Informasjon om registrering utleggstrekk/utleggspant

Kommunen som særnamsmann får nå systemstøtte for å registrere sine utleggstrekk og utleggspant i Utleggsdatabasen. Systemleverandørene Banqsoft (tidligere Concent), Kapitalkontroll og TietoEVRY holder på å implementere dette i sine løsninger.

Dette sørger for at informasjonen om kommunens nedlagte utleggstrekk og utleggspant vil være tilgjengelig for de øvrige namsmenn. Dette vil være på plass til 01.12.2020.

Om særnamsordningen

Når skatteoppkreveroppgavene ble statliggjort fra 1.november 2020, beholdt kommunene kompetansen til å tvangsinnkreve kommunale krav.

Skatteetaten har tilgjengeliggjort tjenester som gir kommunene den informasjon de trenger om inntekt, utleggsobjekter og utleggstrekk til selv å kunne nedlegge utleggstrekk eller utleggspant.

Kommunene må inngå en avtale med sin systemleverandør samt signere en konsumentavtale med Skatteetaten før tjenestene kan tas i bruk.

Les mer om ordningen og konsumentavtalene her: