Skatteklagenemnda

Tvangsmulkt

  • Publisert:
  • Avgitt: 24.10.2018
Saksnummer Stor avdeling 01 NS 171/2018

Ileggelse av tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 for manglende oppfyllelse av rapporteringsplikt etter a-opplysningsloven §§ 3 og 4. Det er påløpt tvangsmulkt på kr 13 217,40. Ved votering i alminnelig avdeling dissenterte Gjølberg mens nemndsmedlemmene Tveit og Wabø sluttet seg til sekretariatets innstilling. Sekretariatet innstiller på at den ilagte tvangsmulkten fastholdes.

Lovhenvisninger: A-opplysningsloven § 10.

Skattedirektoratets redegjørelse

Skattedirektoratet har utarbeidet følgende redegjørelse for saken:

"Kronologisk beskrivelse av hva som har skjedd i saken:

Den opplysningspliktige leverte 14 arbeidsforhold for 2017-11 som ikke ble levert neste måned 2017-12.

Fristen for å bekrefte eller avslutte arbeidsforholdene var 05.01.2018.

Skattedirektoratet sendte et påminnelsesbrev via Altinn til den opplysningspliktige 10.01.2018 og ba om at manglende opplysninger ble levert.

Skattedirektoratet sendte et varsel og vedtak om tvangsmulkt i Altinn til den opplysningspliktige 17.01.2018. Samtidig sendte vi et varsel per post om at det har kommet et vedtak i Altinn. Brevet ble sendt til adressen den opplysningspliktige har oppgitt i Enhetsregisteret.

Opplysningspliktig leverte a-melding for 2017-01 18.01.2018. I leveransetilbakemeldingen fremgår det at a-meldingen gjelder for perioden 2017-01. Denne leveransen stanset ikke oppstart av tvangsmulkt fordi den ikke rapporterte på den etterspurte perioden.

Da opplysningene ikke ble levert, startet tvangsmulkten å løpe 24.01.2018.

Faktura for 24.01.2018-30.01.2018 på 10 280,20 kroner ble sendt til den opplysningspliktige 31.01.2018.

Tvangsmulkten løper til opplysningene blir levert eller til det har gått 6 uker. A-melding ble levert 02.02.2018 og samtlige arbeidsforhold ble bekreftet eller avsluttet.

Den opplysningspliktige klaget på vedtaket 02.02.2018.

Faktura for 31.01.2018-01.02.2018 på 2 937,20 kroner ble sendt til den opplysningspliktige 07.02.2018.

Etterfølgende korrespondanse

Sekretariatets utkast til innstilling ble sendt på partsinnsyn til den opplysningspliktige 19. juni 2018. Frist for å komme med eventuelle merknader til innstillingen ble gitt til 3. juli 2018. Den opplysningspliktige har ikke kommet med merknader til innstillingen.

Behandling i nemnd

Saken ble meldt opp til behandling i alminnelig nemnd. Den 19. september 2018 var saken ferdig votert. Nemndas medlemmer Tveit og Wabø sluttet seg til sekretariatets innstilling. Nemndsmedlem Gjølberg dissenterte. Saken skal behandles i stor avdeling.

Sammendrag av klagen:

I klaga står det at ved ein lapsus kom klagar til å skrive 1 i staden for 12 då han sendte a-melding for desember den 18.01.2018. Klagar skriv at han kontrollerte at skattetrekket var rett, men la diverre ikkje merke til at skjemaet hadde fått feil periode. Dette førte til at tala for desember vart førte på januar. Klagar betalte skattetrekket same dagen men oppdaga ikkje dette. Klagar skriv at han ringde Altinn og deretter Skatteetaten og fekk hjelp til å få retta opp feilen.

Klagar skriv at han er lei seg for at dette skjedde, han var i god tru og glad for at han fekk sendt inn a-meldinga før eventuell tvangsmulkt skulle trå i kraft. Klagar vonar denne kan slettast, og at han må få pengane attende.

Skattedirektoratets vurdering av klagen:

Klagen er mottatt innen fristen, jf. forvaltningsloven § 29.

