Skatteklagenemnda

Ilegging av tvangsmulkt på grunn av at a-meldinga ikkje vart levert innan fristen

  • Publisert:
  • Avgitt: 13.12.2017
Saksnummer Stor avdeling 01 NS 133/2017

Ilegging av tvangsmulkt etter a-opplysningslova § 10, på grunn av at a-meldinga for mai 2016 ikkje vart levert innan fristen 6. juni 2016. Klaga tas ikkje til følgje.

Stor avdeling 01

NS 133/2017

 

Saksforholdet

Skattedirektoratet har utarbeidet følgjande utgreiing for saka i henhold til forvaltningslova § 33, 4. ledd:

"Opplysningspliktig [A AS] har for 2016-04 levert en a-melding med 4 arbeidsforhold. Arbeidsforholdene ble rapportert uten sluttdato, noe som innebærer at arbeidsforholdene må rapporteres for påfølgende måned.

A-melding for 2016-05 ble ikke levert innen fristen 06.06.2016.

Skattedirektoratet sendte et påminnelsesbrev til opplysningspliktig den 13.06.2016, samt et påminnelsesbrev per post den 20.09.2016, og ba om at a-melding med manglende opplysninger ble levert. Da det ikke ble gjort, sendte Skattedirektoratet et vedtak om tvangsmulkt til opplysningspliktig den 05.10.2016. Samtidig med at vedtaket ble sendt via Altinn, ble det sendt et brev til opplysningspliktig per post om at de har mottatt et vedtak om tvangsmulkt fra Skattedirektoratet i Altinn. Brevet ble sendt til adressen opplysningspliktig har oppgitt i Enhetsregisteret.

Tvangsmulkten begynte å løpe 12.10.2016.

A-melding ble levert 21.10.2016 og samtlige arbeidsforhold ble bekreftet.

Faktura med påløpt tvangsmulkt kr 3 690,00 for perioden 12.10.2016-20.10.2016 ble sendt opplysningspliktig per post 26.10.2016.

Opplysningspliktig tok kontakt med Skatteopplysningen den 14.12.2016. Denne henvendelsen er registrert under "a-ordningen, forvaltning". Skattedirektoratet har ikke ytterligere opplysninger om denne henvendelsen.

Opplysningspliktig ved regnskapsfører B hos C AS, sendte klage på vedtaket den 14.12.2016."

Saka vart overført til sekretariatet for Skatteklagenemnda 19. juni 2017 for behandling.

Sekretariatet for Skatteklagenemnda sendte innstillinga til innsyn 3. oktober 2017. Per 26. oktober 2017 har ikkje opplysingspliktige kome med merknader til innstillinga, og saka vart meld opp til behandling i nemnda.

 

Handsaming i nemnd

Saka blei meldt opp til handsaming i alminnelig avdeling. Den 11. november 2017 dissenterte nemndsmedlem Hines, de øvrige 2 medlemmer sluttet seg til nemndas innstilling. Saka meldes derfor opp til handsaming i stor avdeling.

 

Opplysningspliktige sine påstandar

Skattedirektoratet har utarbeidet følgjande utgreiing for saka i henhold til forvaltningslova § 33, 4. ledd:

"I klagen fremgår det at manglende levering av a-melding for periode 2016-05 beror på en misforståelse, fordi de hadde blandet sammen periode og måned. Det fremgår at påminnelsen om glemt a-melding for mai ble oversett, da de trodde at det gjaldt purring for mars, som allerede var sendt inn.

Videre fremkommer det at da en ny purring kom, sendte regnskapsfører straks en a-melding den 19.08.2016 kl. 09:23. Denne innsendingen ble ved en feil sendt for periode 2016-03, og ikke for periode 2016-05. Da enda en purring kom, ble denne oversett uten å kontrollere skikkelig, da de var sikre på at a-meldingen var sendt inn. Sammenblanding av periode/måned ble først oppdaget den 21.10.2016.

Regnskapsfører håper at vi kan akseptere deres unnskyldning, og ber om at tvangsmulkten frafalles, og innbetalt mulkt tilbakebetales til A [AS]."

 

Skattedirektoratets utgreiing

Skattedirektoratet har utarbeidet følgjande utgreiing for saka i henhold til forvaltningslova § 33, 4. ledd:

"Klagen er mottatt etter klagefristens utløp, jf. forvaltningsloven § 29. Etter en helhetsvurdering har Skattedirektoratet kommet frem til at klagen bør tas opp til behandling, jf. forvaltningsloven § 31.

Skatteklagenemnda har en selvstendig plikt til å vurdere om vilkårene er oppfylt eller ikke, jf. § 34 første ledd.

