Skatteklagenemnda

Tvangsmulkt

  • Publisert:
  • Avgitt: 23.01.2019
Saksnummer Stor avdeling 01 NS 5/2019

A- opplysningsloven § 10

Saken gjelder

Ileggelse av tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 for manglende oppfyllelse av rapporteringsplikt etter a-opplysningsloven §§ 3 og 4. Det er påløpt tvangsmulkt på kr 113,00. Nemndsmedlem Hammer dissenterte mens Nordnes og Olsen sluttet seg til sekretariatets innstilling ved behandling i alminnelig avdeling. Saken skal derfor behandles i stor avdeling. Sekretariatet innstiller på at den ilagte tvangsmulkten fastholdes.

Klagen tas ikke til følge.

 

 

Skattedirektoratets redegjørelse

Skattedirektoratet har utarbeidet følgende redegjørelse for saken iht. forvaltningsloven § 33 fjerde ledd:

"Kronologisk beskrivelse av hva som har skjedd i saken:

Den opplysningspliktige leverte 1 arbeidsforhold for 2018-05 som ikke ble levert neste måned 2018-06.

Den opplysningspliktige leverte a-melding 15.06.2018 for 2018-06, som inneholdt 9 ansatte med ugyldig inntektskombinasjon (MAGNET_EDAG-200). MAGNET_EDAG-200 betyr at inntekten er rapportert med feil opplysninger og er ugyldig. Da opplysningspliktig sendte a-meldingen for denne måneden, mottok de en tilbakemelding. I tilbakemeldingen sto det at a-meldingen inneholdt feilen MAGNET_EDAG-200.

Fristen for å bekrefte eller avslutte arbeidsforholdene var 05.07.2018.

Skattedirektoratet sendte et påminnelsesbrev via Altinn til den opplysningspliktige 09.07.2018 og ba om at manglende opplysninger ble levert.

Opplysningspliktig leverte 2 a-meldinger 10.07.2018, for perioden 2018-06. Den første a-meldingen inneholdt 6 ansatte med ugyldig inntektskombinasjon (MAGNET_EDAG-200). Tilbakemeldingen opplyste videre om at det manglet informasjon om 1 arbeidsforhold (MAGNET_EDAG-108: rapportering mangler, inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold). Tilbakemeldingen spesifiserte hvilket arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. Dette er et avvik som må korrigeres øyeblikkelig.

Den andre a-meldingen erstattet den første, og rettet feilen forbundet med ugyldig inntektskombinasjon (MAGNET_EDAG-200). Det manglet fortsatt opplysninger om 1 arbeidsforhold som ble rapportert som åpent i den foregående måneden. A-meldingen ga en tilbakemelding om at opplysninger om 1 arbeidsforhold manglet (MAGNET_EDAG-108: rapportering mangler, inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold). Tilbakemeldingen spesifiserte hvilket arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. Dette er et avvik som må korrigeres øyeblikkelig.

Skattedirektoratet sendte et varsel og vedtak om tvangsmulkt i Altinn til den opplysningspliktige 16.07.2018. Samtidig sendte vi et varsel per post om at det har kommet et vedtak i Altinn. Brevet ble sendt til adressen den opplysningspliktige har oppgitt i Enhetsregisteret.

Den opplysningspliktige klaget på vedtaket 16.07.2018.

Opplysningspliktig kontaktet Skatteopplysningen via Altinn 16.07.2018. I e-posten skriver opplysningspliktig at hun får tilbakemelding om at det må rapporteres på 1 ansatt (A), og at han sluttet for 2 år siden. Videre står det at opplysningspliktig ikke har slettet den ansatte fra systemet på riktig måte, men at han er fjernet fra deres lønnssystem. Opplysningspliktig ber om at han blir slettet.

Skatteopplysningen svarte på henvendelsen per e-post 17.07.2018. I e-posten står det at Skatteopplysningen ikke kan slette ansatte, da dette må komme fra opplysningspliktig selv. Veileder skriver videre at om opplysningspliktig ikke kan legge inn det etterlyste arbeidsforholdet med en sluttdato i lønnssystemet, kan opplysningspliktig gjøre dette direkte i Altinn via skjema A01. I denne a-meldingen skal det kun rapporteres for dette arbeidsforholdet, med en sluttdato og kroner 0 i lønn og arbeidsgiveravgiftsgrunnlag.

A-melding for 2018-06 ble levert 22.07.2018 direkte i Altinn i skjemaet A01. I denne ble det ikke levert opplysninger om 1 arbeidsforhold som ble rapportert som åpent i den foregående måneden. Tilbakemeldingen opplyser om eventuelle feil og avvik i innsendingen. A-meldingen ga en tilbakemelding om at opplysninger om 1 arbeidsforhold manglet (MAGNET_EDAG-108: rapportering mangler, inntektsmottaker har åpent arbeidsforhold). Tilbakemeldingen spesifiserte hvilket arbeidsforhold feilmeldingen knyttet seg til. Dette er et avvik som må korrigeres øyeblikkelig.