I påminnelsesbrevet og vedtaket som er sendt til opplysningspliktig er det informert om at det ikke er sendt inn a-melding for 14 arbeidsforhold for perioden 2017-12 og at de derfor må sende inn a-melding med opplysninger om arbeidsforholdene. Arbeidsforholdene må bekreftes eller registreres med sluttdato, og navnene er listet opp i vedlegg til brevene. Videre fremkommer det av påminnelsesbrevet og vedtaket at det kan bli ilagt tvangsmulkt hvis ikke a-melding med manglende opplysninger leveres. I brevene vises det også til ytterligere informasjon om a-ordningen på Altinn sine hjemmesider, og telefonnummeret til Skatteopplysningen for eventuelle spørsmål. Skattedirektoratet anser derfor at opplysningspliktig skal være informert om hvorfor en daglig løpende tvangsmulkt er ilagt og hva som er konsekvensene av ikke å levere etterspurte opplysninger.

Skattedirektoratet har forståelse for at rapportering på feil periode kan forekomme, men påpeker at det er opplysningspliktig sitt eget ansvar å påse at korrekte opplysninger er levert. Vi viser til leveransetilbakemeldingene (i Altinn), der det tydelig kommer frem at a-meldingene som ble sendt inn gjaldt for perioden 2017-01. Skattedirektoratet påpeker viktigheten av å sjekke alle tilbakemeldinger ved innsendelse av a-melding.

Vi påpeker viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsningen til Arbeids- og velferdsetaten (NAV), Skatteetaten og Statistisk sentralbyrå (SSB). Oppgaveløsningen avhenger av korrekt og oppdatert informasjon om arbeidsgivere og arbeidstakere.

Relevante rettskilder:

Opplysningsplikten i a-ordningen følger av a-opplysningsloven § 3. Dersom den opplysningspliktige ikke rapporterer alle opplysninger innen fristen i § 4, kan Skattedirektoratet ilegge en daglig løpende tvangsmulkt frem til opplysningene blir levert, jf. a-opplysningsloven § 10. Det er nærmere angitt i a-opplysningsforskriften § 4-1 hvilke opplysninger som må mangle for at tvangsmulkt kan ilegges.

Når a-melding ikke leveres og opplysningspliktig har arbeidsforhold som ikke blir bekreftet, er ikke opplysningsplikten i a-opplysningsloven § 3, jf. folketrygdloven § 25-1 andre ledd oppfylt. Tvangsmulkt kan da ilegges, jf. a-opplysningsloven § 10, jf. a-opplysningsforskriften § 4-1 første ledd bokstav d."

Sekretariatets vurderinger

Skatteklagenemnda er rett klageinstans for vedtak om tvangsmulkt, jf. a-opplysningsloven § 10 tredje ledd og forvaltningsloven § 28 andre ledd.

Ileggelse av tvangsmulkt er et enkeltvedtak som gjelder rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer, jf. forvaltningsloven § 2. Dette innebærer at forvaltningslovens kapittel IV-VI får anvendelse, jf. forvaltningsloven § 3.

Klagen er mottatt rettidig og tas under behandling.

Når klagen tas under behandling, kan Skatteklagenemnda prøve alle sider av saken, jf. forvaltningsloven   § 34 annet ledd.

Sekretariatet, som forbereder saker for Skatteklagenemnda, har gjennomgått saken og innstiller på at den opplysningspliktiges klage ikke tas til følge.

Det er sekretariatets vurdering at Skattedirektoratets framstilling av sakens faktum gir et forsvarlig grunnlag til å treffe en avgjørelse. Sekretariatet er også enig i Skattedirektoratets vurdering av de rettslige spørsmålene i saken og direktoratets konklusjon.

Sekretariatet påpeker at opplysningspliktige var varslet om mangelfull rapportering og eventuelle konsekvenser gjentatte ganger, både ved påminnelsesbrev og kombinert varsel og vedtak om tvangsmulkt. Forholdet ble likevel ikke rettet før den varslede tvangsmulkten begynte å løpe.

Den opplysningspliktige har etter sekretariatets vurdering fått tilstrekkelig tid og informasjon til å rapportere riktige opplysninger til a-ordningen.

Sekretariatet mener at vilkårene for å ilegge tvangsmulkt etter a-opplysningsloven § 10 første ledd er oppfylt. Etter sekretariatets vurdering er det heller ikke sannsynliggjort at manglende rapportering skyldes forhold utenfor den opplysningspliktiges kontroll eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner som tilsier at tvangsmulkten helt eller delvis skal ettergis. Sekretariatet understreker viktigheten av korrekt rapportering til a-ordningen. Rapporteringen har stor betydning for oppgaveløsingen til Skattedirektoratet, NAV, skatteoppkreverne og Statistisk sentralbyrå.