Arbeidsgiver og oppdragsgiver plikter å registrere seg og sine arbeidstakere i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret), jf. folketrygdloven § 25-1.

Aa-registeret er et grunnlagsregister med mange brukere, og det er viktig at disse brukerne har tilgang til riktig informasjon. Ved at arbeidsgiver rapporterer korrekt start- og sluttdato for sine arbeidstakere, viser Aa-registeret korrekt informasjon om når arbeidstakeren faktisk har rett og plikt til å arbeide, og arbeidsgivers plikter avgrenses tilsvarende.

Opplysninger om ordinære og maritime arbeidsforhold skal sendes inn hver måned så lenge arbeidsforholdet ikke er avsluttet. Rapporteringen skjer via a-melding og må bekreftes hver måned selv om arbeidstaker ikke har mottatt lønn eller annen godtgjørelse. Det betyr at hvis arbeidsgiver har ansatte med ordinært eller maritimt arbeidsforhold, skal det sendes inn a-melding hver måned inntil sluttdato rapporteres for arbeidsforholdet.

Opplysningspliktig har for foregående måned rapportert arbeidsforhold uten sluttdato, noe som innebærer at det må rapporteres for påfølgende måned. Det har ikke den opplysningspliktige gjort innen fristen. Den opplysningspliktige hadde fortsatt ikke levert a-melding da vedtak ble fattet av Skattedirektoratet.

A-meldingen ble levert 21.10.2016.

Opplysningsplikten i a-ordningen følger av a-opplysningsloven § 3. Dersom den opplysningspliktige ikke rapporterer alle opplysninger innen fristen i § 4, kan Skattedirektoratet ilegge en daglig løpende tvangsmulkt frem til opplysningene blir levert, jf. a-opplysningsloven § 10. Det er nærmere angitt i a-opplysningsforskriften § 4-1 hvilke opplysninger som må mangle for at tvangsmulkt kan ilegges.

Når a-melding ikke leveres og opplysningspliktig har arbeidsforhold som ikke blir bekreftet, er ikke opplysningsplikten i a-opplysningsloven § 3, jf. folketrygdloven § 25-1 andre ledd oppfylt. Tvangsmulkt kan da ilegges, jf. a-opplysningsloven § 10, jf. a-opplysningsforskriften § 4-1 første ledd bokstav d.

Regnskapsfører opplyser i klagen at manglende levering av a-melding for periode 2016-05 beror på en misforståelse fordi de har blandet sammen periode og måned. Det opplyses om at påminnelsene om manglende levering ble oversett da de trodde at det gjaldt periode 2016-03, som de allerede hadde sendt a-melding for. Regnskapsfører anfører videre at de sendte inn en a-melding den 19.08.2016, da den andre purringen kom, men at de da klarte å sende for periode 2016-03 i stedet for periode 2016-05. Sammenblandingen av periodene ble først oppdaget den 21.10.2016.

Skattedirektoratet merker seg anførselen om at manglende levering beror på en misforståelse, samt at regnskapsfører prøvde å ordne opp i forholdet ved innsendelse av a-melding den 19.08.2016.

I mottakssystemet til a-meldingen ser vi at en a-melding ble sendt den 19.08.2016, men som regnskapsfører selv påpeker gjaldt dette for periode 2016-03, og ikke for den etterspurte perioden 2016-05. Vi viser til påminnelsesbrev i Altinn og brev sendt per post, samt varsel og vedtak om tvangsmulkt, der det tydelig kommer frem hvilken periode a-meldingen gjelder for, og hvilke opplysninger som mangler.

Skattedirektoratet påpeker viktigheten av oppdatert og jevnlig rapportering av a-meldinger, og mener at regnskapsfører hadde tilstrekkelig med informasjon til å rette opp i forholdet før tvangsmulkten begynte å løpe. Skattedirektoratet vil bemerke at vi har forståelse for at problemer med en regnskapsfører kan medføre vanskeligheter for en opplysningspliktig, men opplysningspliktige skal fullt ut identifiseres med sin medhjelper. Feil og misforståelser som er gjort av for eksempel regnskapsfører, innebærer ikke at mulkten ettergis. Skattedirektoratet kan ikke se at det er sannsynliggjort at forpliktelsen til å levere a-melding ikke er overholdt som følge av forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten skal ettergis.

Skattedirektoratet mener følgelig at tvangsmulkten på kroner 3 690,- er rettmessig ilagt."

 

Sekretariatets utgreiing

Ilegging av tvangsmulkt er eit enkeltvedtak som gjeld rettar eller plikter til ein eller fleire bestemte personar, jf. forvaltningslova § 2. Dette inneber at forvaltningslovas kapittel IV til VI gjeld, jf. forvaltningslovens § 3.