Da opplysningene ikke ble levert, startet tvangsmulkten å løpe 23.07.2018.

Skattedirektoratet ved Etatenes Fellesforvaltning (EFF) sendte en forespørsel til Skatteopplysningen den 24.07.2018 klokken 09:31 om å kontakte opplysningspliktig for å veilede til korrekt a-melding.

Opplysningspliktig kontaktet Skatteopplysningen 24.07.2018 klokken 12:58 angående a-ordningen og a-meldingen.

Tvangsmulkten løper til opplysningene blir levert eller til det har gått 6 uker. A-melding ble levert 24.07.2018 og 1 arbeidsforhold ble bekreftet eller avsluttet.

Skatteopplysningen avsluttet henvendelsen fra EFF 24.07.2018 klokken 14:31, fordi opplysningspliktig hadde sendt inn korrekte opplysninger og tvangsmulkten hadde stanset.

Faktura for 23.07.2018 på 113,00 kroner ble sendt til den opplysningspliktige 30.07.2018.

Partsinnsynsbrev ble sendt ut til opplysningspliktige 21. oktober 2018 med en 14 dagers frist for å komme med kommentarer på sekretariatets forslag til innstilling. Den opplysningspliktige kom ikke med merknader til innstillingen og saken ble meldt opp for behandling i alminnelig avdeling 23. november 2018. På grunn av dissens i saken ble saken meldt opp for behandling i stor avdeling.

Sammendrag av klagen:

I klagen står det at klager har sendt inn ny a-melding for juni, da den første var feil, men har mottatt brev om tvangsmulkt.

Skattedirektoratets vurdering av klagen:

Klagen er mottatt innen fristen, jf. forvaltningsloven § 29.

Vi viser til leveransetilbakemeldingene (i Altinn), der det tydelig kommer frem at a-meldingene inneholder avvik (Magnet_EDAG-108), og at disse må korrigeres øyeblikkelig. I tilbakemeldingene kommer det også frem hvilke arbeidsforhold det fortsatt mangler opplysninger om.

Vi merker oss henvendelsen til Skatteopplysningen 16.07.2018, og ser av loggen at opplysningspliktig fikk veiledning i korrekt rapportering 17.07.2018. Skattedirektoratet merker seg at opplysningspliktig leverte a-melding via A01 22.07.2018, og at denne a-meldingen genererte feilmeldingen EDAG-108 fordi opplysningspliktig ikke sendte inn opplysninger om det etterlyste arbeidsforholdet, slik det stod beskrevet i veiledningen fra Skatteopplysningen.

Skattedirektoratet påpeker at rapportering til a-ordningen omfatter både inntektsopplysninger og arbeidsforhold. Det betyr at dersom opplysningspliktig har meldt inn åpne arbeidsforhold for en måned, så har vedkommende en plikt til å fortsette å rapportere på arbeidsforholdene uavhengig av om det er utbetalt lønn eller ikke. Dersom disse arbeidsforholdene ikke er aktive, så er opplysningspliktig pliktig til å avslutte dem.

Vi påpeker viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsningen til Arbeids- og velferdsetaten (NAV), Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå (SSB). Oppgaveløsningen avhenger av korrekt og oppdatert informasjon om arbeidsgivere og arbeidstakere.

Konklusjon:

Skattedirektoratet vurderer at tvangsmulkt for 1 ansatt ilagt for 23.07.2018, på kroner 113,00, er rettmessig ilagt.

Relevante rettskilder:

Opplysningsplikten i a-ordningen følger av a-opplysningsloven § 3. Dersom den opplysningspliktige ikke rapporterer alle opplysninger innen fristen i § 4, kan Skattedirektoratet ilegge en daglig løpende tvangsmulkt frem til opplysningene blir levert, jf. a-opplysningsloven § 10. Det er nærmere angitt i a-opplysningsforskriften § 4-1 hvilke opplysninger som må mangle for at tvangsmulkt kan ilegges.

Når a-melding ikke leveres og opplysningspliktig har arbeidsforhold som ikke blir bekreftet, er ikke opplysningsplikten i a-opplysningsloven § 3, jf. folketrygdloven § 25-1 andre ledd oppfylt. Tvangsmulkt kan da ilegges, jf. a-opplysningsloven § 10, jf. a-opplysningsforskriften § 4-1 første ledd bokstav d."

Etterfølgende korrespondanse

Sekretariatets utkast til innstilling ble sendt den opplysningspliktige for innsyn med en frist for å komme med eventuelle merknader til innstillingen. Den opplysningspliktige har ikke kommet med merknader til innstillingen.

Sekretariatets vurderinger

For klager på Skattedirektoratets vedtak om tvangsmulkt fulgte det av a-opplysningsloven § 10 tredje ledd at Skatteklagenemnda var rett klageinstans for vedtak truffet av Skattedirektoratet. Klageordningen ble endret fra 1. august 2018, men sekretariatet legger til grunn at Skatteklagenemnda fortsatt er rett klageinstans for vedtak truffet av skattedirektoratet i første instans før endringen av klageordningen trådte i kraft. En ny bestemmelse i a-opplysningsloven § 10 femte ledd om at saksbehandlingsreglene i skatteforvaltningsloven skal gjelde så langt de passer trådte i kraft 1. august 2018. Sekretariatet legger til grunn at skatteforvaltningsloven gjelder for nemndas behandling av klager etter dette tidspunktet.