Sekretariatets forslag til vedtak

Klagen tas ikke til følge.

Dissens i alminnelig avdeling

Skatteklagenemndas medlem Gjølberg har tatt dissens:

" Uenig i sekretariatets innstilling.

Rapporteringspliktige har her kommet i skade for å rapportere på feil måned (januar istedenfor desember). Jeg mener at dette er en unnskyldelig feil som må kunne rettes opp uten at dette utløser gebyr".

Sekretariatets merknader til dissensen:

For klager på Skattedirektoratets vedtak om tvangsmulkt fulgte det av a-opplysningsloven § 10 tredje ledd at Skatteklagenemnda var rett klageinstans for vedtak truffet av Skattedirektoratet. Klageordningen ble endret fra 1. august 2018, men sekretariatet legger til grunn at Skatteklagenemnda fortsatt er rett klageinstans for vedtak truffet av skattedirektoratet i første instans før endringen av klageordningen trådte i kraft. En ny bestemmelse i a-opplysningsloven § 10 femte ledd om at saksbehandlingsreglene i skatteforvaltningsloven skal gjelde så langt de passer trådte i kraft 1. august 2018. Sekretariatet legger til grunn at skatteforvaltningsloven gjelder for nemndas behandling av klager etter dette tidspunktet.

Sekretariatet kan ikke se at det foreligger noen korrekt a-melding for 2017-12 før 2. februar 2018. I utgangspunktet kan det da etter a-opplysningsloven § 10, første ledd ilegges tvangsmulkt.

Det dissenterende nemndsmedlemmet påpeker i dissensen at feilrapporteringen skyldes at   opplysningspliktige har kommet i skade for å rapportere på feil måned (januar istedenfor desember) og at dette er en unnskyldelig feil som gjør at den ilagte tvangsmulkten bør bortfalle.

Sekretariatet ser at det fremgår av saken at opplysningspliktige har rapportert inn a-melding for 2017-01 den 18. januar 2018. Sekretariatet mener at den automatiske tilbakemeldingen som opplysningspliktige mottok ved innsendelse av a-meldingen 18. januar 2018 viste at det var innrapportert for for 2017-01 og ikke 2017-12. Denne automatiske tilbakemeldingen sett sammen med mottak av både påminnelsesbrev og varsel/vedtak hvor det også fremgikk at det ikke var innrapportert korrekt amelding, burde ha gjort at opplysningspliktige reagerte. Opplysningspliktige burde i det minste ha undersøkt og eller ha tatt kontakt med Skatteopplysningen for å få forsøkt å sende inn en ny korrekt a-melding. Selv om det påberopes i klagen at det er tatt kontakt med Skatteopplysningen for hjelp så kan ikke sekretariatet se at det fremgår at en slik henvendelse er foretatt og hensyntar derfor ikke denne innsigelsen.

Praksis for alminnelig- og stor avdeling viser også at det ikke er gitt anledning til helt eller delvis å ettergi ilagt tvangsmulkt hvor det fremgår at feilen skyldes en skrivefeil/tastefeil. Denne praksisen tilsier derfor at det ikke kan bli gitt helt eller delvis frafallelse av den ilagte tvangsmulkten. Sekretariatet fastholder derfor sitt vedtak i alminnelig avdeling og påberoper at den ilagte tvangsmulkten skal fastholdes.

Sekretariatet foreslår etter dette at det fattes et slikt vedtak i stor avdeling

 

Klagen tas ikke til følge.

 

Saksprotokoll i Skatteklagenemnda Stor avdeling 01 – 24.10.2018


Til stede:

                        Skatteklagenemnda

                        Gudrun Bugge Andvord, leder

                        Benn Folkvord, nestleder

                        Marianne Brockmann Bugge, medlem

                        Tine Kristiansen, medlem

                        Magnus Lyslid, medlem

 

Skatteklagenemndas behandling av saken:

Nemnda sluttet seg til sekretariatets innstilling og traff følgende enstemmige

 

                                            v e d t a k:

Klagen tas ikke til følge.