Samtykkevarsler
Noen ganger må brukeren samtykke eller ta valg for å komme videre.
Et godt systemvarsel skal være informativt klart og brukervennlig
Bruk et vennlig og profesjonelt språk
- Skriv for å hjelpe. Forklar hva som er feil og fortell at feilen ligger hos oss.
- Unngå tekniske begreper og byråkratisk språk.
Gi veiledning som er enkel å følge
- Forklar brukerne hva de kan gjøre videre. Skriv instruksjoner som er enkle å følge.
- Bruk gjerne punktliste og mellomoverskrifter for å gjøre det lettere å skanne informasjonen.
- Oppgi kontaktinformasjon til brukerstøtte hvis det er en systemfeil.
Test varslene
- Test varlsene på ekte brukere for å sikre at de er lette å forstå.
Varsel om midlertidig forventet avvik
Varsel om midlertidige forventede avvik skal kommuniseres til brukerne i perioden de gjelder og eventuelt også før det inntreffer. Vi bruker normalt nøytral Alert da denne komponenten er fleksibel og kan lytte til endringer.
Tenk gjennom
- hvor det er mest nyttig for brukerne å lese varselet – for eksempel lese det på siden før de logger inn eller lese det på selve siden
- tidspunktet for når det er mest nyttig at varselet dukker opp – i forveien eller bare mens det varer
Gjør slik:
Varselet nedenfor kan regnes som et moderat avvik. Det er plassert øverst på siden når brukerne har logget inn. Vi antar at brukerne ikke trenger å lese beskjeden på nytt og det har derfor et lukkekryss. Slik kan brukerne velge å fjerne beskjeden og de slipper at den forstyrrer i toppen mens de utfører oppgaven sin.
Varsel om avvik som dukker opp underveis
Noen ganger oppstår avvik underveis og vil derfor kunne påvirke oppgaveløsningen til brukerne – for eksempel at systemet ikke fungerer som forventet underveis i oppgaveløsningen (systemfeil). Det kan også gjelde forventede avvik – som for eksempel at en bruker fyller ut et felt hvor det oppstår følgefeil eller at vi må gjøre dem oppmerksomme.
Vi bruker normalt Alert i tilfeller der vi skal varsle om feil eller avvik som dukker opp underveis. Alert-komponenten er dynamisk slik at den leses av skjermlesere når den dukker opp.
Gjør slik:
Varselet nedenfor dukker opp bare hvis brukeren har foreslått en dato tidligere enn tre uker. Lukkekryss er utelatt siden brukerne ikke må overse eller glemme innholdet i varselet.
Gjør slik:
Når brukerne ikke kommer videre på grunn av at tjenesten ikke tillater det, varsler vi dem med Alert og hjelper dem videre.
Ikke slik:
I eksempelet nedenfor er det brukt et Panel for å varsle brukerne om at saksberegning vil ta lengre tid enn normalt. Hvis dette problemet oppstår underveis, kan ikke varselet dukke opp med mindre vi trikser til komponenten.
Varsel når tjenesten ikke lar deg gå videre
Når brukeren på ulike måter er på vei bort fra det løsningen tillater, må vi «gjete» dem tilbake og la dem ta stilling til det som gjelder. For eksempel at de kan velge å lagre før de går ut av løsningen.
Gjør slik:
Hvis brukerne er inne i en oppgave og trykker på for eksempel «Logg ut» i toppbanneret får de hjelp til å sikre seg lagring av utkastet hvis de ønsker det
Varsel når brukeren mangler tilgang
Hvis brukerne mangler tilgang, trenger de veiledning om hva de kan gjøre videre.
Gjør slik:
Hvis brukerne prøver å komme videre til en tjeneste de ikke har tilgang til, kan vi i enkelte tilfeller fange oppmerksomheten deres i en Modal. I dette tilfellet har brukeren ikke et foretak og derfor kommer ikke rollevelgeren opp. Det er derfor naturlig å bruke Modal.![]()
Gjør slik:
Hvis det er mulig å gi brukerne veiledning om hvordan de kan søke om tilgang, kan vi vise vei. I eksempelet nedenfor kan brukeren også gå til den innloggede siden på Folkeregisteret hvor de kommer fra eller logge ut.
Gjør slik:
I dette eksempelet er det mulig å benytte en Alert der hvor brukeren er, inne i rollevelgeren. Brukerne må velge en virksomhet eller de kan gå til Min side.