Sekretariatets kompetanse til å handsame klaga og fatte vedtak i saka, følgjer av a-opplysningslovas § 10 tredje ledd og forvaltningslova §§ 28 andre ledd 1. første setning og § 34.

Etter forvaltningslova § 29 er klagefristen tre veker frå det tidspunktet vedtaket er kome fram. Varsel og vedtak vart send i brev 5. oktober 2016. Klaga frå opplysningspliktige datert 14. desember 2016 er ikkje sendt innanfor klagefristen. Etter ei vurdering har sekretariatet kome fram til at klaga kan takast opp til behandling, jf. forvaltningslova § 31.

Når klaga vert teken under behandling, kan Skatteklagenemnda prøve alle sider av saka, jf. forvaltningsloven § 34, 2. ledd.

Sekretariatet som førebur saka for Skatteklagenemnda, innstiller på at den opplysingspliktige si klage ikkje vert teken til følgje. Sekretariatet vil påpeike at opplysingspliktige vart varsla om forholdet og eventuelle konsekvensar gjentekne gonger, både med ei påminning i brev i høvesvis juni og september 2016 og eit varsel og vedtak om at ei dagleg løpande tvangsmulkt ville bli ilagt frå og med 5. oktober 2016.

For sekretariatet for Skatteklagenemnda er det likevel slik at opplysningspliktiges medhjelpar fullt ut identifiseras med den opplysningpliktige. Den opplysningspliktige kan ikkje fristillas fra sine forpliktingar ved å ta i bruk ein eller fleire medhjelparar.

Unnlatingar og feil som er gjeve av f.eks ein regnskapsførar, inneber ikkje at mulkta blir ettergjeve.

Sekretariatet merkar seg i dette høve at det ikkje blei send inn a-melding for månad juni og har dermed ikkje oppfylt opplysningsplikta.

Korrekt a-melding blei likevel ikkje retta før 21. oktober 2016. Det går ikkje fram at opplysingspliktige har teke kontakt med Skatteopplysninga for å få hjelp til å rette opp i feil rapporteringen før mulkta starta.

Sekretariatet meiner som Skattedirektoratet at opplysingspliktige har fått tilstrekkeleg tid og informasjon slik at dei kunne ha retta opp i feilen før mulkta starta 12. oktober 2016.

Sekretariatet kan ikkje se at det er sannsynliggjort at forpliktelsen til å levere a-melding ikkje er overholdt som følgje av forhold utenfor den opplysningspliktige sin kontroll eller at det foreligger særlege rimelighetsgrunner som tilseier at tvangsmulkten skal ettergjevast.

Sekretariatet vil og peike på at korrekt rapportering til a-ordninga har stor betydning for oppgåveløysinga til Skattedirektoratet, skatteoppkrevjarane og Statistisk sentralbyrå. Og av den grunn er det viktig at alle opplysingspliktige leverer ein korrekt a-rapportering.

Sekretariatet finn at vilkåra for å ileggje tvangsmulkt etter a-opplysningslova § 10 er oppfylt, og finn at det ikkje ligg føre særlege rimelegheitshensyn eller at forpliktinga ikkje er overholdt som følgje av forhold utanfor den opplysingspliktiges kontroll.

Sekretariatet som gjer klar saker for Skatteklagenemnda, innstiller på at klaga ikkje vert tatt til følge. Sekretariatet sluttar seg i det vesentlege til grunngjevinga i Skattedirektoret si utgreiing.

Ilagt tvangsmulkt på kr 3 690,00 frå 12. oktober 2016 til og med 20. oktober 2016 stadfestas. (kr 102,50 per dag per ansatt x 4 tilsatte x 9 dagar). Sekretariatet finn at mulkten er korrekt berekna, jf. a-opplysingsforskrifta §§ 4-1, 4-2 og a-opplysningslova § 10.

Ilagt tvangsmulkt på tilsaman kr 3 690,00 vert stadfesta.

 

Sekretariatet foreslår at det vert fatta slikt

 

                              v e d t a k

 

Klaga vert ikkje tatt til følgje. Ilagt tvangsmulkt på tilsaman kr 3 690,00 vert stadfesta.

 

Dissens i alminnelig avdeling

Nemndas medlem Hines dissenterte den 11. november 2017 og har gitt følgende votum:

Uenig i sekretariatets innstilling.

"Jeg mener at ilagt tvangsmulkt i dette tilfellet bør ettergis etter en konkret vurdering. Det er dokumentert i Altinn at regnskapsfører i forkant av gebyrberegningen forsøkte å rette opp manglende levert A-melding for mai 2016 (i sekretariatets innstilling feilaktig angitt som oppgaven for juni 2016), men at korrigeringen ved en feil ble registrert på feil måned. A-ordningen var i 2016 fortsatt en ny ordning for de rapporteringspliktige. Når det er dokumentert forsøk på å korrigere, mener jeg rimelighet bør tilsi at tvangsmulkten ettergis."

