Slik skriver vi
Skatteetaten eller skattekontor
Når vi omtaler oss selv skriver vi "oss" eller "Skatteetaten", ikke "skattekontoret".
Ja
Kontakt oss
Kontakt Skatteetaten
Bestill time hos Skatteetaten
Nei
Kontakt skattekontoret
Bestill time hos skattekontoret
I brukertester og brukerinnsikt ser vi at bruk av begrepet "skattekontor" skaper unødvendige hindringer for brukerne. En av årsakene til dette er at skattekontor gjerne assosieres med fysiske kontorer.
Vi er én etat, ikke mange enheter og avdelinger
Når vi snakker om oss selv snakker vi om Skatteetaten. Vi ber ikke brukere ta kontakt med spesifikke avdelinger, men med oss/Skatteetaten.
Ja
Kontakt oss
Kontakt Skatteetaten
Send dokumentasjon til Skatteetaten
Nei
Ring brukerkontakt i Skatteetaten
Send en henvendelse til Skatteetaten - fastsetting
Kontakt regnskapsseksjonen i Skatteetaten
Send dokumentasjon til skattekontoret i Kristiansund
Unntak
- I noen tilfeller kan det være nødvendig å presisere forskjellen på Skattedirektoratet og skattekontoret. Dette gjelder for eksempel i klagesaker, der skattekontoret og Skattedirektoratet har ulike roller.
- Du må da forklare rollene og hva det innebærer. Det holder ikke å bare signere et brev med skattekontoret og forvente at mottaker dermed forstår forskjellen. Signér brevet med Skatteetaten. Du kan for eksempel forklare forskjellen sammen med informasjon om klageadgang dersom dette er sentralt.
- Når vi har dialog i enkeltsaker kan det være nødvendig å presisere hvem i etaten som skal kontaktes. Eksempel på dette er brev der vi ber om at dokumentasjon sendes til en spesifikk adresse. Som hovedregel skal vi imidlertid be brukerne kontakte Skatteetaten, gjerne ved å vise til riktig skjema eller tjeneste.