn var en kvittering for innsendte data. Klager viser til vedlagt skjermbilde fra Altinn. Videre anfører klager at han først oppdaget at a-meldingen ikke hadde gått igjennom da A mottok første faktura. Skattedirektoratet bemerker at opplysninger om ordinære og maritime arbeidsforhold skal sendes inn hver måned så lenge arbeidsforholdet ikke er avsluttet. Det har ikke den opplysningspliktige gjort innen fristen. Skattedirektoratet påpeker at når man har opprettet et selskap påhviler det opplysningspliktige å overholde de regler og krav som myndighetene og lovgiver stiller. Vi kan ikke se at a-melding ble levert før 05.01.2017. Videre påpeker Skattedirektoratet at det er den opplysningspliktiges eget ansvar å påse at a-meldingen blir levert på korrekt måte. Eventuelle feil medfører ikke at ilagt tvangsmulkt frafalles.

Klager anfører at organisasjonen er svært liten med begrensede ressurser. Skattedirektoratet har forståelse for at det totale beløpet fremstår som høyt, og at det følgelig kan være en belastning for organisasjonen. Bakgrunnen for mulktens størrelse er i dette tilfellet at det mangler opplysninger om 9 ansatte, og at mulkten løp i 14 dager. Tvangsmulkten er 1/10 rettsgebyr per inntektsmottaker/ansatt per dag. Det vil i dette tilfellet si 102,50 x 9 x 14. Beregningen av tvangsmulkten gjøres på grunnlag av antall ansatte det ikke er rapportert på.

Skattedirektoratet kan ikke se at det er sannsynliggjort at forpliktelsen til å levere a-melding ikke er overholdt som følge av forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten skal ettergis.

Skattedirektoratet mener følgelig at tvangsmulkten er rettmessig ilagt."

 

Sekretariatets vurdering av saken

Skatteklagenemnda er rett klageinstans for vedtak om tvangsmulkt, jf. a-opplysningsloven § 10, 3. ledd og forvaltningsloven § 28, 2. ledd.

Ileggelse av tvangsmulkt er et enkeltvedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer, jf. forvaltningsloven § 2. Dette innebærer at forvaltningslovens kapittel IV-VI får anvendelse, jf. forvaltningsloven § 3.

Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part, jf. forvaltningsloven § 29. Skattedirektoratet fattet vedtak 12. desember 2016 og opplysningspliktige påklaget vedtaket 6. januar 2017. Klagen er dermed mottatt etter klagefristens utløp, jf. forvaltningsloven § 29. Etter en helhetsvurdering har sekretariatet kommet frem til at klagen bør tas opp til behandling, jf. forvaltningsloven § 31, jfr. forvaltningsloven § 34, 1. ledd.

Når klagen tas under behandling, kan Skatteklagenemnda prøve alle sider av saken, jf. forvaltningsloven § 34, 2. ledd.

Sekretariatet som forbereder saker for Skatteklagenemnda, innstiller på at den opplysningspliktiges klage ikke tas til følge. Sekretariatet vil påpeke at opplysningspliktige var varslet om forholdet og eventuelle konsekvenser gjentatte ganger, både med påminnelsesbrev i desember og et varsel og vedtak om tvangsmulkt i desember. Forholdet ble likevel ikke rettet før 5. januar 2017. Det fremgår heller ikke noen opplysninger om at opplysningspliktige har tatt kontakt med skatteopplysningen i forkant for å få prøvd å få rettet opp i feil rapporteringen. Sekretariatet mener som Skattedirektoratet at opplysningspliktige har fått tilstrekkelig tid og informasjon slik at de kunne ha rettet opp i feilen før mulkten begynte å løpe den 22. desember 2016.

Sekretariatet vil også påpeke viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsingen til Skattedirektoratet, skatteoppkreverne og Statistisk sentralbyrå.

Sekretariatet finner at vilkårene for å ilegge tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 er oppfylt, og finner at det ikke foreligger særlige rimelighetshensyn eller at forpliktelsen er overholdt som følge av forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll.

Sekretariatet slutter seg i det vesentligste til Skattedirektoratets begrunnelse i redegjørelsen gjengitt over og fastholder derfor Skattedirektoratets vedtak av 12. desember 2016.

Ilagt tvangsmulkt på kr 12 915,- fra 22. desember 2016 til og med 4. januar 2017 fastholdes. (kr 102,50 per dag per ansatt x 9 ansatt x 14 dager). Sekretariatet finner at mulkten er korrekt beregnet, jf. a-opplysningsforskriften § § 4-1, 4-2 og a-opplysningsloven § 10.

 

Sekretariatet foreslår etter dette at det fattes slikt

 

                              v e d t a k

 

Klagen tas ikke til følge. Ilagt tvangsmulkt på kr 12 915,- fastholdes.

 

Dissens i alminnelig avdeling

Nemndsmedlem Hammer dissenterte den 19. november 2017 og har gitt følgende votum:

Uenig i sekretariatets innstilling.