 

Sekretariatet sine merknader til dissensen:

 

Sekretariatet er ikkje samd i dissensen.

Sekretariatet er ikkje enig med det dissenterende nemndsmedlemmet i at det i forkant av gebyrberekninga er forsøkt å få rettet opp manglande levert a-melding for mai 2016.

Det fremgår av vedlegget fra Magnet at a-melding blei levert inn 21. oktober 2016, som i tid er etter at tvangsmulkten hadde begynt å løpe den 12. oktober 2016.

I tillegg fremgår det av vedlegget "24.11.2017 Inntektsmottaker A-melding" at denne a-rapporten var ei innrapportering på juli 2016. Dette gjer at man kan konstatere at a-meldinga for mai var forsøkt innrapportert både for seint og for feil månad.

Når A-meldingen ikkje gjeld den månaden som ikkje er levert vil dette ikkje slutte av mulkten. Unnlatingar og feil som er gitt av f.eks ein regnskapsførar, inneber ikkje at mulkta blir ettergitt.

Vidare vil sekretariatet peike på at opplysingspliktige vart varsla om tilhøvet og eventuelle konsekvensar gjentekne gonger, både med ei påminning i brev i høvesvis juni og september 2016, eit varsel og vedtak om at ei dagleg løpande tvangsmulkt ville bli ilagt frå og med 5. oktober 2016. Likevel har ikkje opplysningspliktige tatt kontakt med Skatteopplysninga for å få hjelp til å rette opp i feil rapporteringen før mulkta starta. Opplysningspliktige mottok purringa, men bestemte sjøl å ikkje kontrollere saka, sjå merknader i klagen.

Sekretariatet meiner som Skattedirektoratet at opplysingspliktige har fått tilstrekkeleg tid og informasjon slik at dei kunne ha retta opp i feilen før mulkta starta 12. oktober 2016.

Sekretariatet kan ikkje sjå at det er sannsynliggjort at forpliktinga til å levere a-melding ikkje er over heldt som følgje av forhold utenfor den opplysningspliktige sin kontroll eller at det ligg føre særlege rimeligheitsgrunnar som skulle føre til at tvangsmulkten skal ettergjevast.

Det dissenterende nemndsmedlemmet peikar også på at A-ordningen i 2016 fortsatt var ei ny ordning for rapporteringspliktige.

Til dette vil sekretariatet seie at A-ordninga ikkje er ei ny ordning, og at den har vore i kraft sidan 1. januar 2015. Reglane bør av den grunn vere kjent for rekneskapsfører og opplysningspliktige. Sekretariatet er difor ikkje einig med dissenterende nemndsmedlem i denne merknaden.

Det dissenterende nemndsmedlemmet meiner at tvangsmulkten skal ettergjevast pga dokumentert forsøk på å korrigere.

Sekretariatet er som nevnt tidligere einig i at det fremgår av saka at opplysningspliktige har prøvd å levere inn korrigert a-melding, men at denne var for feil månad.

Men sekretariatet vil imidlertidig påpeika at innrapportering av a-meldinga er ei elektronisk innrapportering. Der er difor særleg viktig at det blir rapportert inn korrekt informasjon til korrekt månad.

I denne saka fremgår det at den automatiske tilbakemeldinga frå Altinn klart viser at det er innrapportert opplysningar frå juli månad og ikkje for mai som det skulla ha vært levert for.

Denne tilbakemeldinga burde ha ført til at opplysningspliktige blei klar over innsendinga, dersom han hadde lest tilbakemeldinga frå Altinn grundig.

Sekretariatet er difor ikkje samd i at tvangsmulkten skal heilt eller delvis ettergjevast. Sekretariatet kan difor ikkje sjå at det i denne saka foreligga forhold utanfor den opplysningspliktiges kontroll ei heller at det liggje føre særlege rimeligheitsgrunnar som gjer at tvangsmulkten skal bortfalle, jf. A-oppl. § 10.4. ledd.

 

Saksprotokoll i Skatteklagenemnda Stor avdeling 01 - 13.12.2017    

Til stades:

                        Skatteklagenemnda

                        Gudrun Bugge Andvord, leiar

                        Benn Folkvord, nestleiar

                        Petter Grann-Meyer, medlem

                        Anders Olsen, medlem

                        Jan Syversen, medlem

 

Skatteklagenemndas behandling av saka:

 

Skatteklagenemnda fatta samrøystes følgjande

 

                              v e d t a k:

 

Klaga tas ikkje til følgje.