Innholdstype

Undersøkelser og rekruttering til innsikt

Noen ganger inviterer vi Skatteetaten folk til å delta i spørreundersøkelser, intervjuer eller annen type innsiktsarbeid. I en del tilfeller er det da behov for å ha en landingsside på skatteetaten.no som brukerne sendes til.

Slik ser det ut

Eksponering

Det er flere måter å gjøre en undersøkelse tilgjengelig på, og alt avhenger av hva du som skal gjennomføre undersøkelsen har av øvrig dialog med målgruppen.

Eksempler på måter å rekruttere på:

  • Lenke på en åpen nettside, enten skatteetaten.no eller via samarbeidspartnere
  • Lenke i en innlogget tjeneste
  • Varsling via brev i Altinn
  • Varsling via andre kilder

Innhold

Dette må landingssiden inneholde

  • Kort info om undersøkelsen og hvorfor vi gjennomfører den
  • Lenke til undersøkelsen
  • Informasjon om personvern eller anonymitet. 
  • Kontaktinformasjon hvis man lurer på noe om undersøkelsen.
  • Informasjon om tidspunkter, for eksempel hvor lenge man kan svare på undersøkelsen, i hvilken periode den er åpen eller liknende.

Alternativ til egen landingsside: Informasjonsboks med vei direkte inn til undersøkelse

Når vi rekrutterer til undersøkelser via nettsidene, vil det ofte ikke være nødvendig med en egen landingsside. Da er det gjerne like greit å ta brukerne rett til undersøkelsen.

Eksempel:

Viktig informasjon

Vil du hjelpe oss med å bli bedre? Vi jobber med å gjøre det lettere å finne fram på nettsidene våre, og trenger din hjelp.

Viktig informasjon

Vi vil gjerne vite hva du synes er vanskelig å forstå om særavgiftsregnskap.

 

Retningslinjer for spørreundersøkelser

Når du lager spørreundersøkelser er det viktig at du følger rutinen for spørrendersøkelser (kun tilgjengelig for etatens ansatte).