Filtre
I løsningene våre prøver vi vanligvis å presentere mest mulig relevent informasjon til brukerne våre. Av og til er det vanskelig for oss å vite nøyaktig hva slags informasjon som trengs i de ulike situasjoner. Dette mønsteret handler om hvordan vi kan la brukerne selve lete etter relevant informasjon i store datamengder.
Noen anbefalte hovedregler:
- [Fasettsøk til venstre]
- [Chip med lukkekryss i nærhet av det filtrete området]
- Faste filtre: Chip uten lukkekryss
Tittel seksjonsblokk
Overskrift H2.
Legg inn beskrivelse av det du ønsker å formidle.
Gjør slik: <kort beskrivelse>
bruk gjerne gode eksempler, velg grønn strek på siden. Bruk skjermbilder
Ikke gjør slik: <kort beskrivelse>
..og dårlige eksempler skal ha rød strek på siden. Bruk skjermbilder.
Husk grønn strekfarge over, "velg øvre strek" under fanen "Utseende"
Hvis du ønsker å bruke ikon, gjør du et valg under, "Velg ikon", og huk av "Bakgrunn på ikon" - det gjør ikon-feltet større og mer synlig
[bruk i hovedsak blokker til å samle informasjon. Disse gir større fleksibilitet mtp visuelle effekter.
Prøv å unngå accordion, men hvis du skal bruke det, så er det når det er mange tema, og mye innhold per tema. Du må ha minst 2 tema dersom accordion skal være et poeng.
Hvis du velger å ikke bruke accordion, må du lage hoverskrift i H3 under Veiledning, og forklare. Du kan bruke eksempler med rød eller grønn strek og skjermbilder.
Accordion legges til som ny blokk under her. Blokken heter "Åpne og lukkefelt".
I en accordion setter du inn:
- tittel - denne vises alltid i både lukket og åpen accordion
- beskrivende tekst
- valgfritt: legg inn bilder for å forklare eksempler på hvordan du skal eller ikke skal bruke mønsteret:
- med grønn eller rød kantstrek, alt ettersom det er et eksempel på godt eller dårlig mønster
- hvert bilde skal ha god forklarende tekst over
- du skal lenke til de komponentene som er brukt i mønsteret. "Her har vi brukt: <lenke til komponent, klarspråk, eller annen informasjon som er relevant>" ]
[Legg inn beskrivelser. Bruk gjerne skjermbilder, rød eller grønn sidestrek. Se hoveddelen for nærmere beskrivelse
grønn strek = et eksempel for godt mønster
rød strek = et eksempel på dårlig eller feil bruk av mønster]