Klagen er mottatt rettidig og tas under behandling.

Når klagen tas under behandling, kan Skatteklagenemnda prøve alle sider av saken, jf. skatteforvaltningsloven § 13-7.

Sekretariatet, som forbereder saker for Skatteklagenemnda, har gjennomgått saken og innstiller på at den opplysningspliktiges klage ikke tas til følge.

Det er sekretariatets vurdering at Skattedirektoratets framstilling av sakens faktum gir et forsvarlig grunnlag til å treffe en avgjørelse. Sekretariatet er også enig i Skattedirektoratets vurdering av de rettslige spørsmålene i saken og direktoratets konklusjon.

Sekretariatet påpeker at opplysningspliktige var varslet om mangelfull rapportering og eventuelle konsekvenser gjentatte ganger, både ved påminnelsesbrev og kombinert varsel og vedtak om tvangsmulkt. Forholdet ble likevel ikke rettet før den varslede tvangsmulkten begynte å løpe.

Den opplysningspliktige har etter sekretariatets vurdering fått tilstrekkelig tid og informasjon til å rapportere riktige opplysninger til a-ordningen.

Sekretariatet mener at vilkårene for å ilegge tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 første ledd er oppfylt.

Sekretariatet mener at det ikke er sannsynliggjort at den manglende rapporteringen skyldes forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten skal ettergis. På denne bakgrunn innstiller sekretariatet på at den ilagte tvangsmulkten fastholdes.

Sekretariatet understreker viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsingen til Skattedirektoratet, NAV, skatteoppkreverne og Statistisk sentralbyrå.

Sekretariatets forslag til vedtak

Klagen tas ikke til følge.

 

Dissens i alminnelig avdeling

Skatteklagenemndas medlem Hammer dissenterte ved votering i alminnelig avdeling og har avgitt følgende votum:

"Uenig i sekretariatets innstilling.

Rapporteringsplikten i a-ordningen inntreffer først når lønn og/eller trekkfri utgiftsgodtgjørelse for en arbeidstaker overstiger kroner 1 000,00. Klager opplyser at vedkommende sist jobbet i bedriften for 2 år siden. Dette nemdsmedlemmet finner det vanskelig å se at opplysningsplikten da gjelder for denne personen, og dette forholdet er heller ikke omtalt i saken. Tvangsmulkt frafalles.

Medlemmene Nordnes og Olsen sluttet seg til sekretariatets innstilling".

Saken skal behandles i stor avdeling på grunn av dissens.

 

Sekretariatets merknader til dissensen:

For klager på Skattedirektoratets vedtak om tvangsmulkt fulgte det av a-opplysningsloven § 10 tredje ledd at Skatteklagenemnda var rett klageinstans for vedtak truffet av Skattedirektoratet. Klageordningen ble endret fra 1. august 2018, men sekretariatet legger til grunn at Skatteklagenemnda fortsatt er rett klageinstans for vedtak truffet av skattedirektoratet i første instans før endringen av klageordningen trådte i kraft. En ny bestemmelse i a-opplysningsloven § 10 femte ledd om at saksbehandlingsreglene i skatteforvaltningsloven skal gjelde så langt de passer trådte i kraft 1. august 2018. Sekretariatet legger til grunn at skatteforvaltningsloven gjelder for nemndas behandling av klager etter dette tidspunktet.

Sekretariatet er ikke enig i dissensen. Det fremgår av skatteetaten sine systemer at det angitte arbeidsforholdet til A overstiger 1 000 kroners grensen, jf. utskriften fra skattefinn. Sekretariatet anser derfor at den ilagte tvangsmulkten er korrekt ilagt, jf. a-opplysningsloven § 10, første ledd.

Sekretariatet vil påpeke at det kun er i de saker hvor 1 000 kroners grensen ikke er oversteget at det blir vedlagt dokumentasjon i innstillingen. I de saker hvor 1 000 kroners grensen ikke er et tema blir det ikke vedlagt dokumentasjon på at denne grensen er oversteget.

 

Sekretariatet fastholder sin innstilling fra alminnelig avdeling.

 

Sekretariatets forslag til vedtak i stor avdeling

Klagen tas ikke til følge.

 

Saksprotokoll i Skatteklagenemnda Stor avdeling 01 – 23.01.2019

Til stede:

                        Skatteklagenemnda

                        Gudrun Bugge Andvord, leder

                        Benn Folkvord, nestleder

                        Kate Bjørnelykke, medlem

                        Leif Drillestad, medlem

                        Harald Sigurd Olsen, medlem

 

Skatteklagenemndas behandling av saken:

Nemnda sluttet seg til sekretariatets innstilling og traff følgende enstemmige

                                                           v e d t a k:

 

Klagen tas ikke til følge.