Innholdstype
Undersøkelser og rekruttering til innsikt
Noen ganger inviterer vi Skatteetaten folk til å delta i spørreundersøkelser, intervjuer eller annen type innsiktsarbeid. I en del tilfeller er det da behov for å ha en landingsside på skatteetaten.no som brukerne sendes til.
Slik ser det ut
Eksponering
Det er flere måter å gjøre en undersøkelse tilgjengelig på, og alt avhenger av hva du som skal gjennomføre undersøkelsen har av øvrig dialog med målgruppen.
Eksempler på måter å rekruttere på:
- Lenke på en åpen nettside, enten skatteetaten.no eller via samarbeidspartnere
- Lenke i en innlogget tjeneste
- Varsling via brev i Altinn
- Varsling via andre kilder
Innhold
Dette må landingssiden inneholde
- Kort info om undersøkelsen og hvorfor vi gjennomfører den
- Lenke til undersøkelsen
- Informasjon om personvern eller anonymitet.
- Kontaktinformasjon hvis man lurer på noe om undersøkelsen.
- Informasjon om tidspunkter, for eksempel hvor lenge man kan svare på undersøkelsen, i hvilken periode den er åpen eller liknende.
Alternativ til egen landingsside: Informasjonsboks med vei direkte inn til undersøkelse
Når vi rekrutterer til undersøkelser via nettsidene, vil det ofte ikke være nødvendig med en egen landingsside. Da er det gjerne like greit å ta brukerne rett til undersøkelsen.
Eksempel:
Vil du hjelpe oss med å bli bedre? Vi jobber med å gjøre det lettere å finne fram på nettsidene våre, og trenger din hjelp.
Vi vil gjerne vite hva du synes er vanskelig å forstå om særavgiftsregnskap.
Retningslinjer for spørreundersøkelser
Når du lager spørreundersøkelser er det viktig at du følger rutinen for spørrendersøkelser (kun tilgjengelig for etatens ansatte).