Opplysningspliktig mener at en har oppfylt sin opplysningsplikt og viser til vedlegg med skjermbilde fra innlogget med innmeldt a-melding 13.12.16 kl. 13:51. Dette blir ikke diskutert i noen av sakspapirene, verken fra Skattedirektoratet eller sekretariatet. Sakspapirene legger til grunn at dette ikke er noe bevis

for at opplysningspliktig har oppfylt sin opplysningsplikt, men skriver ikke hvorfor dette ikke er noe bevis. For Skatteklagenemnda ser det ut som at opplysningspliktig har oppfylt sin opplysningsplikt, og at det her er noe utenfor opplysningspliktige sin kontroll som har forårsaket at det ikke er registrert korrekt i Skattedirektoratet sine system. Tvangsmulkt bør derfor frafalles og opplysningspliktig få medhold.

Nemndas medlemmer Nordnes og Olsen sluttet seg til sekretariatets innstilling.

 

Sekretariatets merknader til dissensen:

Sekretariatet vil påpeke at Skattedirektoratet har diskutert innlevering av a-melding datert 13. desember 2016 på side 3 i redegjørelsen. Det fremgår også av saken at sekretariatet har sluttet seg til denne vurderingen i vår behandling av saken.

Det siteres fra avsnitt 6 på side 3:

"Det fremgår av klagen at A trodde at forholdet ble rettet med utfylt a-melding for 2016-11 og tilbakemeldingen som havnet i Altinn var en kvittering for innsendte data. Klager viser til vedlagt skjermbilde fra Altinn. Videre anfører klager at han først oppdaget at a-meldingen ikke hadde gått igjennom da A mottok første faktura. Skattedirektoratet bemerker at opplysninger om ordinære og maritime arbeidsforhold skal sendes inn hver måned så lenge arbeidsforholdet ikke er avsluttet. Det har ikke den opplysningspliktige gjort innen fristen. Skattedirektoratet påpeker at når man har opprettet et selskap påhviler det opplysningspliktige å overholde de regler og krav som myndighetene og lovgiver stiller. Vi kan ikke se at a-melding ble levert før 05.01.2017. Videre påpeker Skattedirektoratet at det er den opplysningspliktiges eget ansvar å påse at a-meldingen blir levert på korrekt måte. Eventuelle feil medfører ikke at ilagt tvangsmulkt frafalles."

Sekretariatet mener at det i innstillingen er påpekt at det ikke er innlevert korrekt a-melding og det fremgår av vedlegg 7 datert 5. juli 2017 som er en utskrift av innrapporteringssystem Magnet at det ikke er mottatt noen a-melding for november måned 2016 før den 5. januar 2017.

Sekretariatet ser at vedlegget til klagen viser at de har forsøkt å sende inn en a-melding den 13. desember 2016, men sekretariatet vil påpeke at dersom de hadde sjekket i Altinn om a-meldingen var innlevert, ville de rett etter at a-meldingen ble sendt ha sett at de ikke hadde levert inn a-melding til Altinn for november 2016. Begrunnelsen for dette er at de aldri mottok noen tilbakemelding fra Altinn. Tilbakemeldingen de mottok var nok mest sannsynlig fra opplysningspliktiges regnskapssystem og kan ikke brukes som dokumentasjon på at det foreligger en korrekt a-melding for november 2016.

Det fremgår også av innsendt klage fra opplysningspliktige A at de har sett at innsendingen ikke har gått igjennom, men at dette først ble oppdaget ved en kontroll av tilbakemelding fra Altinn etter at det var mottatt faktura med krav om tvangsmulkt. Sekretariatet vil påpeke at det ved enhver elektronisk innlevering av a-melding alltid gis en automatisk tilbakemelding fra Altinn hvor det gis informasjon om hvilke data som er innlevert samtidig fremgår det at disse må sjekkes.

For sikkerhetsskyld har sekretariatet lagt ved A's Altinn tilbakemelding av 6. november 2016 for oktober 2016 og korrekt innlevert a-melding av 5. januar 2017 for november. Av disse elektroniske innleveringene fremgår det at det er 10 åpne arbeidsforhold for oktober noe som tilsier at det for november må innrapporteres 10 arbeidsforhold. Dette har ikke opplysningspliktige gjort innen fristen og det er dokumentert at korrekt a-melding ikke ble levert før 5. januar 2017. Sekretariatet kan derfor i denne saken ikke se at det foreligger forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten helt eller delvis skal bortfalle, jfr. a-opplysningsloven § 10. 4. ledd.

Sekretariatet kan derfor ikke si seg enig med dissenterende nemndsmedlems utsagn om at det i denne saken foreligger en situasjon utenfor opplysningspliktiges kontroll og at tvangsmulkten skal bortfalle.

Sekretariatet innstiller på at den ilagte tvangsmulkten bør opprettholdes og at opplysningspliktige ikke gis medhold, jf. a-opplysningsloven § 3 jf. § 10.

 

Saksprotokoll i Skatteklagenemnda Stor avdeling 01 - 13.12.2017     

Til stede:

                        Skatteklagenemnda

                        Gudrun Bugge Andvord, leder

                        Benn Folkvord, nestleder

                        Petter Grann-Meyer, medlem

                        Anders Olsen, medlem

                        Jan Syversen, medlem

 

Skatteklagenemndas behandling av saken:

 

Nemnda sluttet seg til sekretariatets innstilling og traff følgende enstemmige

 

                              v e d t a k:

 

Klagen tas ikke til følge.